İnternet sitenizi kurarken bir de site haritası hazırlamanız oldukça önemli. Sitenizin hangi sayfalardan ve alt sayfalardan oluşacağını belirleyerek sitenizin kurgusunu buna göre belirleyebilirsiniz. Böylelikle sitenizin tasarımı sırasında daha rahat bir yol izlersiniz.
Site tasarımını yapan kişiler bu haritaya göre sayfaları tasarlarlar. Kısacası planlı bir şekilde sayfa yapılarının ortaya çıkmasını ve belli bir düzen içinde olmasını sağlar.
Site haritasını oluştururken:
Sitenin amacını ve hedeflerini belirleyin
Sitenizin amacını ve hedefini belirlemeniz, bu haritayı çıkartmanızı kolaylaştırır. E-ticaret sitesiyseniz ürünlerinizin nasıl kategorilendirileceğini, blog kısmının olup, olmayacağını, hakkımızda sayfasının düzenini belirleyebilir ve öncelik sıralarına göre listeleyebilirsiniz.
Aynı içerikleri farklı sayfalarda kullanmayın
Site üzerindeki farklı sayfalarda aynı içerikleri kullanmak zaman kaybına neden olacaktır. Bir sayfadaki bilgileri vermeniz gerekiyorsa, ilgili sayfaya link vererek yönlendirebilirsiniz.
Bunun yanı sıra arama motorları aynı içeriğin olduğu sayfaları gördüklerinde hangi sayfanın daha değerli olduğunu ayırt edemezler ve bu da SEO açısından size sıkıntı yaratır. Bu nedenle aynı içerikleri farklı sayfalarda kullanmaktan kaçının.
Herkesi tek bir tasarım üzerinde toplayın
Site üzerinde birden fazla kişi çalışıyor olabilir. Tasarımcı, yazılımcı ve içerik üretenler olmak üzere birden fazla kişi aynı site üzerinde çalışabilir. Tabii ki bu da işlerin dağılmasına neden olabilir.
Herkesin belli bir şablon üzerinde çalışabilmesi ve görev dağılımının doğru bir şekilde yapılabilmesi için site haritası üzerinden çalışmalar yapmak gerekiyor. Bu tür bir çalışma hem işlerin daha hızlı ilerlemesini hem de ortaya çıkacak karışıklıkların azalmasını sağlar.
Gereksiz sayfaları eleyin
Site haritanızı oluştururken hangi sayfalara ihtiyacınız olacağını listeleyin. Bunun ardından hangi sayfaların gereksiz, hangilerinin mutlaka olması gerektiğine karar verebilirsiniz. Bazı içerikleri tek bir sayfanın altında toplayarak sayfa karışıklığının önüne geçebilirsiniz.
Site haritası nasıl hazırlanır?
Site üzerindeki tüm sayfaları belirleyin
İlk olarak site üzerinde yer alacak temel sayfaları belirlemekle başlayın. Alt sayfaları kategorilendirmeden, menüde yer alacak temel sayfaları belirleyin. Sayfalar şu şekilde olabilir:
1. Ana sayfa
2. Hakkımızda
3. Hizmetlerimiz
4. Ürünler
5. Blog
6. İletişim
Bu oldukça basit bir örnek; ancak fikri veriyor. Bu şekilde temel sayfalarınızı belirleyerek bir sonraki aşamaya geçebilirsiniz.
Alt sayfaları belirleyin
Temel sayfalarınızı belirledikten sonra alt sayfalarınızı belirlemeye geldi. Bazı sayfaların altında farklı içerikler gelebilir. Bu nedenle de alt sayfalar oluşturmanız gerekir. Onlar da şu şekilde olabilir:
1. Ana sayfa
2. Hakkımızda
1. Tarihçe
2. Vizyon ve misyonumuz
3. Ekibimiz
3. Hizmetlerimiz
1. İş planı
2. İş analizi
3. Danışmanlık
4. Pazarlama stratejilerimiz
4. Ürünler
1. Elektronik
2. Televizyon
3. Akıllı telefon
4. Bilgisayar
5. Tablet
5. Blog
6. İletişim
Her sayfa için içerik analizi yapın
Bu kısım hem tasarımcı hem de sizin için önemli olan sayfalardan biri. İçerik analizinin yapılması, site tasarımını yapacak olan kişinin işini daha da kolaylaştırır ve revizelerin azalmasını sağlar. Çünkü tasarımcı buradaki adımlara ve yönlendirmelere göre sitenin tasarımını hazırlayabilir.
Tasarımcıya yapacaklarını daha düzenli sunacağınız için daha kısa sürede de iş ortaya çıkar ve böylelikle saatlik ücretle çalışan bir tasarımcıya daha az para ödersiniz. İçerik detaylandırmalarını şu şekilde yapabilirsiniz:
1. Ana sayfa
Görsel veya banner alanı
Hoşgeldiniz mesajı
Anket veya kayıt formu
2. Hakkımızda
1. Tarihçe
1. Şirketin tarihiyle ilgili içerik
2. Yan (sağ) kolon ve servislere link
2. Vizyon ve misyonumuz
1. Vizyon ve misyonla ilgili içerik
2. Yan (sağ) kolon ve servislere link
3. Ekibimiz
1. Ekibin fotoğrafları ve yaptıkları işlerle ilgili içerik
2. Yan (sağ) kolon ve servislere link
3. Hizmetlerimiz
1. İş planı
1. İş planıyla ilgili içerik
2. Yan (sağ) kolon ve servislere link
2. İş analizi
1. İş analiziyle ilgili içerik
2. Yan (sağ) kolon ve servislere link
3. Danışmanlık
1. Danışmanlık hizmetiyle ilgili içerik
2. Yan (sağ) kolon ve servislere link
4. Pazarlama stratejilerimiz
1. Pazarlama stratejileriyle ilgili içerik
2. Yan (sağ) kolon ve servislere link
4. Ürünler
1. Elektronik
1. Kategoriyle ile ilgili içerikler
2. Yan (sağ) kolon ve servislere link
2. Televizyon
1. Kategoriyle ile ilgili içerikler
2. Yan (sağ) kolon ve servislere link
3. Akıllı telefon
1. Kategoriyle ile ilgili içerikler
2. Yan (sağ) kolon ve servislere link
4. Bilgisayar
1. Kategoriyle ile ilgili içerikler
2. Yan (sağ) kolon ve servislere link
5. Tablet
1. Kategoriyle ile ilgili içerikler
2. Yan (sağ) kolon ve servislere link
5. Blog
1. Blog planı ve içeriklerin yerleşme planı
2. Yan (sağ) kolon ve servislere link
6. İletişim
1. İletişim bilgileri
2. Yan (sağ) kolon ve servislere link
Bu şekilde site üzerindeki tüm içeriklerin planının nasıl hazırlanacağına yönelik bir plan çıkartabilirsiniz. Tabii ki burada kısa bir örnek üzerinde duruyoruz; fakat şablon olarak size bir fikir verebilir.
Bu tür bir yaklaşımla sitenizi tasarladığınızda çok daha detaylı ve planlı bir siteniz olabilir. Hem kullanıcılar daha rahat bir şekilde aradıklarını bulabilirler hem de siz tasarım sürecini daha hızlı bir şekilde çözerek, maliyetlerinizi düşürebilirsiniz.
kaynak
http://www.eticaretdergi.com/e-ticaret-projeleri-icin-site-haritasi-olusturma-rehberi/