Merhabalar diğer yazılar yolda ancak bu da daha önce paylaştığım bir yazıydı. Onları düzenlerken bunu da araya sıkıştırayım dedim. Akademik ya da çok bilmiş gibi bir anlatımdan ziyade biraz mizahi biraz samimi bir dil tercih ediyorum önceden okuyanlar bilir. Üstad usta vs. değilim sadece deneyimlerimi gözlemlerimi fikirlerimi aktarıyorum. Örneklerin hiç birinde reklam amacı gütmüyorum bunu da belirtmek de fayda var. Hadi alın çayı kahveyi :)
Son günlerde bir çok kez gördüm yeni site için domain tavsiyesi, sizce bu domain tutar mı?, nasıl bir domain almalıyım vs. şeklinde bir çok soruya şahit oldum. Domain alma işlemi webmaster kişilerde belki de en çok soru işaretine sebep olan bir konu.
Domain nedir vs. gibi işin hikaye kısmını geçip esas meseleye geliyorum direk. Bu alanda bunu soracak kadar yeniyseniz (ki bu hiç ayıp değil) biraz daha temel konulara bakın öncelikle.
Domain nereden alınır ?
Bunun için kendi tavsiyem: Senelerdir sadece godaday ile çalışıyorum. İndirimleri hizmeti vs. olsun gerçekten benim için çok iyi bir firma. Zaten dünya da bir çok webmaster da burayı tercih ediyor. Domain ni nereden alacağınız çok önemli sizi yarı yolda bırakacak ya da ileri de sürekli sorun çıkaracak firmalardan uzak durun derim. Godady tüm dünyaya en iyi kalite de 2 TL ye domain satıyor adamlar :D Bir de sorgulamaları kesinlikle aklınıza yatarsa sonraya bırakmayın eğer tanınmamış bir siteden sorgulattıysanız hemen o domain ni alıp size daha da pahalıya satmaya çalışabilirler dikkat edin.
Domain neden önemli ?
Domain bir sitenin markasıdır. Yani bugün insanlara bir web sitesinde ne sunuyorsanız siteniz de bu sunumun markasıdır. Mesela insanlara bilişim teknolojileri sunan Apple bir markadır. Sitesi Apple.com (ve diğer uzantılarda) da bu markanın ürünlerini sunuyor. Bu açıdan domain sizin markalaşmanız için önemlidir.
Peki markalaşmak neden önemli?
Bugün bir konu hakkında ne olursa olsun bir düşünün. Bu konu hakkında marka olan siteler hemen aklınıza gelecektir. Bu da o sitelerin isimleriyle ilgilidir. Yani apple markası bugün apple.com yerine sjdfjskdjk.com gibi bir site açsaydı insanlar belki yine tanıyacaktı sırf apple’ın sitesi olduğu için ama akılda kalıcılığı sıkıntılı olacaktı. Yine aynı şekilde teknoloji ürünleri sunan Teknosa’nın teknoloji kısaltması(çağrışımı,mesleği) olan tekno kelimesini kullanması gibi. Sunduğunuz hizmetle alakalı bir isim, markalaşmak için önemlidir.
Domain ismini nasıl seçmemiz gerekir?
Örnek: Ailelerin hem çağa uygun olsun, hem de çocuk dedesinin adını taşısın diye çocuklarına verdikleri: ‘’İstanbul Keramettin’’ (bu ismi taşıyan varsa lütfen alınmasın) gibi bir isim insanlar da garip bir psikoloji uyandırıyorsa bizlerin de domainleri bu karmaşa da olmamalı. Şu üç madde önemli.
• Öncelikle sunduğumuz hizmetle alakalı olmalı bu çok önemli. (Bu zaten amaç)
• Akılda kalıcı olmalı. İnsanlar ‘’neydi ya o site?’’ diye düşündüklerinde sizin site akıllarına düşmeli.
• Seo için google ın site isminizi öncelikli sunması önemli. (Ayrıntılar aşağıda değineceğim 1)
Domain Yaşı Önemli mi? Domain PR değeri ?
Çok şahit oldum domain yaşı denen kavrama. Bir türlü anlam veremedim veremiyorum. Yabancı bir domain olsa belki anlarımda ülkeye internet geleli daha kaç yıl oldu be arkadaş. Domain nin antikaymış gibi davranmak neden? Bir domain nin yaşlı olmasının tek avantajı tanıyan çoktur belki diye düşünüyorum ama o da artık bir işe yaramıyor. Kaldı ki bugün o kadar popüler siteler kaç yıllık domainler sanki ? bknz:onedio. PR denilen olayın yavaş yavaş tarihe karışmasıyla birlikte artık o da pek bir değer ifade etmiyor.
