Kaynak: Sercan ŞanalGünümüzde oldukça merak edilen ve tartışılan bir konu olan alan adı yani domain uzantısının SEO başarısına etkisi hakkında tecrübe, gözlem ve mantık kaynaklarına dayalı bir bilgilendirme yapmak istedim. Özellikle Google’ın son zamanlarda yaptığı büyük güncellemeler ile, çok sık gündeme gelen domain uzantıları ile ilgili sorular, umarım bu bilgilendirme ile cevaplanabilir. Çünkü temelleri sağlam atılmamış bir SEO çalışması hem zaman hem maliyet hem de başarı yönünden olumsuz sonuçlar doğurabilir. Bu yüzden Google’ın da belirttiği gibi alan adı yani domain SEO açısından önemli bir faktördür ve iyi seçilmesi gerekir.
Bundan kısa bir süre öncesine kadar anahtar kelime ile tam eşleşen “.com” domainlerin diğer domain uzantılarına göre daha avantajlı olduğundan ziyade, ilk sırada listelenme oranının yüksekliği insanların bilinç altını uzantılara değer vermeye yöneltti. Google’ın eski algoritmalarına bir geri dönüş yapıp gözlemlersek, bu konuda haklı olduklarını söyleyebiliriz. Ancank yukarıda da bahsettiğim gibi gerek EMD algoritmasında yapılan güncellemeler, gerekse diğer genel algoritmalardaki güncellemeler artık kesin olarak söyleyebileceğim bazı gerçekleri gün ışığına çıkarttı.
Hedef Belirleme ve Analiz
Google algoritması artık com, net, org ve benzeri global domain uzantıları ile ilgili bir avantaj-dezavantaj uygulaması yapmıyor. Ancak burada dikkat etmemiz gereken husus, hedeflenen kitleleri ve domain uzantıları hakkındaki bilgileri iyi analiz etmek. Yani domain uzantısı seçerken öncelikle hedefiniz hangi kullanıcılar, mesela Türkçe arama yapan kullanıcılar mı? Daha sonra kullanmayı düşündüğünüz domain uzantısının amacı nedir? Bu domain uzantısı com, net, org gibi global mi yoksa yerel mi?
Hedef Kullanıcılar
Eğer global bir kesime hitap etmek istiyorsanız, örneğin benim ziyaretçim Google’ın global aramalarından gelecektir, ben bu tür ziyaretçi trafiği yakalamak istiyorum derseniz com, net, org ve benzeri global domain uzantılarını kullanmaktan hiç çekinmeyin. Çünkü herhangi bir avantaj veya dezavantaj söz konusu değil. Ancak örneğin Türkçe arama yapan kullanıcıları hedeflediğiniz zaman, eğer bir avantaj elde etmek istiyorsanız, analize devam etmelisiniz.
Domain Uzantısının Amacı
Yukarıda bahsettiğimiz gibi, hedef kitleniz belli olduğu zaman, kullanmak istediğiniz domain uzantısını tekrar gözden geçirin. Örneğin Türkçe arama yapan kullanıcıları hedeflediğiniz bir projede ziyaretçi trafiğini çok büyük ihtimalle google.com.tr üzerinden sağlayabilirsiniz. Ancak kullanmayı düşündüğünüz alan adı yani domain uzantısı “.co” ise zaman kaybı, maliyet artışı ve başarı zorluğu sizi bekliyor. Çünkü “.co” Kolombiya ülkesine ait bir domain uzantısıdır.
Kullanılması Gereken Domain Uzantıları
Bu konuda iki seçeneği değerlendirmek gerekiyor. Bahsettiğim gibi hedef belirlenmeli, daha sonra kullanmak istenilen domain uzantısı gözden geçirilmeli, eğer bahsettiklerime uygun değilse de önereceğim uzantılar tercih edilemli. Ancak bu iki koşula göre yapılmalı.
Hedef Global ise Kullanılması Gereken Domain Uzantıları
Eğer web sitesi global aramaları hedeflemişse; yani herhangi bir arama motorunda, herhangi bir dille arama yapan kullanıcılar benim hedef kitlem diyorsanız, o zaman size önerim “com, net, org” gibi alan adlarının kullanılması.
Hedef Yerel ise Kullanılması Gereken Domain Uzantıları
Eğer yine bir örnekle açıklamak gerekirse; Türkçe arama yapan kullanıcıları hedeflemek istiyorsanız mümkün olduğunca “.tr” ile biten “global uzantıları” kullanmaya özen gösterin. Örneğin “com.tr, net.tr, org.tr, gen.tr” gibi global uzantıların Türkçe aramaları hedefleyen SEO çalışmalarındaki avantajı gözlemlenmiş, tecrübe edilmiştir.
Eğer “.tr” ile biten uzantıları kullanmak istemiyorsanız veya kullanma gibi bir şansınız yoksa, kesinlikle “.com, .net, .org” uzantılarından herhangi birisini kullanmanızı öneririm.
Sonuç
Sonuç olarak projenizin temellerini sağlam atmak istiyorsanız mutlaka domain uzantılarına dikkat etmeniz gerekir. Domain uzantılarını önemli kılan avantajlarından ziyade dezavantajlarıdır. Çünkü yine son günlerdeki bir yanlıştan örnek vermem gerekirse “.co” uzantıları son dönemlerde oldukça popüler ve tercih edilir durumda. Ancak “.co” bir “Kolombiya” uzantısıdır ve Türkçe arama yapan kullanıcıları hedefleyen projeler için yanlış bir tercihtir.
Ancak bu bilgiler “.co” domain uzantısı ile Türkçe arama yapan kullanıcıları odaklamak ve başarı elde etmek imkansız demek değildir. Sadece bahsettiğimiz gibi zaman kaybından, maliyet çokluğundan kaçınmak için bu tür hatalı seçimler yapılmamalı. Bir “.com.tr” domain uzantılı site, diğer tüm faktörler eşit olduğunda “.co” domain uzantılı siteden yaklaşık %30 (tamamen gözlem ve tecrübelere dayalı kişisel tahmindir) daha olumlu sonuçlarla başarıya ulaşabilir.