İdeal bir dünyada, müşterilerimiz tasarımcılar gibi düşünür ve pazarlama konusunda iyi bir birikime sahip olurdu. Daha mantıklı düşünürler ve net olarak iletişim kurarlardı. Maalesef ideal bir dünyada yaşamıyoruz ve tabi ki müşterilerimiz tasarımcılar gibi düşünemiyor.Markalaşmanın veya pazarlamanın basit yanlarını bilemiyorlar. Çünkü onlar tasarımcı değiller. İşte bu yüzden bizlerle tasarım konusunda iletişime geçiyorlar ve bizlerden çözüm bekliyorlar Müşterilerimizin güvenlerini sağlayabilirsek her şey finale ulaşacak. Ancak bu maalesef ki her zaman gerçekleşmiyor. Peki, müşterimizi ikna etmek için geriye ne kalıyor? Belki onları olumlu yönde ikna edebiliriz. Bu konuda ise denediğim birkaç yöntem bulunmaktadır.Şimdi bunları maddeler halinde inceleyelim…
1. Makul ve Dürüst Olun:Müşterinizin beklentilerini aşağı çekin. Müşteriye şunu demenizi önermiyorum:“Tasarımınız güzel olmayacak”. Müşterilerinizi gerçekçi beklentiler çerçevesinde tutun.Onlara dünyaları söz vermeyin. Eğer onlar sizden dünyaları istiyorlarsa, ne yapabileceğiniz hakkında dürüst olun. Bir projeyi kaybetme pahasına da olsa dürüstlükten vazgeçmeyin.Müşterinin nasıl bir tasarımla karşılaşacağını bilmesi için neler yapabileceğini sürekli tekrarlarım. Çünkü dürüst tasarımcılara her zaman için ihtiyacımız var.
2. Kendinizi Sınırlayın:Taslaklarınızı/fikirlerinizi sınırlayın. Müşterinize 4 logo taslağı vermek yerine 8 logo taslağı vermenin daha iyi olduğunu düşünmeniz, doğaldır. Peki, gerçekten öyle mi? Müşteriniz ona en iyi birkaç tasarımı vereceğinize inanmaktadır. Seçenekleri, tasarımların arasından en iyilerini seçerek bir kaça indirme görevini siz üstlenmelisiniz. Müşterinize her ne göstermeye karar verdiyseniz, onu en son tercih olarak gösterin. Çünkü genellikle hep en son tercihinizi seçerler. İkinci olarak, çok fazla seçenek kafa karıştırıcıdır. Çok fazla olasılık, çok fazla stil, verilecek çok fazla karar vardır. Deneyimlerime göre 3 ile 5 arası seçenek en iyisidir.3 ile 5 taslak, müşteriye durumu hala kontrol ederken iyi bir tercih yapacakları hissini vermek için yeterlidir.
3. Taslaklarınızı Süsleyin:Müşterilerimiz, parlayan renkli şeyleri siyah-beyaz şeylere tercih ederler. Müşterilerimizin göz alıcılıktan (renk, jel, gloss, gölgeler ve lens parlaması benzeri efektler) etkilenmeleri büyük talihsizliktir Ne yazık ki bu tür tasarımlardan etkileniyorlar. Müşterinize sunacağınız iki taslağınız var ve biri mükemmel bir taslak, ancak elinizde kurşun kalemle skeçlediğiniz bir taslak. İkincisi vasat ama cilalı, bol bol jel ve gölge efektleriyle dolu, renkli bir tasarımdan oluşmuş olsun. Bu durumda müşterinizin hangisini seçeceğini tahmin edebilir misiniz?Müşteriniz her seferinde şatafatlı olanı seçeceklerdir. Kurşun kalemle skeçlenmiş tasarımınne kadar şık duracağı hakkında en ufak bir fikirleri olamayabilir. Onlar sadece bir skeç görürler. Yani, eğer müşterinizi dikkate değer olan tasarıma yönlendirmek istiyorsanız, onu satın; renk ekleyin, jel efekti ekleyin, ne olursa… Seçmelerini istediğiniz tasarımın diğerlerinden daha öne çıktığına daha iyi göründüğüne kendiniz de emin olun.
