KIŞ öteki mevsimlere kıyasla daha güç koşullar altında araba kullanmayı zorunlu kılan bir mevsimdir. Bu bakımdan araba kullananların, memleketimizin çeşitli bölgelerdeki özelliklerini göz önünde tutarak, kışın, kendilerini ve araçlarını ona göre donatmaları ve hüküm süren koşullara uygun biçimde araba kullanmaları gerekir.
Yurdumuz büyük kısmı İle bir kış memleketi olduğundan, karayollarında genellikle kış programı uygulanmakta, yani kışın birçok yolların açık tutulmasına çalışılmaktadır. Bugün memleketimizde yuvarlak rakamla 35.000 km Devlet yolu. 25.000 km, de il yolu vardır Bunlardan. 32.000'i Devlet ve 18.000'i il olmak üzere, toplam 50.000 km'lik yol kısmı kış programına dahildir.
Kışın Karayollarındaki kar savaşması makineli ekiplerle (düz bıçaklı kamyon, düz bıçaklı greyder. V bıçaklı greyder ve dozer) yapılmaktadır Ekipler, devamlı ve geçici röfüj mahallerinde üslenmektedirler.
Söz konusu savaşmada, ayrıca, gereken yerlerde kar siperlerinden de yararlanılmaktadır.
Satıh buzlanmalarına karşı kimyasal madde olarak, öğütülmüş kaya tuzu kullanılmakta, zaman zaman da mıcırdan (kum, çakıl karışımı) yararlanılmaktadır. Kar savaşması karayollarında gece - gündüz sürüp giden en güç ve en tehlikeli bir savaşma olup, yıllık maliyeti yaklaşık 225 milyon liradır.
Yukarıdaki kısa açıklamadan anlaşılacağı gibi, Karayolları görevlilerince sürdürülen bu çok zahmetli, tehlikeli ve masraflı çalışmaların genel ereği, yolları devamlı olarak trafiğe açık tutmaktır. Ancak yolların, sadece kardan temizlenmiş olması, düzenli ve güvenli bir trafik akışını tek başına sağlayamaz. Araba kullananların da kendilerini ve taşıtlarını kışın gerektirdiği koşulları karşılayacak biçimde hazırlayarak, kışın özelliklerine uygun biçimde araba kullanmaları zorunludur. Şimdi de kısa olarak bu hazırlık ve özelliklere değineceğiz :




