Öncelikle Adsense, Google'ın bünyesinde, reklam verenlerle reklam barındıranları buluşturan, bir çeşit komisyon şirketidir. Somut bir aseti olmayan sadece aracılık ve paydaş sistemiyle çalışır. Burada Adsense hakkında bazı yanılgılar, Adsense'den gelir elde etmeyi amaçlayan arkadaşlarımızın süreçlerini zorlaştırmaktadır. Bu yanılgılara sırasıyla değinelim:
Adsense Neden Hala Onaylanmıyor? Bana Garezleri mi Var?
Adsense web platformlarını onaylarken gerçek kişiler değil algoritma kullanır. Yani gün içerisinde gelen binlerce Adsense başvurusunu haliyle etten kemikten insanların değerlendirecek potansiyeli yok. Adsense algoritması ise, başvuru yapılan web sitelerinde, bazı kriterleri görmek ister. Öncelikle Adsense algoritması reklam lokasyonu bazlı eleme yapar. Bu, pek çok kişinin bilmediği bir analizdir. Bunu daha net açıklayayım:
Google Adsense, bir reklam partner şirketi olduğu için, kendisine Adwords üzerinden reklam veren müşterilerine çok daha fazla geri dönüş ve etkileşim yaratmayı amaçlar. Böylece hem Google, hem de reklam verenler kazanır. Hal böyle olunca sektörel bazda onlarca, yüzlerce web sitesi Adsense aldığı zaman, reklam verenlerin bütçesi tükeneceği gibi, sağlıklı etkileşimler de olmaz. Bu yüzden web siteniz ne kadar kaliteli olursa olsun, eğer içeriğinizin ait olduğu sektörde, sizden daha iyi, daha yüksek trafik ve etkileşime sahip web siteler varsa, Adsense web sitenizi onaylamaz yahut bekletir. Bu durum, web siteniz kalitesiz olduğu için değil, sektörel bazda fazlalık olduğu içindir.
Bir diğer husus, Adsense algoritması, web sitelerinden özgünlük, yapısal kalite, ziyaretçi deneyimi sunan (hız, ortalama süre vb.) ve biraz da olsa ziyaretçiye sahip gelişmişlik bekler. Bunu şirket gözüyle düşünün. Reklam veren müşterilerinizin reklamlarını, alelade her platformda yayınlar ve bütçelerini tüketirseniz, bir daha size reklam vermezler. Haliyle Google, böyle bir zarara uğramamak için Adsense başvurularını değerlendirirken bu gibi kriterleri de ön planda tutar.
Adsense Türkiye TBM'leri Neden Bu Kadar Düşük? Dış Güçlerin Bir Oyunu mu?
En çok karşılaştığım şikayetlerden birisi de budur. Adsense TBM'leri neden bu kadar düşük? Google, bizi sevmiyor mu? Hayır arkadaşlar, Google bizi, İngiltere, Almanya kadar sevmektedir. Nitekim Google, küresel bir ''ŞİRKET''tir. Onun için milliyet ve ırk değil para kazanması ve güçlenmesi önemlidir. Google Adsense TBM yani tık başı maliyetleri belirleyen temel unsur, Adwords üzerinden reklam teklifi veren müşterilerdir.
Örneğin ben, A firması olarak Adwords üzerinden kozmetik ürünlerimle ilgili tıklama başına 1 TL'den teklif verdim. Sizin de kozmetik ve bakım üzerine, Adsense barındıran bir web siteniz var. Google, benim verdiğim reklamı sizin web sitenizde yayınlar ve tıklama başına, benim verdiğim teklif üzerinden size pay verir. Yani ben, tıklama başına 1 TL teklif verdiğimde siz, 25 kuruş kazanabilir veya ben tıklama başına 10 TL teklif verdiğimde siz 2,5 TL kazanabilirsiniz. Buradaki komisyon oranları Dünya'nın her yerinde (vergiler kapsamında) üç aşağı beş yukarı aynıdır. Türkiye'deki Adsense gelirlerinin bu denli düşük olmasının sebebi, Türkiye'de reklam verenlerin düşük tekliflerle reklam vermeleridir. Elbette burada ilgilendiğiniz sektör de önemli bir faktördür ancak ona, yazının sonunda Niche başlığında değineceğim.
Adsense TBM Neden Sürekli Değişiyor? Google Bizimle Dalga mı Geçiyor?
Hayır, Google bizimle dalga geçmiyor. Pek çok Adsense kullanıcısının yanıldığı bir nokta şu ki: Adsense, panellerimizde yer alan TBM ücretini, tıklamalarla çarpıp bize ödemiyor. Adsense panelinde yer alan TBM, stabil ve etkili bir değer değil aksine dinamik ve etkisiz bir değerdir. Bunu net bir şekilde şöyle açıklayayım:
- A Firmasının Reklam Teklifinden Pay: 1 TL
- B Firmasının Reklam Teklifinden Pay: 50 Krş
Her iki reklam da web sitemiz üzerinde tıklama aldığı zaman, Adsense TBM değeri 75 Krş olarak görünür. Yani TBM dediğimiz olay, o gün içerisindeki reklam tıklamalarının genel bir ortalamasıdır. Bir reklam tıklamasından 1 TL, diğer reklam tıklamasından 50 krş aldığımız zaman Adsense der ki: Senin ortalama tıklama başına kazandığın ücret 75 krş. İşte bu yüzden TBM değeri stabil değildir ve sürekli değişkenlik gösterir.
