Tahminimce kendi çapımda güzel bir yazı hazırladım. Bunuda sizlere sunmak istedim. İnşallah beğenirsiniz.
Yazı;
Merhaba arkadaşlarım,
Bu yazım biraz acemi webmaster arkadaşlarıma ve arayüz tasarımına başlamak isteyen arkadaşlarıma hitaben olacak. Yazıda çoğu konulara değineceğim. Aklıma gelenlerden bazıları; Yapıcağımız logoda neler kullanmalıyız? Neler kullanmamalıyız?, Arayüz tasarımlarında neye ve nelere dikkat etmemiz gerekir?, Fontlar ne kadar önemlidir?, Renkleri nasıl ayarlarız? Gibi şeyler.. Bunlara biraz değineceğim. Bu yazıyı yazmamın sebebide bazı acemi arkadaşlarımın yardım alması ve bu yolda ilerleme katetmelerini istememdir. İlk olarak biraz logolara değinelim. Sıra sıra gideriz.
Logo
Arkadaşlar bildiğiniz gibi logo her markanın simgesidir. Eğer bir logomuz yoksa markamızın şirketimizi düzgün bir şekilde belirtemeyiz. Bir emlak şirketimiz varsa mesela birisinin aklına logomuz gelir. O yüzden logo şirketler, markalar gibi yerler için önemlidir. Mesela Microsoft şirketi. Logosunuda gördüğünüz üzere, sadece bir fonttan ibaredir. Ve de akılda kalıcı hoş bir fonttur. Microsoft eğer değişik simgeler kullansaydı belki aklımıza direk Microsoft logosu gelmeyebilirdi. Ama font olduğu için anında akılda kalıyor. Yani firmanızı bu belirtebiliyor. Zaten logolara biraz baktığınızda büyük markaların ve şirketlerin logolarının sadece bir fonttan ibare olduğunu göreceksiniz. Ama tabi bu logolarda kullanılan fontlar dandik fontlar değil tabi. Zarif, hoş gözüken ve gözü yormayan tiplerdendir. Eğer sizinde öyle bir şirketiniz ve markanız var ise ben font kullanmadan yanayım. Tabi logotype olmazsa olmazımız oluyor tabi. Logotype demek logomuzun simgesi. Mesela “Ukra İnşaat” şirketinin logosu, yine hoşuma giden logolardan bir tanesi. İnşaat denilince akla ilk binalar konsepti geliyor, bunu o logoda çok iyi yansıtmışlar. Onun gibi logotype’lar oluşturabilirsiniz. Tabi daha ismini söylemediğim çok şirket var bunlarla sınırlı değil. Bunlardan bahsettik. Şimdi logomuzda ne kullanmayalım ne kullanalım sorusuna geçelim.
Arkadaşlar logolarımızda hiçbir zaman gölge efekti kullanmayalım. Gölge efektinden kastım mesela bir logotype arkasında çok belirtilmiş bir şekilde siyah efekt kullanımı. Gerçekten kötü bir görüntü oluşturuyor. Zaten farkedersiniz geçenki yazımda söylediğim sitelerde eğer grafikerlerin logolarını incelediyseniz bu efektin kullanılmadığını farkedeceksiniz. Eğer kullanılıyorsa zaten çok ama çok az kullanılıyordur. Logolarımızda yeri geldiği zaman tek renk kullanalım, yoksa renkten renge geçiş efekti her zaman daha iyi bir görüntü sunar. Çoğu logolardada öyledir. Siz de böyle yapın. Bundanda bahsettikten sonra logomuzu neye göre yapmalıyız? Sorusuna cevap verelim.
Logomuzu yaparken ilk önce yapıcağımız yere göre hareket edelim. Mesela bir emlak firmasına logo istendi. İlk öncelikle herkesinde aklına gelebileceği bir obje vardır. O objede “Ev” olur. Bunun üzerinden bir şeyler geliştirebiliriz. Bizden logo istendiği anda hemen hayal gücümüzle kendimi baş başa bırakıyoruz ve onlarca denemeler yapıyoruz. Yapıyoruz yapıyoruz olmuyor, devam edin pes etmek yok. Bu işe direk profesyonel şekilde başlayan olmadı. Bir tane yaptınız hoşunuza gitmedi müşteriye sunmadınız, bir tane daha yaptınız buda olmadı, bir tanede yaptınız müşteriye sundunuz müşteri biraz daha değişik şeyler çalışabiliriz dedi. Hoooop ev objesini aklımızdan çıkarıyoruz. Bu sefer hayal gücümüzden ev objesini çıkararak değişik şeyler oluşturmaya bakıyoruz. Aldık elimize kalemi önümüze de bir tane defter. Düşün bakalım. Bir tane yaptınız baktınız iyi oluyor. Bunun üzerinde kendinizi hemen yoğunlaştırın. Kendinize soracağınız sorular şunlar olabilir; Bunun üzerinde neler uygulayabilirim? Diğer logolardan değişik olarak ne sunabilirim? Efektlerle güzel bir şey oluşturabilirmiyim?. Bunları cevapladık. Vee.. güzel bir logo ortaya çıktı. Sundunuz müşteriye oda beğendi “Ellerinize sağlık tam istediğim gibi bir şey ortaya çıktı çok teşekkür ederim.” dedi ve en mutlu olduğunuz zaman oldu. Çünkü bir tasarımcının çalışmasına bunları derseniz bil ki çok sevinmişlerdir. Sadece bir cümle düşünün işte. He bakın dikkat ettiyseniz diğer çalışmalara göz atın demedim, çünkü bu olay yapacağınız en son aşamadır. Buna çok ama çok az başvurun. Çok zorda kaldığınız zaman buna başvurun. Kendi çalışmanız her zaman çalışmanızla gurur duyarsanız. Yoksa diğer çalışmalara bakarak yaptığınız logoya çok güzel olmuş dediklerinde sizin aklınıza hep şu gelir “bunuda şundan esinlenmiştim.” bu cümle akla geldiği an kendinizi kötü hissedersiniz. O yüzden bu yönteme en son ve çok zorda olduğunuz zaman kullanın. Pardon logomuza seçeceğimiz fontu unutmuşum. Logomuzda seçeceğimiz font logotype kadar önemlidir. Logolarımız ilk paragrafta belirttiğim gibi hoş ve gözü yormayan fontlar seçmeye dikkat edin. Eğer elinizden gelirse logoyla fontu birleştirerek güzel bir şekil oluşturabilirsiniz. Ve de hem font hem logotype yerini görür güzel bir görüntü oluşturabilirsiniz. (bende diyorum bir şey unuttum ama ne unuttum ) Eveeet logomuzu bitirdik. Haydi arayüze!..
