İnternet ve bilgisayar dünyasının gelişimi sayesinde günümüzde kullanılan reklam ve pazarlama taktikleri de değişiyor. Dijital Pazarlama yeni nesil reklam ve kazanım elde etme taktiği olarak ön planda yer alıyor.

Dünya üzerinde ve ülkemiz Türkiye’de gelişen internet kullanımı ve bant genişliği firmaları dijital pazarlama alanına yönlendirmeyi başarmış gibi gözüküyor. Ülkemizde yapılan araştırmalara göre 29 milyondan fazla internet kullanıcısı olduğu biliniyor. Buda dijital pazarlama sektörünün önemini bir hayli arttırıyor.

Öncelikle konu hakkında detaylı bilgi sahibi olmak için dijital pazarlamayı tanımlayalım.

Dijital Pazarlama Nedir?

Televizyon, radyo ve dergi piyasası geçmiş zamanlarda ve günümüzde kullanılan reklamların neredeyse tamamını barındırmaktaydı. Bilgisayar ve akıllı telefonların hayatımıza girmesiyle birlikte, reklam yapılan alanlarında teknoloji ve internet dünyasına kaydığı göze çarptı. Dijital pazarlama, reklamların eski tarzda radyo, TV ve dergilerde değilde, internet dünyasında yayınlanması demektir. Dijital pazarlama, interaktif pazarlama, e-marketing, online pazarlama ve web pazarlama olarak ta tanımlanmaktadır.

Dijital pazarlama kendi içerisinde genel tanımı ile 4 ayrı başlıktan oluşuyor. Bunlar;


  1. Elde et (Acquire)

  2. Ölç ve optimize et (Measure & Optimize)

  3. Kazan (Convert)

  4. Sahip Çık ve Büyüt (Retain & Grow)



Dijital pazarlamanın ne demek olduğunu ve başlıklarını öğrendik. Peki bu başlıklar ne demek ve ne anlama geliyorlar. Şimdi onları tanımlayalım.

Elde et (Acquire)

Hedef müşteriyi web sayfanıza veya satışı gerçekleştirdiğiniz ortama çekmek için yaptığınız aktiviteler olarak nitelendiriliyor. Email marketing, arama motoru reklamları (PPC), arama motoru optimizasyonu (SEO), gelir ortaklığı (Affiliate Marketing), sosyal medya pazarlama (Social Media Marketing), reklam ortaklığı (Advertising Partnership), interaktif karşılaştırma (Interactive Comparison), içerik üretme/paylaşma, RSS, viral pazarlama, online PR öne çıkan konular olarak göze çarpıyor.

Kazan (Convert)

Müşteri web sayfanızı veya satışı gerçekleştirdiğiniz ortamı ziyaret ettikten sonra size yapılan geri bildirimler, tıklama ve görüntüleme gibi hedefinize ulaşmanızı sağlayacak aşama olarak nitelendirilebilir. Bunu sadece reklam göstermeleri ve tıklamaları olarak göz önüne almak yanlış olabilir. Örneğin bir blog yazarı tarafından kendi blog sitesinde paylaştığı bir yazıya aldığı geri bildirimler, okunma sayısı, paylaşım sayıları, konuyu veya ilgili makaleyi kaç dakika okudukları ve sosyal çevrelerinde duyurdukları da bu başlığın bir konusu olabilir.

Elde et başlığı altında paylaştığımız, SEO ve Email marketing gibi başlıklar kazan başlığı ile doğrudan alakalıdır. Bir üründen gelir etmek için önce elde etmek yani kazancı elde edecek hazırlıklarda bulunmak gerekir. Kazancın en önemli etmeni ise, iyi bir pazarlama taktiğidir.

Ölç ve optimize et (Measure & Optimize)

Bir reklam oluşturduğunuz ve hedef müşteriler tarafından belirli bir gelir ettiniz yada istediğiniz hedefin üzerine çıktınız. Varsayımlara başka seçeneklerde eklemek mümkün. Örneğin hiç bir gelir elde edemediniz ve reklamınız size istediğiniz geri dönüşü sağlamadı. İşte bu noktada ölç ve optimize et başlığına başlamış bulunuyorsunuz.

Yaptığınız reklamda veya paylaştığınız yazıda, neyin yanlış gittiğini, hitap şeklinizin veya görselinizin neden geri dönüş almadığı gibi konularda çalışmalar yapmak ve geri dönüşleri arttırmak için beyin fırtınası oluşturmalısınız. Unutmayın, başarı ölçülebilir birşeydir. Örneğin arama motoru sahibisiniz ve insanları kendi arama motorunuza çekmek istiyorsunuz. Tüm arama motorları içerisindeki sıranız sizin başarınızı gösterir. İnsanların size olan ilgisi ölçülebilir birşeydir. Eğer başarınızı ölçemiyorsanız, başarılı olduğunuzu söylemek imkansızdır. O yüzden başarının en temel sırrı kendinizi analiz etmek ve ölçümlemektir.

Web analiz programları gibi ziyaretçi sayınızı ölçecek uygulamalar, size referans olacak bilgiler sağlayabilir.

Sahip Çık ve Büyüt (Retain & Grow)

Bu başlık ise, halihazırda sizin müşteriniz olan veya müşteriniz olma potansiyeli olan kişileri kazanmak ve devamlılığını sağlamak için çalışma yapmanız gerektiğini bildirir. Daimi müşteriler her zaman bir düşüncede veya ihtiyaçta sizden faydalanmak ister. İnsanların bilgisi ve tecrübesi olduğu konular her zaman öncelikli sırada yer alır. Örneğin, bir e-ticaret sitesinden alışveriş yaptınız ve aldığınız ürünün kalitesinden, fiyatından ve gönderim süresinden memnun kaldınız. Şimdi ise ihtiyacınız başka bir ürün, ilk olarak memnun kaldığınız e-ticaret firması üzerinden alışveriş yapmaya yöneleceksinizdir. İşte müşterilerinizde sizin gibi hareket eder.

Unutmayın, saygı ve güven zor kazanılır, fakat çok çabuk kaybedilir. Bu yüzden, yerinizde saymak yerine, firmanıza ve kişiliğinize her gün yeni bilgiler, içerikler ve özellikler katmak zorundasınız. Gelişmek ve büyümek her zaman size daha fazla müşteri, daha fazla okur ve daha fazla itibar olarak geri döner.

Dijital pazarlama geniş bir tanıma sahiptir.

Size yaklaşık 600 kelime ile dijital pazarlamayı anlatmaya çalıştık fakat bu belkide buz dağının görünen kısmı olabilir. Dijtal pazarlama her gün gelişen bir alandır ve tam anlamıyla tanımlamak her zaman yetersiz kalacaktır. Genel hatlarıyla dijital pazarlamayı anlatmaya çalıştığımız bu yazımızda, genel anlamda tanımlamalar ve örnekler üzerinde durduk. Dijital Pazarlama kategorimizi takipte kalarak, gelişen bu büyük sektörün yeniliklerinden haberdar olabilirsiniz.

Kaynak: https://bilgikodu.com/dijital-pazarlama-hakkinda-bilgi.html