Tam adı, Elektronik ticaret (e-commerce, e ticaret) olan sistemin genel mantığı, çeşitli ürünlerin ve hizmetlerin internet aracılığı ile satılmasıdır. E-Ticaret mantığı, ilk defa 1979 yılında İngiliz bir girişimci olan Michael Aldrich tarafından ortaya atılmıştır. Michael, Videotext (Bildiğimiz anlamda teletex) üzerinden Tesco marketlerinden sipariş verebildiğiniz bir sistem oluşturdu.
2000 yılında internet sektörü, ".com balonu" adı verilen bir borsa faciasıyla karşı karşıya kaldı. ([color=#000099]Not: Borsaya girmemiş pek çok internet şirketinin değerlerinin fazla abartılması sonrası borsaya girmeleriyle ani bir değer düşüşü yaşamalarına ".com balonu" denmiştir.[/color]) Bu balon sonrasında, 1997 ile 2000 arası kurulan pek çok internet şirketi batmıştır.
2003 yılında Google şirketinin, internet sitesi sahiplerine reklam yayınlama ve para kazanmasına olanak sağlayan ve bu sistem üzerinden reklam verenleri çok daha büyük kitlelere duyurabilen bir sistem olan adsense'i duyurdu. Bu durum, online reklamcılık anlayışını kökten değiştirmiştir.
Yine aynı yıl, Apple şirketi, ucuza dijital müzik satışı yapan iTunes Store'ı kurdu. Apple'ı kendi verilerine göre bu sistem kurulduğundan itibaren 25 milyardan fazla şarkı indirildi. 119 ülkede hizmet veren iTunes dahilinde 26 milyondan fazla şarkı mevcuttur.
1997 yılında kurulan, aylık abonelik ücreti veya tek günlük ücretleme karşılığında kaçırılan filzmleri ve dizileri izleyebilme imkanı tanıyan Netflix, Amerika kökenlidir. Diğer ülkelere açılmasıyla birlikte, bu sistemi kullanan kişi sayısı 50 milyonu aşmıştır.
Asya'nın en büyük yazılım şirketlerinden biri olan Alibaba.com ise, 170 milyar dolarlık satışı ile B2B (Business-to-Bussines-- İşletmeden işletmeye) e-ticaret mantığının en büyük geliştiricilerindendir. Çin kökenli şirket, bugün 240 ülkeden ithalat ve ihracatçıları bir araya getiriyor. Bu dev e-ticaret sitesi, en büyük rakipleri denilen Amazon ve Ebay'in toplamından daha fazla satış rakamına ulaşmıştır.
İnternetin yaygınlaşması, güvenli ödeme sistemleri ve lojistiğin hızlanması sayesinde online satış giderek yaygınlaşmaktadır. 2012 yılında e-ticaret satışları ilk defa 1 trilyon doları geçti. Tech Crunch’ın haberine göre Forrester araştırma şirketi hazırladığı raporunda 2015 yılında online satış endüstrisinin Amerika’da 279 milyar dolara ulaşması bekleniyor.
Kaynak:
http://www.eyonga.com/teknoloji-tarihi/dunden-bugune-e-ticaret/
http://www.eyonga.com/category/teknoloji-tarihi/
(Kusura bakmayın, aradım aradım, bu konuyu nereye açacağımı kestiremedim. En uygunu bura olur diye düşündüm.)