1. Otomobil, yapısı ve işleme şekli bakımından sürekli ve sağlıklı bir bakıma gerekseme gösteren bir araçtır.
2. Yılı oluşturan mevsimler içinde ise otomobil bakımından en uzun ve özel bir hazırlığa gerekseme gösteren mevsim kıştır. Şiddetli soğuklar bastırmadan araba, tümüyle ve inceden inceye gözden geçirilmelidir. Kalın bir kar tabakasıyla karşılaşma halinde yararlanmak üzere bagajda bir kürek, bir torba kum, zincir, takoz ve çekme halatı bulundurulmalıdır
Cam silecekleri güzelce işlemeli, ön ve arka camların kar ve buzlarını temizlemek üzere, bir fırça ve bir madenî kalem bulundurmalıdır.
3. Yolun üzerindeki kar ya da buzdan ilk plânda etkilenen lâstiklerdir. Dişleri iyice aşınmış, alışılan deyimiyle kabaklaşmış lâstikler çok kayar ve yerine göre birçok kazalara sebep olur.
Şoförlerin çoğu kar lâstiği satın almayı, yersiz bir masraf, harcıborcunu ödemeyen bir yatırım olarak görürler, Çivili lâstikler buzda çok iyi gider fakat, kar fırtınasında zincirin yerini hiç birşey tutamaz.
4. Lâstiklerden sonra ince buza karşı en etkili araç frenlerdir. Kar üzerinde fren pedalına arka arkaya, fakat hafif bir şekilde basarak durma olanağı elde edilir
Kışın karayolunun 1 numaralı tehlikesi olan kayma, her zaman çok etkilidir. Araba hakimiyetini sürdürebilmek için şunu hatırda tutmak gerekir: hiçbir vakit telâşa düşmemeli, sert fren yapmaktan kaçınmalı ve direksiyon elden bırakıl-
mamalıdır. Araba kaymaya başlayınca, direksiyonu arabanın arka kısmının gittiği yöne çevirmeli, çok olmamak şartıyle onun hareketine uymalıdır. Başka önemli bir ilke, ince buza rastlamak olasılığı varsa, yavaş sürmeli; yavaş dönmeli direksiyonu tatlı tatlı döndürmeli ve kabil olduğu kadar buz tabakalarıyla karşılaşmadan önce fren yapmalıdır. Yavaş gidildiği oranda, kaymadan kurtulma kolaylaşır.
Görüş olanağı çok az ise, bir aydınlanmaya kavuşmak üzere, bir süre yolun engin yanında beklemelidir. Motoru durdurmamalı karbon monoksite karşı camlardan birini azıcık arala-malıdır.
Önümüzde bulunan ve bizim durumumuzda olan bir otomobile fazla sokulmamalı, aksi halde şofaj körüğünün, ondan çıkan eşapman gazlarını çekerek arabamıza doldurması tehlikesi vardır.
5. Benzin deposu dolu tutulmalıdır. Benzin ne kadar çok olursa, su yoğunlaşması ve dolayısıyle yakıt devresinde (pompa, borular, karbüratör) donma olanağı o kadar az olur.
6. Virajlarla inişlerde vitesi küçültmelidir.
7. Kötü görüş koşullarında kısa demetler (huzmeler) kullanılmalı, uzun demetlerden kaçınmalıdır. Zira uzun demetli farlar, ışık, sis ya da kar üzerinde yansıyarak görüşü körletir
8. Yolculuğa çıkacak araba kimliği (Resmî, özel, kira) ne olursa olsun, kar lâstiği ya da zincirle donatılmış olmalıdır.
9. Bir kar yığınında sıkışıp kalınırsa, önce kabil olduğu kadar tekerlekleri kurtarmaya çalışmalı, sonra arka tekerleklerin altına kum ve kül dökerek birinci ve geri viteslerle arabayı bir ileri bir geri sürmelidir Böylece lâstikler kavrayarak araba kurtulur
10 Ve son olarak da. kışın kazalara kötü havalardan çok kaygısız şoförlerin sebep olduğu unutulmamalıdır


Beklenmeyen Kış Koşulu Kaygan Yük
Yağmur, kar, buz vb. gibi çeşitli doğal koşullar yolu kaygan hale getirdiği gibi taşıtların taşıdığı yükler de bazı nedenlerle (Devrilme, delinme, erime . vb.) yolu kaygan hale
getirebiliyor örneğin, dondurma taşıyan bir soğuk hava aracı Nice ile Monaco arasındaki kıyı yolu üzerinde devrilmiş ve yola dökülen dondurma sıcak hava yüzünden eriyerek kaymalara sebep olmuştur. O kadar ki taşıtlar saatlerce ve boyu 5 km'ye varan bir tıkanıklık meydana getirmiştir.
Bu olay da her şeyin ancak “yerinde" olduğu zaman değer kazandığını ve yerini bulmayınca bazan zararlı bile olabileceğini göstermektedir.


ÖNEMLİ NOKTALAR
• (Fırtınalı havalarda (tipi, yoğun sis. şiddetli rüzgâr v b.) kabilse yola çıkmayınız.
• Araçta bulundurulması gereken donatımın eksiksiz ve iyice işler durumda olmasına dikkat ediniz.
• Gün battıktan sonra ya da kötü havada, renkli gözlük kullanmayınız.
• Gece yolculuğunda, daha tetik bulununuz.
• Tek farlı bir arabayla karşılaşınca, kabil olduğu kadar sağa yanaşınız.
• Hemzemin geçit işaretlerine dikkat ediniz.
• Yolculuğunuzu gün kararmadan tamamlamaya çalışınız.
• Görüş koşullarının yeterli olmaması halinde, hızınızı azaltınız.



Kaynak: http://aaspot.net/forum/showthread.php?23283-Otomobilin-k%C4%B1%C5%9Fa-haz%C4%B1rlanmas%C4%B1-nas%C4%B1l-olur-K%C4%B1%C5%9F%C4%B1n-otomobil-kullan%C4%B1rken-nelere-dikkat-edilmeli-%C4%B0%C5%9Fte-9-ad%C4%B1mda-k%C4%B1%C5%9Fa-haz%C4%B1rl%C4%B1k

Az önce can sıkıntısından yazdım :) genellikle buraya göndermem yazdıklarımı ama bu önemli bir konu olduğu için burdada paylaşıyım dedim.