Öncelikle arkadaşlar makalede footer linkler zararsızdır demiyorum ancak asla alınmaması gerektiğine de katılmıyorum...

Kaynak: http://burakisci.com/footer-linkler-soylendigi-gibi-zararli-mi-sizce.html
_________________________________________________________

Özellikle son aylarda her yerde karşıma çıkmaya başlayan bir ifade var, o da “Asla footer link almayın!” lafı. Tamam kabul ediyorum bende bazı yazılarımda footer linklerin doğru şartlar altında alınmadığında siteye zararlı olabileceğini defalarca söyledim ancak asla, asla footer link almayın şeklinde bir ifade kullanmadım. Bu laf artık kimden çıktıysa bu kişi herhalde Google’da üst derece yönetici filan olmalı bu kadar net konuşabildiğine göre. Birkaç yıldır SEO sektöründe öğrendiğim bir şey varsa hiçbir şeye kesin gözüyle bakmayacaksın, hiçbir şeyi de körü körüne savunmayacaksın, sonuçta internet hergün gelişiyor ve beraberinde yeni kural gereksinimleri getiriyor.

Şimdi ben footer linkler üzerine yaptığım birkaç deneyin sonuçlarını sizlerle paylaşmak istiyorum. Özellikle bazı sonuçlar birkaç yıllık istatistikleri yansıtmaktadır. Aşağıda yazacaklarım istatistikler Google Webmaster Araçlarında ki backlink kısmından ve Google arama sonuçlarından elde edilmiştir.

Bislog Teması ile beraber gerçekleştirdiğim gözlemlerim

Öncelikle bu tarz laflar çıkmaya başladıysa bende dağıtacağım bislog temasının footer kısmından daha önce hiç backlink almadığım bir sayfama link vererek, bu sayfanın nasıl bir ilerleyiş göstereceğini görmek istedim. Neden anasayfaya link vermediğimi sorarsanız zaten daha önce birkaç temadan anasayfaya link verdiğim için o tarz bir gözlem sağlam sonuçlar vermeyebilirdi.

Sıralama analizlerine geçmeden önce yapılanlara geçelim bir. Öncelikle dağıtımını yaptığım bislog temasının footer kısmına aşağıda ki şekilde bir kod ekledim.

Wordpress Kişisel Blog Teması


Gördüğünüz gibi kod üzerinden “WordPress Kişisel Blog Teması” kelimesi üzerinden temanın dağıtımını yaptığım sayfama link vermişim. “Tema” sınıfının içerisinde de “WordPress Kişisel Blog Teması” kelimesini kullandım ancak bu kelimenin footer kısmında gözükmesini görüntü açısından sıkıntı çıkarmaması için gizledim. Bu gizleme işlemini yaparken “display:none;” kodunu değilde “text-indent:-9999px” kodunu kullanarak her şeyin olduğu gibi normal gözükmesini sağladım. Eğer “display:none;” kodunu kullansaydım Google gözünde kullandığım link yapısı hacklink olarak algılanabilirdi.

Şimdi de temanın Google Webmaster Araçlarında ki backlink sayısı kısmına yansıyan istatistiklere bakalım.




Şuan da görüldüğü gibi panele yansıyan istatistiklere göre tema 10.094 ayrı sayfada kullanılmış. Anasayfamdan sonra sitemde en çok bağlantı verilen ikinci sayfa olarak gözüküyor, diğer yandan da link alırken kullandığım “wordpress kişisel blog teması” kelimesi de link aldığım kelime grupları içerisinde üçüncü sırada gözüküyor.

Şimdi dönelim konumuza, birlikte birkaç varyasyonu inceleyeyim.


  • Footer link alacaksanız çok az sayıda alın yoksa filtreye girersiniz. Forumlarda gördüğüm kadarı ile böyle bir inanış var, gerçek midir değil midir şimdi buna bir bakalım. Belirttiğim sayfa henüz yeni oluşturulmuş bir sayfa iken iki ay gibi kısa bir sürede 10.000 farklı sayfadan tek bir kelime üzerinden backlink almış durumda tabi backlink sayılarının panele geç yansıdığını düşünürsek bu sayının en az iki katı olduğunu düşünüyorum. Neyse aşağıda da göreceğiniz gibi bu durum sıralamalarda hiçbir soruna yol açmamış hatta hedeflemediğim “kişisel blog teması”, “blog teması”, “wordpress blog teması” gibi kelimelerde de sıralamaya girmemi sağladı.

  • Footer linkler tamamen zararlıdır görüşüne bir başka bakış açım. Aslında Google bir sitenin hangi kısmının footer kısmı olduğunu html5 etiketleri kullanmazsanız ayırt edemez. Nedeni ise footer ile sidebar yapısının sabit olmasıdır. Yani bu yüzden footer ve sidebar kısımları kolay kolay ayırt edilemez, özellikle de temanızın kodlama yapısında belirli bir hiyerarşi izlenmemişse Google’ın yalnızca footer kısmını ayırt etmesi çok zor. Şuan da internette ki çoğu tema henüz html5 standartları ile kodlanmamışken bu ayrımın yapılmasının önünde daha uzun bir zaman var gibi gözüküyor.

