Uzun süredir haberdar olduğumuz ancak bugün yapılan basın toplantısıyla
Yandex, Türkiye pazarına resmi olarak girdiğini açıkladı. 1993′te kurulan Rus arama motoru Yandex halen %64 ile Rusya’da en büyük pazar payına sahip. Bir kaç aydır Türkiye’de çalışmalarını sürdüren ve geniş sayılabilecek bir ekip kuran Yandex, Türkiye pazarında sağlam bir pay yakalamak için bir süredir çeşitli sektör oyuncularıyla da görüşüyordu. Yandex Türkiye’de
yandex.com.tr adresinde hizmet sunacak.
Bugün yapılan lansmanla birlikte Türkiye pazarına girdiğini resmi olarak duyuran Yandex’i biraz tanıtacak olursak; 1993′te kurulan şirket Rus diline özel indexlemeye yönelik çalışmalar yaparak bu yönde özel hizmetler sunmaya başladı. 23 Eylül 1997′de Yandex.ru adresinde resmi olarak yayınına başlayan servis Rus dili morfolojisine uyan aramasıyla başarılı oldu ve 3 yıl sonra Rusya’nın en büyük arama sistemi oldu.
Şu anda da gelirlerinin büyük bir çoğunluğunu oluşturan Direct sistemini 2001′de açan Yandex, dijital reklamcılığa bu şekilde girmiş oldu. 2005 yılında yurtdışı ofislerini açmaya başlayan şirket Ukrayna, Kazakistan, Beyaz Rusya ve ABD’de faaliyet göstermeye başladı. Bu halkaya son olarak ise Türkiye katılmış oldu. Yandex hisseleri bu yıl içerisinde NASDAQ’da işlem görmeye başladı.
Yandex Türkiye, Ürün Müdürü
Alisher Hasanov yönetiminde bir ekiple Türkiye’de çalışmalarına başlamış ve bir süre önce de Webrazzi’nin eski yazarlarından
Erhan Erdoğan‘ı da bünyesine katmıştı. İlk aşamada Yandex’in sunduğu hizmetleri yerelleştiren ekip, servis kalitesini Türkiye için yükseltmek amacıyla Türk kullanıcıların kültürünü, dilini ve tercihlerini arama motoruna öğretmeye çalışıyor.
Basın Toplantısından Notlar: Ön bilgileri paylaştıktan sonra bu sabah gerçekleşen basın toplantısından notlarımı aktaracağım. Yandex’in kurucuları arasında olan ve CEO olarak şirkette görev alan
Arkady Volozh ile Ürün Pazarlama Direktörü
Andrey Serbant‘ın ve Yandex Türkiye Ürün Müdürü
Alisher Hasanov‘un katılımıyla gerçekleşen toplantıya, Yandex’in büyük önem verdiği belliydi.
Basın toplantısının açılış konuşmasını yapan şirket CEO’su Arkady Volozh, dünyada sadece 6 tane belli boyuta ulaşmış internet arama motoru olduğunu paylaştı ve Yandex’in Avrupa’nın en büyük internet şirketi olduğunu aktardı.
NASDAQ borsasında işlem gören Yandex’in market değeri 10 milyar dolar civarında ve dünyaya yayılmış 11 ofisinde toplam 3000 kişi çalışmakta. Türkiye, Yandex’in ofislerinin bulunduğu 5 ülke olma özelliğini taşıyor. Arkady Volozh, yeni bir pazara girmek istediklerini belirterek, neden Türkiye’yi seçtiklerini ise internet kullanıcılarının 35 milyona ulaşması, büyüme oranının %50 civarında olması ile Avrupa’nın en hızlı büyüyen pazarı olmasına ve yerel içeriğin zengin olmasına bağladı.
Daha sonra sözü alan Yandex Türkiye Ürün Müdürü Alisher Hasanov, arama servisini sunmak için Türkiye’de bulunduklarını ve Türkiye’deki ekipleri sayesinde servis kalitesini her geçen gün arttırdıklarından bahsetti.
Basın mensuplarının sorularını yanıtlayan Yandex yöneticileri özellikle şu anda pazar lideri olan Google’ın önüne geçmek amacında olmadıklarını, ancak ürünü geliştirmek ve erken benimseyen(
early adopters) kitleye ulaşmak istediklerini belirtti. Bir ülke pazarının tamamen bir şirketten oluşmak zorunda olmadığını ve genel olarak dünyada ülke bazında bakıldığında pazar liderinin %60 ikinci servisin ise %30′larda pay aldığını belirttiler.
Google Adwords’ün birebir karşılığı olan Direct’i Türkiye’de hemen pazara sunmayacaklarını belirten Yandex yöneticileri, şu anda pazardan bir maddi gelir beklentilerinin bulunmadığını, bu beklentilerin ancak %10 – 15 gibi bir pazar payına ulaştıklarında anlamlı olacağını ifade ettiler.
2009′dan itibaren MatrixNet ile machine learning yaptıklarını belirten Yandex ekibi, kullanımın artmasıyla çok daha iyi sonuçların oluşacağını aktararak, kullanıcıları siteye davet ediyor.
Yandex’in standart web araması dışında görsel ve video aramaları ile e-posta ve haberler servisleri de Türkiye’de kullanılmaya başlanacak. Yandex CEO’su Arkady Volozh, Türkiye’deki gelişmelerini üç aşamada planladıklarını açıklayarak, ilk önce ürünü geliştirecekleri, daha sonra markete yayılacaklarını ve en son aşamada satış yapacaklarını belirtti.
Türkiye Pazarındaki İkinci Arama Motoru Yandex Olabilecek Mi? NetMarketShare‘in istatistiklerine göre %95 ile Türkiye pazarının hakimi olan Google’ı yaklaşık %5 ile Bing takip ediyor. Ancak Microsoft Türkiye’nin Bing’in üzerine çok fazla gittiği söylenemez. Türkiye pazarında durum böyleyken Yandex’in ilk olarak aşması gereken engel aslında Google’dan önce Bing oluyor. Ancak Bing kullanıcılarının büyük çoğunluğunun, Bing’in İnternet Explorer’da standart arama servisi olması yüzünden arama motorunu kullandıklarını tahmin ediyorum.
Sonuç olarak bir yorumda bulunmak gerekirse, Türkiye pazarına ekibiyle giren ve ürünlerini yerel öğelerle geliştirmek isteyen Yandex’in doğru stratejiyi izlediğini düşünüyorum. İlk aşamada early adapterların hedeflenmesi de bu stratejilerini destekler nitelikte. Şu anda Türkiye’de arama motorunun geliştirmesi ile ilgili ekip bulunduran Yandex’in duruşu da bu anlamda rakiplerine göre daha sempatik geliyor ve Türkiye pazarını ne kadar ciddiye aldıklarını ortaya koyuyor.
Kaynak: Webrazzi