2014 yılı 3. Çeyrek Üç Aylık Pazar Verileri Raporu yayımlandı.

[CENTER]2014 3. ÇEYREK ÖZET BİLGİLERİ

[/CENTER]

2014 yılı üçüncü üç aylık dönem (Temmuz-Ağustos-Eylül) sonu itibarıyla Türkiye elektronik haberleşme pazarında yaşanan gelişmeler aşağıda özetlenmektedir.
Genel Pazar Verileri
 11 Kasım 2014 itibarıyla elektronik haberleşme sektöründe faaliyet gösteren işletmeci sayısı 654 olup bu işletmecilere verilen yetkilendirme sayısı 1094’dür.
 2014 yılı üçüncü üç aylık dönemde Türk ******* ve mobil şebeke işletmecilerinin net satış gelirleri yaklaşık 7,3 milyar TL olarak gerçekleşmiştir.
 Diğer işletmecilerin net satış gelirleri 2014 yılı üçüncü çeyrekte yaklaşık 1,9 milyar TL olarak gerçekleşmiştir.
 2014 yılı üçüncü çeyrekte Türk ******* ve mobil işletmecilerin toplam yatırım miktarı yaklaşık 990 milyon TL olarak gerçekleşmiştir.
 Diğer işletmeciler tarafından 2014 yılı üçüncü çeyreğinde yaklaşık 304 milyon TL yatırım gerçekleştirilmiştir.
 2014 yılı üçüncü çeyrekte toplam mobil trafik miktarı 53,1 milyar dakika olurken sabit trafik miktarı ise 3,3 milyar dakika olarak gerçekleşmiştir. Bir önceki üç aylık döneme göre mobil trafik miktarı yaklaşık %1,9 oranında artarken sabit trafik miktarı ise yaklaşık %11,1 oranında azalmıştır. Trafiğin büyük bir kısmını (%89,1) mobilden mobile giden trafik oluşturmaktadır.
 01/08/2012 ile 07/11/2014 tarihleri arasında Kuruma gelen toplam şikayet sayısı 145.983 olup; bu şikâyetlerin bu şikâyetlerin 142.286 tanesi cevaplanmış, 3.178 tanesi işleme konulmuş fakat sonuçlanmamıştır. Bu dönemde en fazla şikâyetin yaklaşık %48 oranında GSM hizmetleri ile ilgili olarak yapıldığı görülmektedir.
[B]Sabit Pazar
[/B] 2014 yılı üçüncü çeyrek sonu itibarıyla 12.741.947 sabit telefon abonesi bulunan Türkiye’de penetrasyon oranı bir önceki çeyreğe göre %2,1 azalarak yaklaşık %16,62 seviyesine düşmüştür. Türkiye’de ortalama hanehalkı büyüklüğünün 3,69 olduğu göz önünde bulundurulduğunda sabit telefon hizmetleri pazarında Türkiye’nin önemli bir kesimine ulaşıldığını söylemek mümkündür.
 2014 yılının üçüncü çeyreği itibarıyla kullanıcı bilgilerine bakıldığında, taşıyıcı ön seçimi kullanıcı sayısının 162.620, arama bazında taşıyıcı seçimi kullanıcı sayısının ise 78.028 olarak gerçekleştiği görülmektedir. Diğer yöntemlerle STH işletmecilerini kullanarak arama yapan kullanıcı sayısı ise 1.832.852’dir.
İşletmecilerin toplam ön ödemeli kart satış adedi ise 3.442.368’tür.
 2014 yılının üçüncü çeyreğinde PSTN gelirleri toplam gelirin %38,49’unu teşkil ederken erişim gelirleri toplam gelirin %41,25’ini oluşturmuştur.
 2014 yılı üçüncü üç aylık dönem itibarıyla Türk *******’un sabit telefon gelirleri yaklaşık 859 milyon TL olarak gerçekleşmiş olup bir önceki senenin aynı dönemine göre %17,3 oranında azalırken bir önceki döneme göre ise %1,4 oranında artmıştır.