4. İletişim Halinde Olun:Müşterinize olumsuz haberleri telefonla vermeyin, mümkünse yüz yüze verin. Eğer kötü bir şey olursa saklamaya çalışmayın. Sadece dürüst olun. Sizin gösterdiğiniz bir hata, onların bulduğu hatadan yirmi kat daha iyidir. Samimi olduğunuz konusunda müşterinize olumlu fikirler uyandıracaktır. Diyelim ki bir broşür tasarladınız ve bir kelimeyi yanlış yazdınız.Sessizce bulmamaları için dua etmeyin, çünkü bulurlar! Yüz tane insan onlara bu hatayı gösterecektir. Eğer bir hata yaptıysanız durumu bildirin. Telefonla acil arayarak ya da direkyüz yüze iletişim kurarak. Unutmayın yüz yüze kurulan iletişimler her zaman daha etkileyicidir.
5. Değişikliklere Karşı Hazırlıklı Olun:Bazı müşteriler daha siz tasarım aşamasındayken değişiklik yapmayı severler. Buna göz yummayın, bir şeyler söyleyin! Müşteri bir değişiklik istediğinde, bazı şeyleri işaret etmeniz gerekir. Bu kararın tasarım sürecini nasıl etkileyeceğini ve yeni beklentiler getireceğini açıklayın. Yani tasarımda köklü bir değişiklik meydana gelecekse bunun ne kadara daha malolacağını ve ne kadar daha zamanınızı alacağını belirtin. Fakat ufak tefek eklentiler ve de ğişikliklere elbette göz yumulabilir.
6. Seçenekleri Azaltın:Bütün bu numaralara rağmen müşteriyi memnun etmekte hala zorlanıyorsanız, tasarım seçeneklerinizi azaltmaya çalışın. Örneğin; bir renk planında uzlaşabilir miyiz? Sadece biryazı tipi seçmeye odaklanabilir miyiz? Kullanmamı istedikleri esas resimlere yoğunlaşabilirmiyiz? Onları tasarımın dışında, bu kararları vermeye yönlendirebilir miyiz? Yani, bir daha birkonsept üzerinde çalıştığınız zaman, kullanılacak renkleri, yazı tiplerini ve kullanılacakresimleri biliyor olursunuz. İşte o zaman sadece yerleştirme işiyle uğraşırım.
7. Sadece Karar Verecek Olan Kişiyle Çalışın:Çoğunlukla karar veren bir insanla çalışıyor olmazsınız. Siz ve kararı veren kişi arasında bulunur ve süreci etkilemeye çalışırlar. Kararları veren kişiyle çalışmak için gerçekten savaşverirsiniz. Yoksa bir işi iki kere yaparsınız. İlki aracı kişi için, sonraki ise müşteri için.
8. Gruplarla Çalışırken Lider Görevlendirin:Gruplarla çalışmak, 7. kurala oldukça benzer. Bazen grup, liderin kim olduğunu bilmez bile.Yani, gruptaki farklı insanlardan farklı mesajlar alırsınız. Her gruptan sizinle iletişim işini üstlenmesi için bir kişi seçmesini isteyin. Bu yolla, lider kişi gruptaki beş ya da daha fazla kişiden mesajları toplarken, her birinin farklı olduğunu fark ederler. Bir kişi rengi mavi yapder; başkası beyaz yap der. Bir diğeri ise sarı yap der. Bu hiçbir şey ifade etmeyecektir.
9. Müşterilerinizi Eğitin:Biliyorum ki bu çok zordur ama yine de denemek zorundasınız. Bir müşteri bizden tasarım için iyi olmayan bir şey istediğinde, bizim seçimimizin neden onun seçiminden daha etkili olacağını anlatmaya çalışmalıyız.
10. Müşterinizle Tartışmayın:Bazen gururunuzu içinize atıp müşteriye ne istiyorsa vermeniz gerekebilir. Tasarım acınacak bir hale dönüşse bile. İstenilen tasarımın kötü olacağını anladığınız anda müşterilerinize bunu anlatmaya çalışın. Onlara öğretici bilgiler verin. Tasarım seçenekleri sunmaya çalışın.Ama işin sonunda, kafalarını bir şeye takmışlarsa (rezalet bir şey de olsa) bunu onlara verin.Bu adımları uyguladıktan sonra müşteri ile aramızda ki iletişiminiz iyi olacaktır.Yapacağımız işleri müşterilerimizin isteğine göre yapacağız.
Kaynak: http://www.grafikerevi.com