Site açarken önce kendinize şu soruyu sorun;

Neden site açıyorum? Para kazanmak için mi yoksa hobi olarak vakit geçirmek, internette bir şekilde ben de varım demek için mi?

Para kazanmak için açıyorsanız;

1) Öncelikle şunu kabul edin. İnternette ve özellikle Google'da ciddi bir rekabet var. Var olmak istiyorsanız binlerce rakibiniz olduğunu ve bu rakiplerin uzun senelerdir bu sektörün içinde var olduklarını bilin. Yani yeterli donanımınız yoksa bu sitelerle rekabet etme şansınız neredeyse sıfır... Bu yüzden her sene büyük hevesle, umutla açılan onbinlerce yeni web sitesi 5-6 ay geçmeden kapanıyor, unutulup gidiyor.

Peki bu noktada ne yapmalınız?

Analitik düşünün. Bunu şöyle bir örnekle açıklayalım;

İnternette en çok aratılan şeylerden biri film izlemek olduğu için insanlar her gün yeni bir film sitesi açıyor. Çünkü çok fazla hit var. Çok fazla para kazanan site var. Neden bende para kazanmayayım diye düşünüyor. Düşünüyor ama sektöre yönelik rekabetin farkında olmuyor.

Film izle kelimesi her ay ortalama 7.500.000 kez aratılıyor. Yani bir film sitesi açıp "film izle" kelimesinde çıkmak istediğiniz zaman potansiyel olarak ülkenin en iyileriyle rekabet etmek zorundasınız. Rakipleriniz senelerdir bu işin içinde, piyasayı biliyorlar ve maddi güçleri de var. Yani pozisyonlarını korumak için rahatça para harcayabilirler.

Film izle kelimesinde neredeyse 1000 rakibiniz var. Kendinize şunu sorun? Bu 1000 rakibi geçebilir miyim? Geçmek istiyorsanız üst seviyede SEO bilmelisiniz. En az bir programlama diline hakim olmalısınız. Banka hesabınızda bu işe yatıracak 4 haneli rakamlar olmalı ve her şeyden önemlisi bu işe ayıracak en az 1 seneniz olmalı. Bunlar sizde var mı? Yoksa vazgeçin.

Film izle'den vazgeçtik. Çünkü rekabet çok yüksek. O zaman hedefleri biraz küçültelim. Çizgi film izle diyelim. Her ay ortalama 135.000 kez aratılıyor. Bakıyorsunuz bu kez "çizgi film izle" kelimesinde 100 rakibiniz var. Ama bu 100 rakibin en azından 25'i uzun senelerdir bu sektörün içinde. Google'da otoriteleşmiş siteler. Rakipleriniz azaldı ama yine de rekabetin içindesiniz. Sonuçta işin ucunda aylık ortalama 125.000 ziyaretçi var.

Ne yapalım? Bu 100 rakiple baş edebilir miyiz? Yoksa hedefleri biraz daha küçültelim mi? Mesela şirinler çizgi filmi. Sadece buna yönelsek. "Şirinler izle" kelimesine. Bakıyoruz aylık ortalama 35.000 kez aratılıyor. Google anahtar kelime planlayıcı verilerinin +/- %5 oynadığını düşünürsek en kötü ihtimalle 25-28 bin kişiye ulaşabiliriz. Hiç fena değil. Hem de 25 rakibiniz var.

Hedefler küçültükçe rakipler azalır. Film izle kelimesinde 1000 rakibiniz varken, çizgi film izle kelimesinde 100 rakibiniz var. Şirinler izle kelimesinde ise 25 rakibiniz var.

Eğer bir film sitesi açarsanız harcadığınız para ve zaman uçup gider ama şirinler çizgi filmine yönelik bir site açarsanız bu işte var olma şansınız çok yüksektir. Tabi bunları çok yüzeysel anlattım. Detaylara inmedim. Sadece Google'da var olmak için buradan başlamalısınız. Rakiplerinizi mümkün olduğu kadar azaltmalısınız.