 Yaklaşık 2 milyon kullanıcı sabit telefon hizmetlerinde alternatif işletmecilerden hizmet almış olup, bu işletmecilerin üç aylık dönem için tüm STH hizmetlerinden elde ettikleri gelirler 297 milyon TL civarında gerçekleşmiştir.
 Türk *******’un trafik dağılımı incelendiğinde; bir önceki yılın aynı döneminde %72,99 olan şebeke içi trafiğin toplam trafik içindeki payının 2014 yılı üçüncü üç aylık döneminde %69,96 olarak gerçekleştiği görülmektedir. Bununla birlikte bir önceki yılın aynı döneminde toplam trafiğin %22,83’ünü oluşturan mobile doğru trafik 2014 yılının üçüncü çeyreğinde toplam trafiğin %24,55’ini teşkil etmiştir.
 2013 yılının üçüncü yaklaşık 3,1 milyar dakika olan Türk *******’un ses trafiği, 2014 yılının üçüncü çeyreğinde önceki yılın aynı çeyreğine göre %21,1 oranında azalarak yaklaşık 2,4 milyar dakika olarak gerçekleşmiştir.
 Şehiriçi trafikte STH işletmecilerinin payı %14,45 olarak gerçekleşirken Türk *******’un payı %85,55 olarak gerçekleşmiştir.
 Şehirlerarası arama trafik miktarındaki STH işletmecilerinin pazar payı %32,84 olarak gerçekleşirken Türk *******’un pazar payı ise %67,16 olarak gerçekleşmiştir.
 Mobile doğru çağrı trafiğinde STH işletmecilerinin payı %41,31 olarak gerçekleşirken Türk *******’un payı %58,69 olarak gerçekleşmiştir.
 Yurtdışına doğru çağrı başlatma trafiğinde Türk *******’un payı %59,26 olarak gerçekleşirken STH işletmecilerinin payı %40,74 olarak gerçekleşmiştir.
 Sabit şebekede sonlandırılan uluslararası çağrı trafiğinde Türk *******’un payı %33,12 olarak gerçekleşirken STH işletmecilerinin payı %66,88 olarak gerçekleşmiştir.
 Mobil şebekelerde sonlandırılan uluslararası çağrı trafiğinde STH işletmecilerinin payı %66,7 olarak gerçekleşirken Türk *******’un payı %33,3 olarak gerçekleşmiştir.
 Sabit şebekede başlatılan toplam trafikte STH işletmecilerinin payı %26,86 olarak gerçekleşirken Türk *******’un payı %73,14 olarak gerçekleşmiştir.
 Türk ******* şebekesinden en çok aranan kısa numara 112 (Sıhhi İmdat) olmuştur.
 2014 yılı üçüncü çeyrekte de sabit şebekeden en fazla trafik gönderilen ve alınan ülke Almanya’dır.
 2014 yılı üçüncü üç aylık döneminde 147 dakika olarak gerçekleşen sabit MoU, bir önceki yılın aynı dönemine göre %7,2 azalırken bir önceki döneme göre de %4,2 oranında azalmıştır.
 2014 yılı üçüncü çeyreğinde Türk *******’un abone başına aylık geliri 23,07 TL olarak gerçekleşmiştir.
 2014 yılı üçüncü üç aylık dönemde 210 milyon TL olarak gerçekleşen Türk *******’un sabit yatırım tutarı, bir önceki yılın aynı dönemine kıyasla %47,9 oranında azalırken bir önceki döneme göre %50 oranında artmıştır.

[B]İnternet ve Genişbant
[/B]2008 yılında 6 milyon genişbant internet abonesi bulunurken, altı yıla yakın bir sürede altı katı aşan artışla 2014 yılı üçüncü çeyrek sonu itibarıyla 40 milyona yaklaşmıştır.