Bu nokta da bana ikisi de aslında pek bir şey ifade etmiyor. Hatta bazı domainlerin banlı ya da sıkıntılı olduğunu (sınırda olduğunu) düşünürsek yeni domainler candır diyebilirim. Çok kaliteli yıllanmış geniş ziyaretçi kitlesi olan domainleri hariç tutuyorum tabi. Bknz: forum.donanımhaber.
Domain İsminde anahtar kelime geçmeli mi ?
Çok net bir şekilde bunu söyleyebilirim ki bana göre: Hayır, geçmesine gerek yok. Konuyu biraz daha açalım. Örneğin sitenizde kitap satıyorsunuz diyelim. Domain isminizin içinde kitap geçmeli mi ? Bu en çok sorulan soru tarzlarından biri. Domain isminde geçen anahtar kelimenin sizin faydanıza olacağı (küçük bir fayda) bir gerçek evet. Ama bu konu o kadar esnek ki geçmese de olur derim ben çok net.(aşağıda ayrıntılara değineceğim 2) Bu size biraz alışılmış dışında geldiyse şu aşağıda ki örneklere bir bakalım. Kanıtlarla konuşuyorum arkadaşım :D
Gördüğünüz sitelerin isiminde sektörlerini yansıtan ana keywordler yok mesela. Hatta örnekten devam edelim. Bugün Türkiye’de idefix bu alanda neredeyse lider ama domain isminde kitap satın al ya da kitapla ilgili bir şey geçmiyor. Ama bak arama da birinci sırada. Büyük bir çoğunluk bu site de kitap satıldığını biliyor. Aynı yargıyı *** için de söyleyebiliriz büyük çoğunluk ne işe yaradığını biliyor. İyi de birader bu adamlarda ki güç, bütçe vs. biz de olsa zaten domain ismine takılmayız ki ?
O zaman hiç alakasız isimler alalım. Domain için klavyeye basalım rastgele?
Bu bir seçenek olabilir. Nasıl olabilir derseniz. Eğer ciddi anlamda bu iş için güçlü bir bütçe profesyonel bir ekip vs. gibi iyi bir gücünüz varsa alın. İlk verdiğim örnekte elma anlamına gelen apple isminin teknolojiyle ne alakası var değil mi ? Ama bu bahs ettiğim güç (çok daha fazlası) adamlarda mevcut. Ya da n11 mesela bunun en güzel örneği. Nerede alışveriş,nerde ürün,ucuz vs. gibi keliemeler ?
Diğer seçenek eğer bu kadar gücünüz yoksa ? Direk o kelimeyle ilgili domain alabilirsiniz. Mesela siteniz bir moda sitesi ise direk moda.com.net gibi bir site alabilirsiniz. ‘’Ya arkadaş o domainler çoktan alındı ki ne diyon sen!!’’ Diyebilirsiniz ama emin olun daha aklınıza gelmeyen bir sürü domain ismi boşta.
Ya da başka bir seçenek olan isminiz soy isminizle, lakabınızla vs. ilgili alacağınız kişisel siteler için domainler olabilir. Sizinle aynı ismi taşıyanlar sizden önce almadıysa eğer. Son zamanlar da bu seçenek gittikçe çoğaldı zaten kişisel siteler için kişi adlarıyla alınan domainler. Burdan da anlaşılacağı üzere anahtar kelimenin domain de geçmesi o kadar da dert değil. (ayrıntılara aşağıda değineceğim 3) Bu siteleri verip reklam yapmayalım şimdi ama çok çok kaliteli kişisel isimlerle alınmış domainler mevcut .
Bu seçeneklerin hiç biri bana uymadı. Yok mu şöyle cin bir fikir :)
Varsayalım hepsi alındı aklıma gelmedi bir seçenek? İşte şimdi sevdiğim bölüme geldik bak bak ne diyeceğim…
Çağrışım domainler candır can.
Sunduğunuz sektörü çağrıştıran, hatta direk o sektörü işaret eden domainler alabilirsiniz. Nasıl yani ? Direk örneklerle açıklayayım. Aşağıda ki resimde görebilirsiniz.