2) Film izle > Çizgi film izle > Şirinle izle. Bu rakip analizi açısından bir örnekti. Şimdi devam edelim. Şirinler çizgi filmine yönelik bir site açılır mı? Açılmaz... Ben mesela neden böyle bir site açayım ki? Adsense'den para kazanamam. Film sitelerinde yasak. Yasak olmasa bile tıklama başına vereceği para 0.01 kuruş... Aylık 20 lira bile kazanamam.

Başta da dedik. Para kazanmak istiyoruz. Öyle bir site açmalıyız ki, değerli olsun. Yani o sitedeki reklamların ucunda o işten büyük paralar kazanan ve o işe büyük paralar harcayan insanlar, işletmeler olsun.

Araştırın. Hangi içerikler değerli? Mesela estetik ameliyatlar... Ortalama bir estetik ameliyatın maliyeti 4.000 lira. Yani bir estetik merkezi internetten bulduğu bir müşteriden potansiyel olarak 4.000 lira kazanabilir. Bu firma Google'ye reklam vermek istediği zaman Google diyor ki, bir tane magazin sitesinden tıklama başına 0.01 kuruş istiyorsam senden tıklama başına en az 4 lira isterim çünkü gelen ziyaretçiden kazanacağın para çok yüksek. Magazin sitesindeki reklamdan ne olur... Dünyanın en değersiz reklamı.

Yani estetik ameliyatlarla ilgili bir site çok değerli. Şimdi başa dönelim. Film izle örneği gibi düşünelim. Estetik ameliyatlarda da rakibiniz çok. Hem çok hem de sektörde dönen para milyarlarca lirayı bulduğu için rakiplerin bu işe harcadıkları paralar da yüksek. Bu yüzden çizgi film izle örneğindeki gibi rakipleri azaltmalıyız... Öyle bir estetik ameliyat seçmeliyiz ki baktığımızda 20-25 rakibimiz olsun. İşte o zaman bu işe zaman harcayarak, kaliteli içerik üreterek biraz da temel düzeyde SEO çalışmaları yaparak bu 20-25 rakibin önüne geçelim.

Ben Adsense'den anlamam. Ama Adsense kullanan çok arkadaşım var ve neler kazandıklarını biliyorum.

2 örnek vereyim:

- Bir arkadaşımın güncel teknoloji, oyun blogu var. Aylık ortalama 60.000 ziyaretçisi var. Adsense'den aylık 40-60 lira kazanıyor.

- Başka bir arkadaşımın sağlık üzerine, bir hastalığın tedavisi üzerine bir sitesi var. Aylık ortalama 2.000 ziyaretçisi var. Aylık 300-400 lira kazanıyor.

Her şeyi hit olarak düşünmeyin. İnternette çok ziyaretçi çok para demek değildir. Doğru ziyaretçi, doğru içerik çok para demektir...

Para kazanmak istiyorsanız;

1) Öncelikle değerli bir sektör bulun.

2) O sektörde rekabet edebileceğiniz kelimelere yönelin. Zirveye oynamayın. Küçük düşünün. Alt kategorilere yönelin.

3) Kaliteli içerik üretin. Anasayfanız sizin için nasıl önemliyse her bir alt sayfanız da o kadar önemli olsun. Yazıp geçmeyin. Üzerine saatlerce düşünün. Sitenize giren her bir ziyaretçiden maksimum verimi almak için sitenizi geliştirin. Ziyaretçileri sitede kalmaya, sayfaları tıklamaya teşvik edin.

Ben bunları samimiyetle yazdım. Boş işlerle uğraşmayın arkadaşlar. Bakın benim GoDaddy.com panelimde 2001 yılında kayıt edilmiş domainlerim var. Yani 15 senedir bu sektörün içindeyim.

Hit peşinde koşmayın. Kaybedersiniz. Aylık 250.000 ziyaretçisi olan sitenin kazandığı paranın 10 katını aylık hiti 5.000 olan bir siteyle kazanabilirsiniz. Yeter ki düşünün. Araştırın. Sektörleri inceleyin.

Sevgiler.