DuckDuckGo pek çok kişinin bildiği üzere, kişisel verileri hiçbir şekilde tutmadığını ve kullanıcı aktivitelerini asla takip etmediğini iddia eden bir arama motoru. Tabii, kişisel veri söz konusu olduğu zaman her şeye şüphe ile yaklaşmak gerekir. Yine de DuckDuckGo deyip küçümsemek hata olacaktır. (!) çünkü özellikle ilk başlarda Google'a nefret kusan bir kesim tarafından tercih edilse bile şu sıralar popülaritesini oldukça üst seviyelere taşımış durumda.
Konu başlığını görünce “Geyik” kategorisine mi geldik diye düşünebilirsiniz fakat işin aslı hiç de öyle değil.
Avrupa'da kişisel verilerin koruması kapsamınca -özellikle GDPR ile birlikte- ciddi düzenlemeler aldı başını gidiyor. Bugüne kadar zaten bütün Android cihazlarda ayarlara giderek varsayılan arama motoru kolayca seçilebiliyordu zaten fakat Google, Android üzerinde kendi arama motorunu varsayılan olarak belirlediği için AB rekabet kuralları çerçevesinde 5 milyar dolarlık bir cezaya çarptırılmıştı.
Bunun üzerine Avrupa'da Android kullanıcıları artık kendi arama motorunu en başta yani telefon açılışında kendileri seçebilmeleri için bir ekranla karşılaşacaklar. Tabii Ülkeler ve yaptıkları seçimlere göre karşılarına gelecek arama motoru opsiyonları değişkenlik gösterebiliyor.
DuckDuckGo ise İngiltere hariç Avrupa ülkelerinin tamamı tarafından varsayılan arama motoru olarak açık ara farkla ilk sırayı kaptı. Aynı şekilde diğer kazanan firmalar ise Info.com, Yandex, Qwant, GMX, PrivacyWall, Givero ve Seznam olarak göze çarpıyor. İlginç olarak Bing ise kendisi için karlı gördüğü ülkelerden biri olan İngiltere'de önemli bir yer edinmiş gibi görünüyor.
Peki şimdi ne olacak derseniz, 2020 Mart ayından itibaren kullanıcılara, hangi arama motorunu varsayılan olarak kullanmak istedikleri telefon ilk kurulum ekranlarında sorulacak. Neredeyse tüm ülkelerin ilk tercihi olan DuckDuckGo, görünüşe göre rakiplerine göre en üst sırada yer alacak. Bu durum, DuckDuckGo'nun Avrupa'da kullanımını devasa bir oranda artıracağa benziyor.
Dipnot olarak düşmekte fayda var, Google arama motoru tüm ülkelerde zaten hali hazırda yer alan bir opsiyon olarak kabul edildiği için bu rekabette tabiki yer almıyor.
Siz ne düşünüyorsunuz bu konuda? Özellikle Avrupa hedefli websiteleri için bu haber çok büyük bir önem taşıyor ki genel anlamda arama motoru piyasasında bile büyük yankı uyandırabilecek nitelikte olduğunu düşünüyorum.
* Bu arada başlığa aldanmayalım lütfen, tamamen ironi! :)