Arayüz Çalışmaları
Logomuzu bitirdikten sonra arayüz çalışmalarına geçelim. Arayüz tasarımlarında dikkat edeceğimiz en büyük nokta “Renk ve Görüntü”dür. Bunlar arayüz tasarımının temel kanunları gibi bir şey. Bunlara uyarsak güzel şeyler oluşturabiliriz. Ben arayüz tasarımlarında çoğunlukla mavi ve sarı renk çalışırım. İkiside en çok sevdiğim renklerdir. Çoğu arkadaşım maviye aşıklığın ne zaman bitcek demiştir. Ben size renk seçimi konusunda bir şey diyemem yani kısıtlayamam. Ama hani size şu rengi özellikle kullanın bu renk olmadan olmaz diyemem. Çünkü arayüz tasarımlarında her renk birbirine uymalıdır ve çok açık renk olmamalıdır. Ne fazla koyu ne fazla açık. Ortada bir şey. Ama dersenizki ben renk uydurma konusunda iyi değilim, ama bu renkleri seviyorum. Buyrun size adres; kuler.adobe.com . Bu siteden çıkmayın çalışmalarınıza renkleri bu siteden katın. En iyi tercihiniz burası olabilir. Bu site size renk seçiminde çok yardımcı olacaktır. Çalışmalarınız ayrı bir güzel gözükecektir. Çalışmalarınızda tek renk kullanmayın derim renkten renge geçiş olayını kullanın, daha iyi bir görüntü oluşturacaktır. Fırçalarla parlama efektleri verin, yazılarınıza sanki menüye gömülmüş efektleri verin. Seçenek çok ama tabi hayal gücü gerek yine. Arayüz tasarımlarında aslında renkler kadar fontlarda önemlidir. Bunu acemi arkadaşlarımız çok yapar. Her bilgisayarda yüklü olmayan fontları kullanırsak sitenizi açan birisinde eğer o font yoksa değişik bir font gözükür ve güzel bir görüntü oluşmaz. Size arayüz tasarımlarında kullanmak için önereceğim en iyi fontlar; Myriad Pro, Tahoma, Calibri, Consolas gibi fontlar.. Arayüz tasarımlarında oluşturcağımız efektlerde önemlidir. Sitemizin hoş görünmesini sağlar. Mesela yaptığınız bir butona parlama efektini bir fırça aracılığı ile yapabilirsiniz. Bu gibi şeyler. Arayüz tasarımındada çalışma aşamaları aynı logo aşamaları gibidir. Herşey aynı gider ama tabi arayüzde daha detaylı şeyler yaparız. Logodan biraz daha farklıdır. İkiside markalaşmanın temelleridir. Arayüz tasarımlarıda logo renklerine göre şirket prensiplerine göre yapılır. Ve güzel bir şeyler çıkartmaya çalışırız. Arayüz çalışmalarımızda hep %100 de ve fontlar 12-14 pt olacak şekilde çalışın. Yoksa CSS’e dökerken zorluk yaşayabilirsiniz. Çünkü %100de bakmazsınız küçük gözükür veya büyük gözükür bu sefer CSS’te büyük olur site bozuldu gitti. Arayüz tasarımlarında neler yapmamalıyız?
12 ve 14 puntodan büyük veya küçük boyut kullanmayın,
Çok açık renkler kullanmayın,
Fazla gölge efektine yer vermeyin,
Renkten renge geçiş efektini kullanın,
Renk tercihi olarak kuler.adobe.com tercih edin..
Şimdilik bunlar aklıma geldi, eğer bunları yaparsanız güzel çalışmalar çıkartacağınızdan eminim. Eğer bunlara dikkat etmezseniz çalışmalarınız kötü olabilir. Bu arada arayüz tasarımları hakkında Birkaç eğitim videosu hazırlamayı düşünüyorum eğer bir aksilik olmazsa hazırlayıp sizlerede sunacağım. En azından yararım dokunur.
Yazım şimdilik bu kadar. İleri ki zamanlarda keşfettiklerimi, gördüklerimi ve yeni öğrendiğim şeyleri sizlerle tekrar paylaşacağım. Bundan şüpheniz olmasın. Bu yazıyı yazmamın amacı bu işe baş koyanların bir nebze de olsa bilgi sahibi olması. Bilgimi paylaşmamı seven bir kişilik olduğumdan bu yazıları sizlere ulaştırıyorum.
Kaynak; http://www.berkoztoprak.com/logo-ve-arayuz-tasarimi