vardarli24 adlı üyeden alıntı
araçın motoru ve egzozuyla ilgili yaptırılan modifikasyon işlemlerinden önce mi sonra mı yazılım yaptırmak gerekir ?
Yaptırdığınız işlemlere bağlı, standart araçlar için chip tuning uygulamalarımız stage 1 diye adlandırıyoruz. Chip Tuning işlemlerinde seviyesi vardır. Her seviyelerde bahsettiğiniz modifikasyon işlemleri istemekteyiz bunlardan şöyle bahsedip tanımlayalım;
İlk önce Stage nedir ondan bahsedelim size
Stage nedir?
Stage kelimesinin türkçe karşılığı aşama, evre anlamına gelmektedir. Modifiyeye gönül veren, modifiye konusunda bilgi sahibi olan bir çok kişinin bile karıştırdığı bu aşamalar hakkında sizlere bilgiler vereceğiz. Şimdi sırayla bu aşamaları ele alalım.
Stage 1
Genellikle kolay olarak aracınıza monte edebileceğiniz ve monte ettiğiniz takdirde tadilat işlemi gerektirmeyen modifiye işlemleridir. Üst aşamalara geçtiğiniz takdirde yeni takılan parçalardan yüksek verim alabilmenize yardımcı olurlar. Modifiye işleminin en alt basamağıdır. Daha az maliyetlidir ve yapılabilmesi diğer aşamalara nazaran daha kolaydır. Stage 1 örnekleri olarak şunlar verilebilir ;
Cold Air Intake Kit,
Spor Egzoz Uygulamaları,
Downpipe Uygulamaları,
Soğuk Buji ve Performans Ateşleme Sistemi Uygulamaları,
Dump Valve / Blow Off Valve Uygulamaları,
Soft Chip Tuning Uygulamaları
Timing Ayarı v.b.
Stage 2
Stage 1 de ki kazanımlarınızdan daha yüksek güçler vermektedir. Stage 1 de listelenen ve karmaşık gelebilecek işlemler stage 2 olarak kabul edilebilmektedir. Stage 2 işlemleri ağır modifiye işlemleri olarak kabul edilmemekte ancak motorda tadilat gerektirmektedir. Stage 2 olarak örnek verilebilecek uygulamalar şunlardır ;
Turbo’nun Büyütülmesi, (Yazılım güncellemesi gerektirmektedir.)
İntercooler Kapasitesinin Arttırılması,
Yakıt sisteminin iyileştirilmesi,
Cadde Tipi Eksantrik Uygulaması, (Yazılım güncellemesi ve yakıt hattında iyileştirme gerektirmektedir.)
Supercharger veya Turbo Uygulamaları,
Stage 2 Debriyaj Uygulamaları,
Manifold Uygulamaları.
Stage 3
Bu aşama uygulamaları sonrası araç cadde kullanımından neredeyse çıkmakta, daha ziyade pist kullanımına uygun olmaktadır. Stage 2 ‘yi destekleyecek parçalar kullanılmaktadır. Stage 3 için verilebilecek örnekler şunlardır ;
Yüksek Performanslı Fren Uygulamaları,
Güç Aktarma Organlarının Geliştirilmesi,
Stage 3 Debrİyaj Uygulamaları,
Yarış Tipi Eksantrik Uygulaması,
Forged Piston Uygulamaları,
Supap, Yay, Şapka Uygulamaları,
Yazılımın güncellenmesi.
Özetlemek gerekirse stage 3 en agresif evredir ve günlük kullanılan bir yol arabasında uygulanması önerilmez. Stage 3 modifikasyonu gerçekleştirilen bir aracın normal yol araçlarından çok daha düzenli bir şekilde bakımlarının yapılması gerekir. Motora yapılan ekstra uygulamalar sonrası günlük kullanıma elverişli olmaz.