Benim en beğendiğim çağrışımlardan biridir. Siteler kimlerin bilmiyorum ama kadınlara hitap eden bir siteye böyle isimler vermek çok mantıklı. Bu isimler direk ya da dolaylı olarak kadınları çağrıştırıyor. Ya da beyazperde gibi bir isim dolaylı ya da direkt olarak sinemadan başka ne çağrıştırabilir ki ? Aynı şekilde bir çok site sayabiliriz ama daha fazla istemsiz reklam olmasın. Gördüğünüz siteler ilgili aramalarda birinci sıradalar. Hiç birinin domain ninde sektörün anahatar kelimeleri(kadın ya da sinema) yer almıyor
Özetle o kelimenin eş anlamlısını, o sektörde kullanılan terimleri, klişeleri, esprileri, alet edavatı, vs. kullanarak o sektörü çağrıştıran domainler alabilirsiniz. Bu şekilde alınan sitelere bakarsanız o kadar da kötü bir yerde olmadığını görürsünüz. Bu şekilde bir stratejiyle bir çok güzel domain aldım şahsen. Bu çağrışım fikri güzelmiş de ben çağrışım da yapamıyorum…?
Seni de düşündük çağrışım yapamayan kardeşim.
Bir diğer seçenek olarak geçen yazıda da bahs ettiğim niche kelime çalışmak. Bazı kelimeler google da yüksek aranma hacmine ve reklam verene sahip olup, o kelimelerle ilgili çok fazla kaynak bulunmayan özelliklere sahiptir. Bu kelimelere niche kelime diyoruz. Bu kelimeler aklınızın alamayacağı kadar çok fazla. O kelimelerle ilgili alınan domainler de iyi bir tercih olabilir. Hatta direk o kelimeye .com.net uzantılı alınan domainler ve o kelime üzerine spesifikleşip oluşturulan içeriklerle çok çok iyi işler çıkartabilir. Hani keyword’ün domainde geçmesi önemli değildi derseniz ?
O kelimeyle ilgili zaten çok az kaynak ve o kelimenin geçtiği domain çok az (ya da hiç yok) olduğu için, google amca senin bu emeğini boş geçmez. O kelimede uzmanlaşan, sadece o kelimeye yoğunlaşan bu şekilde içerik yazan ve domain de o kelimeyi barındıran siteyi baş tacı yapar emin ol. Bak işte burada kelimenin direk domain de geçmesi önem kazanabilir. (ayrıntılara aşağıda yine değineceğim 4) Aşağıda paylaştığım geçen ki niche kelimeler hala geçerli (niche ile ilgili çok ayrıntılı bir yazı daha gelecek merak etmeyin.)
Domain isminin uzunluğu kısalığı önemli mi ?
Kısa domainlerin tek avantajı akılda kalıcı olması ama bana kalırsa o kadar da aman aman bir etken değil bu. Aslında bu soru net olmamakla birlitle içerikle ilgilidir. Yani bu alanda bana kalırsa en iyi örnek dr.com.tr Adamların markası d&r ancak & işaretli domain alamadıkları için dr almışlar. Doktor gibi şaşalı bir mesleğin kısaltması olan dr aramasında ilk sırada gelen site bambaşka bir alanda hizmet veriyor mesela bak çok garip değil mi :D
Uzunluk biraz önemli.
Markanızın adı mesela eniyiurunleribusitedenenucuzaal.info gibibir şey ise bunun akılda kalıcı olmasını beklemeyin. Ancak uzunluk ve kısalığa da çok takılmayın derim. 3-8 harf iyidir. N11 buna örnek sayılabilir. Hepsiburada da alışveriş sitesi n11 de gittigidiyor da arada ki farka bakarsanız zaten kısalık uzunluk o kadar da önemli değil anlarsınız. Ancak spesifik bir alan ya da çağrışım ya da niche çalışıyorsanız o kadar da önemli değil uzunluk. Yeterki içeriğiniz, siteniz, tasarımınız, kodlamanız vs. kaliteli olsun. Bir de mümkünse domain bir anlam ifade etsin. Ya da marka olsun anlam ifade etmese de olur. Bknz:üniversite siteleri.
Anlamsız Domainler Almak
Bazen anlamsız kelimelerde domainler dahi alınmış oluyor peki bu nasıl oluyor ? Diye sorarsanız… Bazı büyük şirketler kurumlar ya da kişiler domainlerini alırken kısaltmalar kullanıyor. Bu kısaltma domainler bizlere anlamsız gelebilir ancak şirketler için bir açılımı var. Örneğin bundan 20-30 sene önce iski ya da iett gibi bize saçma gelen domainlerin sahipleri sizler olsaydınız. Zamanı gelince bu domainlerin ne kadar bir değer edeceğini düşünün.
Bahs ettiğim durumun adı da ’’domain avcılığı’’ bu çok çok ayrıntılı bir konu ama özetle şu örneği vereyim: CPC.com u zamanında kişisel olarak alıp domain ni park ettikten sonra bu domain ni 2007 yılında sektörün devi olan Contract Pharmacal Corp ilaç firmasına 200.000 dolara sattı bir yabancı kardeşimiz. Bu işe girmeyi düşünen varsa şimdiden vazgeçsin çünkü cidden sana bana yedirilecek bir pay yok emin olun. Çok uzun süre bekleyebilirsiniz, hiç gerek yok derim. Aşağıda bu işi yapan arkadaşların domain leri için premium buy ları görebilirsiniz.
