Merhaba arkadaşlar,
Yandex ve SEO algoritması ile ilgili 5 maddelik bir bilgilendirme yazısı yazdım. Bu konuda en azından bir ön bilgi almak adına size faydası olabileceğini düşüyorum.
Yandex SEO ve 5 Önemli Özelliği
Rusların meşhur bir atasözü vardır, 'İyi yol, kötü yol ve Rus yolu' diye söylerler. Tarihte bir Rus başarıyı yakalıyorsa, genelde birilerini başarısızlığa sürüklemiştir. Ruslar'ın Google'a alternatif olarak Yandex arama motorunu kurduğunu biliyorsunuzdur. En azından şu sıralar sürekli ekranlarda dönen 'ben ne bileyim Yandex miyim?' sloganına mutlaka denk gelmişsinizdir.
Rusya'nın en büyük arama motoru Yandex'in kelime açılımı ise "Yet Another iNDEXer" olarak düşünülmüş. Sizce de müthiş bir anahtar kelime değil mi? Rakipleri Google başta olmak üzere Rambler ve mail.ru'nun büyüklüğünü dikkate alarak Rus dilinde harika bir gramer seçilmiş. Yandex ,1997'de aktif hale geldi şu anda Dünya'nın dördüncü büyük arama motoru olma özelliği taşıyor. Yandex arama motorunda internet kullanıcıları günde yaklaşık 150 milyon farklı kelime aratıyor.
Yandex, Rusya'nın önde gelen arama motor buraya kadar anladık. Peki Yandex nedir? Yandex SEO var mıdır? Bu konuda Google örnek baz alınarak aklınızda çeşitli soru işaretlerinin olduğunu tahmin edebiliyorum. Bu yazımda Yandex Seo ve 5 Önemli Özelliği'nden bahsedeceğim. Bu 5 önemli maddeye geçmeden önce Yandex'in Google'dan SEO konusunda farklı özellikler taşımasının asıl sebebi dilinin temelde Rusça olmasıdır. Bu etken onlar için büyük zorluk. İngilizce dünyaya hükmederken Rusça çalışan bir arama motorunu optimize etmek hiç de kolay bir iş değil. Bu yüzden Yandex'te SEO uygulamalarında temel sorunlar yaşanmaya devam ediyor. Şimdi, 5 önemli özelliğini açıklayalım.
1. Yandex Geotargeted Optimizasyonu
Geotargeted'in kelime anlamı coğrafi konum pazarlaması diyebiliriz. Yandex SEO aramalarında coğrafi konuma başka bir deyişle coğrafi pazar hedeflemesine çok dikkat ediyor. SEO aramaları için de Arzamas güncellemesini geliştirdi. Arzamas Rusya'da bir şehrin ismi. Farklı kullanıcılara, farklı bölgelerden ulaşılması hedefleniyor.
Yandex SEO'nun analiz göstergeleri kullanıcıların IP adreslerinin bulunduğu ülke, posta kodları veya sitelerinde yer alan iletişim maillerinden tespit ediliyor.
Dilerseniz sizler de sitenizin coğrafi konumunuzu Yandex'e belirterek SEO konusunda ilk adımı atabilirsiniz. Yapmanız gereken Yandex tarafından oluşturulmuş, webmaster araçlarına tıklamak. Ayrıca bu araçların sayaçtan tutun birçok özelliği de bulunuyor, yeri gelmişken belirtelim.
2. Sitenizdeki Reklamlar ve Yandex SEO
Yandex sitenizi gezer ve paylaştığınız reklam tiplerini analiz edip, dikkat eder. Yandex SEO için bu vazgeçilmezdir. Pop-up reklamların yanı sıra roll-over (hani şu vücut reklamları) ve pop-up under afişleri Yandex'in hoşuna büyük çoğunlukla gitmez. Kullanıcı dostu olmayan reklamlar Rus arama motoru tarafından cezalandırılır.
Herhangi bir kullanıcı birden bire sayfanızı açtığı gibi terk ediyorsa Yandex buna kesinlikle dikkat eder. Büyük olasılıkla böyle bir ihtimal reklamlardan dolayıdır. Sitenize aldığınız farklı pencerede açılan reklam türleri başına büyük işler açabilir, aman dikkat diyelim. Yandex'ten spam damgası yememek adına bu hususlara dikkat etmekte fayda var. Zaten halihazırda baktığımızda bu istekler kötü değil aksine sizin blog veya sitenize sadık ziyaretçi çekmenizi kolaylaştırabilir.
3. Yandex Bağlantı Analizi
Yandex, Google PageRank'a benzer nitelik ve nicelikte olan Citation Index (TİC) güncellemesini geliştirdi. Web site veya blogların internet kaynakları ve niteliklerine göre oterite site olup olmadıklarını belirler. Ancak blogunuza anahtar kelimelerden gelen ziyaretcilerin gittikleri sayfalar Yandex'i etkiler.
Yandex dizinine sitenizi faydalı bir şekilde optimize edebilmek için blogunuzun tasarımına önem vermelisiniz. Yandex dizine blog, web panoları, online konferansları, forumları, ücretsiz siteleri ve diğer kaynakları herkes ekleyebilir. Yandex Citation Index, genellikle ayda iki kez bilgileri güncellemektedir.
4. Arama Dili
Yandex'i diğer arama motorlarından ayıran en büyük özelliği Rusça kelimelerde inanılması güç başarıda bir algoritmaya sahip olması diyebiliriz. Sözcükler, eş anlamlı sözcükler ve bunların çekimleri Yandex tarafından kendi dilinde kusursuzca analiz ediliyor.
Başka dillerde Google kadar gelişmiş bir SEO algoritmasına henüz sahip değiller. Ama Yandex için Rusça aramalarda inanılmaz bir SEO yapısı olduğunu söyleyebilirim. Bu da arama motorunu ana vatan topraklarında şimdiden vazgeçilmez bir kaynak yapmayı başardı.
5. Google ve Yandex'in SEO Benzerlikleri
Yandex Rusça dili üzerine kurulu olsa da Google SEO ile Yandex SEO arasında benzerlikler yok değil. Google dünyada kendi algoritmasını geliştirme ve bu konuda kullanıcılara sunduğu hizmet ile ilk sırada yer alıyor. Yandex, güncel ve özgün içerik konusunda kurulduğu günden bu yana çok hassas bir tavır segiliyor. Bu bağlamda katı kuralları olduğunu ve aldatmalara karşı Yandex SEO'nun bir Rus ceza sistemi kadar sert yaptırımları olduğunu da belirtmek isterim.
Yandex'in Rusya'daki pazar kültürünün çok geliştiğinden bahsetmiştik. Rus teknik mühendisleri zekice hamleler ile inovatif bir arama teknolojisi üzerinde incele eleyip sık dokuyorlar. Gerçi Google bu konuda yandex'e ağır suçlamalar yöneltebilir. Google'ın ingilizce dili için yaptığı çalışmaları Yandex'in de uyguladığı algoritmaları da bulunuyor.
Rus zeka ve kültürünün ürünü olan Yandex, bir başka deyişle "Yet Another İNDEXer" pazara bakış açısı ve promosyon kampanyaları ile Google'ın yakasından ayrılmayacak gibi duruyor. Sizlerin de Yandex hakkında görüş ve tecrübeleriniz var ise, benimle paylaşabilirsiniz. "Unutmayın, soru sormayan cahildir."