2014 yılının üçüncü çeyreğinde toplam internet aboneliğinde bir önceki üç aylık döneme göre %7,6 artış gerçekleşmiş olup, mobil ve özellikle fiber internet abonelerinin artmasıyla birlikte internet abone sayısındaki genel artış eğilimi devam etmiştir. Toplam internet abone sayısının yıllık artış oranı ise %28,2 olarak gerçekleşmiştir.
2011 yılı üçüncü çeyreğine kadar artış gösteren xDSL abone sayısı bu dönemden sonra düşüş eğilimine geçmiş ve bu düşüş 2012 yılı dördüncü çeyreğinde yerini tekrar artışa bıraksa da bundan sonraki süreçte yatay bir eğilim göstererek, 2014 yılı üçüncü çeyrekte 6,7 milyonu geçmiştir.
Kablo internet abone sayısı önceki üç aylık döneme göre %3,8 oranında artarak 514.965’e çıkmıştır.
2014 yılı üçüncü çeyrekte internet servis sağlayıcılığına ilişkin toplam gelir yaklaşık 1,18 milyar TL seviyesinde gerçekleşmiştir.
Türkiye’deki sabit genişbant abonelerinin yaklaşık %53’ünün 4-8 Mbit/sn hızda bağlantı sunan paketleri tercih ettikleri görülmektedir.
Mobil bilgisayardan internet abonelerinin kullanım miktarına bakıldığında 100 MB üzeri kullanımı olan abonelerin oranının %81 olduğu anlaşılmaktadır. En az kullanımı gösteren 0-50 MB aralığında ise abonelerin yaklaşık %15’i bulunmaktadır. Mobil cepten internet abonelerinden 100 MB üzerin kullanımı olan abonelerin oranı ise %52, 0-50 MB aralığında kullanımı olan abonelerin oranı da yaklaşık %35’dir.
Alternatif işletmecilerin xDSL teknolojisi ile sundukları hizmetin genişbant pazarındaki payı 2014 yılı üçüncü çeyrek itibarıyla %12,4 olarak gerçekleşirken bu dönemde özellikle fiber genişbantın etkisi ile birlikte TTNet’in genişbant pazarındaki xDSL payı gerilemeye devam ederek %65 seviyelerine inmiştir.
Bunun yanında alternatif işletmecilerin 6,7 milyonu aşan xDSL abonelerindeki payı ise %16 seviyesinde gerçekleşmiştir. Ayrıca toplam genişbant pazarında kablo internet hizmeti sunan işletmecinin pazar payı %5,9 olurken fiberin pazar payı %16 olarak gerçekleşmiştir.
Türkiye’de nüfusa göre sabit genişbant penetrasyon oranı %11,4 iken OECD ülkeleri penetrasyon ortalaması %27’dir. Mobil genişbant penetrasyon oranı Türkiye’de %40,6 iken OECD ortalaması %72,4’dür.
2014 yılı üçüncü çeyrek itibarıyla “Nic.tr” kayıtlarında 355.780 adet “.tr” uzantılı alan adı bulunmaktadır. Bu alan adlarının %74,8’i “com.tr”, %7,8’i “gen.tr”, %3,6’sı “gov.tr”, %3,2’si ise “web.tr” uzantısına sahiptir.
2005 yılında 3 (üç), 2006 yılında ise 1 (bir) adet olmak üzere toplam 4 (dört) adet elektronik sertifika hizmet sağlayıcısı hâlihazırda yetkilendirilmiş olup 2014 Eylül sonu itibarıyla 1.200.616 elektronik imza ve 340.334 mobil imza olmak üzere toplam 1.540.950 elektronik sertifika oluşturulmuştur
Kaynak: http://adslturk.net/14-yili-3-ceyrek-uc-aylik-pazar-verileri-raporu-yayimlandi/