Domain ve Seo. Hadi taşlayın beni
Aşağıda ayrıntılara değiniyorum… :D Şimdi geldik işin beni taşlatması kısmına. Geçen yazıda da belirttim seo bu kadar da gözünüzde büyütülecek bir şey değil. Bunu nereden anladın derseniz piyasa da sizlere 20-30 liraya seo yapacağını söyleyenlere bakmanız dahi yeterli. (geniş bir yazı gelecek)
Bugün domain ve seo diye sorsanız bu kişiler belki de sizlere anahtar kelimenizin geçtiği domainler alın diyecekler. Ya da bir sürü domain ve seo ile ilgili kendilerince doğru, bir kanıtlanabilirliği olmayan açıklamalar yapacaklar. Ben ne diyorum: bunların hepsi emin olun çok küçük ayrıntılar diyorum. Neye nerede önem vermeniz gerektiğini söylüyorum. Ben nerden biliyorum? Üstad ya da bilgin değilim gördüklerimi kanıtlarıyla birlikte yukarıda paylaştım.
Zaten bir çok kelimede bir çok aramada domain alındığını düşünürseniz sizin anahtar kelimenizde ki domain nin boşta olması çok düşük bir ihtimal. O zaman o kelime de domain alanlar google amcanın bebekleri sahipleri de dolar havuzunda olmalıydı? Neden yukarıda ki örnekler ortaya çıktı o zaman?
Gördüğünüz üzere anahtar kelimenin domain de geçmesi, domain nin uzunluğu, domainin yaşı vs. o kadar da çok çok mühim konular değil.
Bugün google da yeteri kadar aratılan bir kelimede yeterli kaynak yoksa, o kelimde domain yoksa, kelimenin reklamcısı varsa vs. o zaman o kelimeye domain al. O kelimenin uzunluğuna kısalığına takılma. O kelime de spesifik ol. O kelime de tekel sen olursan zaten seo yapmasan dahi google amcanın bebeği o kelime de sen olacaksın. Ha ama bak şu KÜÇÜK ayrıntıyı da unutma: KALİTE
Bak yine kaliteden dem vuracak…
Peki bazen çok alakasız isimler sektörün lideri oluyor. Bu nasıl oluyor ? Şu yazıyı okuduysanız aslında fazla uzatmaya gerek yok. Bununla ilgili örnek vermeye de gerek yok. Yukarıda ki örneklerin hepsine bakabilirsiniz. Hepsi alanında işini en iyi şekilde yapmaya çalışan(yapan) kurumlar/şahıslar. Her zaman söylediğim gibi kalite çok önemlidir. Bir bardak su için lüx bir restoranda verdiğiniz 10 TL suya değil sunuma ve kaliteye verilen bir fiyattır. Yine söylüyorum: spam,spin copy/paste bu sektörde uzun vadede hiçbir zaman ekmek getirmez.
Sen tüm bunlara dikkat edersen adımlarını amatörce değil de bilinçli atarsan eğer, gidip size seo yapıp sizi ilk sayfalarda çıkaracağını söyleyen ama neden kendi sitesine bunu yapmadığını sorduğunuzda mavi ekran veren umut tacirlerine ekmek yedirmezsin zaten. Bu işte zaten kendin seo uzmanı da olursun,domain uzmanı da olursun, içerik editörü de olursun, google amcanın da ellerinden o da senin gözlerinden öper zaten. Yani bir işi yapıyorsanız kaliteli yapacaksın ya da bu işi kaliteli yapan rakiplerin altında ezilmeye mahkum kalacaksın.
Kahve Bitti :)
Bu yazıda da domain hakkında bildiklerimi, deneyimlediklerimi,fikirlerimi anlattım. Ben öğrenmeye çok aç birsiyim sizlerinde fikirlerini duymak isterim. Tartışmak istediğiniz konuyu kanıtlarıyla birlikte getirirseniz daha da güzel tartışabiliriz. Umarım bir nebze yararım dokunabilmiştir. Sorularınızı konu altına atarsanız herkes görürse daha da iyi olur. Yazıyı kaynak belitmek suretiyle istediğiniz yerde paylaşabilirsiniz. Diğer yazılarda en kısa zamanda gelecektir. Bahs ettiğim ekip oluşturma işlerinede başladık birkaç arkadaşla birlikte sizde katılmak isterseniz pm atabilirsiniz.
Herkese başarılar dilerim.
Selametle.