  • Aynı şekilde html5 etiketleri kullanılmadığı süreceGoogle footer ile sidebar kısımlarını ayırt edemez, bu yüzden footer veya sidebardan alınmış linklerin bir farkı yoktur. Yani bir sitede html5 etiketleri kullanılmışsa sidebar kısmı “aside”, footer kısmı da “footer” etiketleri ile belirtilmiştir ancak normal standartlarda, hiyerarşisi düzgün olmayan temalarda bu iki kısmı birbirinden ayıramazsınız çünkü ikisinin kodları da genellikle üst üstü gelir. Yani sidebarın bittiği yerde footer kodları başlar (sidebar kısmı sol tarafta olan temalar hariç) ve bu da ikisinin ayrımının yapılmasını zorlaştırır.

  • Bir diğer konu ise çoğu arkadaş kod alırken headerdan da kod alınmasını önermişler ancak bu konu da şu tarz uyanıklara dikkat etmek lazım. Örneğin kod yapısında footerin bile altına ekleyeceğiniz bir kodu CSS yardımı ile beraber sitenin en üst kısmına yani header kısmına taşıyabilirsiniz, yani siz aslında headerdan kod aldığınızı düşünürken aslında footerın bile altından bir link almış olabilirsiniz.



Neyse bazı konularda düşüncelerimi dile getirdim ancak şunu tamamen belirtmeliyim ki internette ki tüm siteler HTML5 altyapısı ile hazırlanmış temalar kullanmaya başlamadıkça sidebar ve footer kısımlarının ayırt edilmesi o kadar da kolay olmayacaktır.

Önemli: Birçok kişi gözlemlerine göre sidebar linklerin footer linklerinden daha yararlı olduğunu söylemiş, bunun asıl nedeni linkinizin sitenin footer kısmında değilde sidebar kısmında yer alması değil; sidebar kısmında bulunan linkinize daha çok tıklamanın gerçekleşmesidir. Yani çoğu SEO uzmanının söylediği gibi yüksek tık alan linkler her zaman faydalıdır.

Şimdi de “WordPress Kişisel Blog Teması” kelimesi üzerinden aldığım yaklaşık 10.000 backlinkin sıralamalarda nasıl sonuçlara yok açtıklarına bakalım.






Gördüğünüz gibi yeni açılmış bir sayfa aşırı (!) link almasına rağmen aslında hedeflemediğim daha kaliteli aramalarda zirveye çıkmaktadır site. Şimdi de “kişisel blog” kelimesinde ki sitemin istatistiklerine bakalım.




Gördüğünüz gibi anasayfa üzerine verilmiş yaklaşık 110.000 bağlantı bulunmakta, bunların en az 100.000 tanesi de “kişisel blog” başlığı ile anasayfaya bağlantı vermektedir. Yani şuan da çok çok aşırı (!) link almış durumda olan anasayfa “kişisel blog” kelimesinde yedinci sırada.

Diğer yandan da her iki kelimede de siteme link veren siteler yani temalarımı kullanan siteler arasında ad*lt, w*rez, haber, teknoloji, sağlık, moda, tatil, kişisel blog vs. birçok kategoriden siteler yer almaktadır.

Şimdi arkadaşlar hala footer linkler tamamen zararlıdır diyenlere bir soru sormak istiyorum, geçen *** üzerinden de aynı soruyu birisine daha sormuştum.

Acaba tema yapımcıları veya kurumsal firmalara hizmet veren siteler veya CMS firmaları, bedava blog servisleri, ücretsiz harita uygulamaları vs… içinde bir çözümü var mı Google’ın?

Sonuç olarak şunu söylemek isterim ki satın aldığınız linkler sitenin neresinde bulunursa bulunsun, tıklanma oranı yüksek olan linkler size her zaman fayda sağlayacaktır. Çünkü Google’ın gözünde linklerin nerede oldukları önemli değildir, önemli olan bu linklerin ne kadar etkileşime yol açtıklarıdır.

Her türlü sektörlerden link alımı yapan yüksek bütçeli arkadaşlara şunu önerebilirim ki, her ay bir sürü siteye para yatıracağınıza tek seferde 500-600 TL harcayıp bir tema yaptırın ve bunu ücretsiz olarak dağıtın. Daha sonra bu tema yıllar boyunca kullanılabilecek ve size sürekli backlink sağlayacaktır. Ülkemizde tema yapan bir sürü kişi ve ajans bulunmaktadır, kendinize en doğru gelen tercihi yaparak 500-600TL harcayıp toplamda binlerce liralık backlink kazanabilirsiniz.

Makaleyi okuyan herkese teşekkür ederim, sizde bu konu hakkında ki yorumlarınızı esirgemezseniz sevinirim. Makaleyi yazma amacım footer link kesinlikle zarar verir diyenlere yöneliktir. Footer linkin yararları olabileceği gibi zararları da olabilir bunu inkar etmiyorum ancak bir şeye kesin bir yorum yapmanın hiçbir zaman doğru olmadığını düşünüyorum.