Adsense Gelirlerini Nasıl İyileştirebilir ve Arttırabiliriz?
Yukarıda anlattığım başlıklar nezdinden az çok Adsense'in çalışma mantığını kavradığınızı düşünüyorum. Bu minvalde, Adsense gelirlerini arttırmanın en sağlıklı yolu tabi ki de reklam konusunda seçici olmaktır. Reklam gösterim ayarlarında hangi ağlardan reklamların yayınlanacağıyla ilgili bir kısım bulunur. Buradan en çok tıklama yahut en yüksek TBM oranına sahip reklam ağlarının seçilmesi ve diğerlerinin elenmesi gerekir. Bunu şöyle açıklayayım:
Örneğin reklam ağlarımızda, A, B, C olarak 3 adet farklı ağ mevcut.
- A reklam ağının anlık reklam TBM'si: 5 TL
- B reklam ağının anlık reklam TBM'si: 2 TL
- C reklam ağının anlık reklam TBM'si: 35 Krş
Bu noktada siz, tüm reklam ağlarından alayım daha fazla para kazanırım derseniz yanılırsınız. Nitekim hepsini seçtiğiniz zaman 5 TL TBM sahip bir reklam yerine 35 Krş TBM sahip reklam (daha fazla tıklama aldığı için) yayınlanabilir ve gelirlerinizi azaltır. Bu yüzden reklam ağları konusunda seçici olup, reklam tercihlerini manuel yapın.
Bir diğer husus, reklamlara tıklatmak için web sitenizi reklama boğmayın. Dijital pazarlama ilkelerine uygun reklam pozisyonları ayarlayın. Web sitenizin geçmiş 1 aylık adsense verilerini ve raporları detaylıca inceleyin. En çok hangi kısımdaki (header, content, footer, sidebar vs.) reklamlarım tıklama almış, neden o reklamlar tıklama almış, ziyaretçilerim içeriğimi yarısından kapatıyorsa footer'a reklam koymamın anlamı ne, gibi soruları kendinize sorun.
Niche Site Nedir? Kazançlı mıdır?
Yukarıda anlattığım tüm faktörlerden sonra, suçlunun Adsense değil de, ülkemizde reklam verenler ve seçtiğimiz kategorinin doğru olmadığını kavradığınızı düşünüyorum. Şimdi gelelim adını sıkça duyduğumuz niche (niş) kavramına. Niche siteler, belirli bir sektör ve hatta ürün/hizmet odaklı içerikler üreten web sitelerdir. Örneğin:
Araba Modelleri : Niche değildir!
BMW 550d: Niche'dir.
Yani belli bir sektör, belli bir ürün veya hizmetle ilgili açılan site niche sitedir. Peki insanlar salak mı da web sitesinin içeriğini ve odak noktasını bu kadar kısıtlasın? Bu kadar niş konuları kaç kişi okuyacak da para kazanacağız dediğinizi duyar gibiyim :) İşte burada da, yukarıda bahsettiğim Adsense TBM devreye giriyor. Niche site demek, her önüne gelen sektör, ürün ve hizmet hakkında site açmak demek değildir. Niche siteyi kazançlı kılan şey, hemen yukarıda bahsettiğim TBM oranlarıdır. Bunu daha soft bir örnekle açıklayayım:
Örneğin ikinci el masa, sandalye satan A firması ve estetik ameliyat yapan B kliniği olsun.
A firması, sattığı ürünler düşük fiyatlı olduğu ve sürümden kazanmayı amaçladığı için Adwords üzerinden tıklama başına 1 TL teklif verir. 100 tıklama alır, 100 TL reklam maliyeti harcamış olur ve bu 100 tıklamanın 20'sine ürün satarak 150 TL gelir elde eder. Böylece reklam maliyetine 100 TL harcayarak 50 TL kar elde eder.
B kliniği ise burun, çene vb. estetik yapan bir kliniktir. Tıklama başına 20 TL teklif verir. 100 tıklama alır, 2000 TL reklam maliyeti harcamış olur ve bu 100 tıklamadan 2 tane müşteri kazanır ve 4000 TL gelir elde eder. Yani 2000 TL reklam bütçesine harcar ama, ona gelen 1-2 müşteri bile reklam maliyetinin 2 katını kazanmasını sağlar.
İşte niche siteler, bu örnekten de anlayacağınız gibi reklam teklifleri yüksek sektörler için açılmış sitelerdir. Yani siz, güzellik, bakım ve estetik üzerine yabancı bir web sitesi açarsınız, reklam TBM'leri 50-60 $'ı görür veya gider 2.el ürün satan, lastik satan bir web sitesi açar 50-60 Krş'larda çırpınırsınız. Başarılı bir niche site açmanın temel anahtarı ise hem benzer web sitelerini analiz etmek hem de Google Keyword Planner kullanarak rekabeti ve reklam teklifleri yüksek sektörleri bulmaktır. Böylece Adsense gelirlerinden epey mutlu olursunuz :)
Yardımcı olabildiysem ne mutlu.