Web aramaları için tablet bilgisayarlar ve akıllı telefonların kullanımında büyük bir patlama olduğu halde, başta bir çok SEO uzmanı olmak üzere çoğu website sahibi hala mobil seo nun öneminin farkında değil. Webmasterların sadece küçük bir bölümü bu gelişim ve değişimin farkına vararak kendisini yenileme gayretindeyken, diğer çoğunluk ısrarla desktop SEO culuğu yapmak la yetinmekte. Bunun gerçek sebebi acaba webmasterların daha fazla efor sarfetmek istememeleri mi yoksa bu değişimin farkında olmalarına rağmen ekstra masraftan kaçınmak istemelerinden mi kaynaklanıyor?

Günümüz şartlarında internet kullanıcılarının çoğu, sadece evlerinde değil aynı zamanda dışarıda dolaşırken, iş yerindeyken, yolculuk esnasında, alışveriş yaparken, kısacası hayatın içindeyken, ihtiyaç duydukları anda internet erişimlerinin olmasını istiyorlar. Bu ihtiyacı fark eden üreticiler de mevcut talebe karşılık olarak arzlarını şekillendiriyorlar. Tablet bilgisayarların ve android işletim sistemli akıllı telefonların yoğun olarak piyasaya sürülmesinin altında yatan sebep de bu zaten. Durum böyleyken, website gelişitiricileri olarak bizlerin de bu yoğun internet kullanan kitleyi etkileyebilmek için daha fazla gayret sarf etmemiz gerekmiyor mu? Cevap net…Kesinlikle evet..Şimdi gelin birlikte SEO (Search Engine Optimization-Arama Motorları Optimizasyonu) ile ilgili bilgilerimizi kısaca gözden geçirelim. Aynı zamanda SEO tarihiyle ilgili ayrıntılı bilgi almak isterseniz SEO Tarihine Genel Bir Bakış başlıklı yazımı okuyabilirsiniz.


Arama motorları nasıl çalışır?
Google, Yahoo, Bing, Yandex başta olmak üzere büyük çaplı arama motorları kendi databankları için sayfaları kataloglama işlemini yaparken ana hatlarıyla üç aşamalı bir yol izlerler;

Web crawler (web gezgini); bağlantıları izler ve dünya çapında milyonlarca siteye http queries (http sorguları) gönderir.
İndexer (dizinleyici); ilgili içeriği kendi veri tabanında depolar.
Query processor (sorgu işlemcisi); bir kullanıcı sorgusunu değerlendirir ve depolanan içeriği ile karşılaştırır.
Geleneksel Arama Motoru Optimizasyonu
Arama motoru optimizasyonu için geleneksel yaklaşım potansiyel bir ziyaretçinin sorguları için sayfayı daha uygun hale getirmek şeklindedir. Bunu sağlayabilmek için de anahtar kelimeler, etiketler ve içeriğe önem verilir.

Masaüstü ve mobil arama sorgularının ikisi için de arama motorları sorguları aynı prensipte çalıştığından, geliştiriciler ve SEO danışmanları geleneksel masaüstü geliştirme üzerinde yoğunlaşmışlardır.

Mobil uyumlu Arama Motoru Optimizasyonu
Google, yine arama motorlarındaki üstünlüğünü göstermiş ve akıllı telefonlar için tasarlanmış sayfaları sıralamak için ne yapılması gerektiği konusunda ilk adımı çoktan atmıştır. 2011 Aralık ayında, Google, daha önce kullandığı cep telefonu kullanıcı aracılarını (user-agent) tamamlayıcı nitelikte akıllı telefon kullanıcı aracısı özelliği gösteren yeni web gezgini Googlebot-Mobile in kullanılmaya başlandığını duyurdu. Peki Googlebot-Mobile in yeni görevi neydi? Google yöneticileri bunu şu şekilde özetliyorlar “Akıllı telefonların içeriğini tam olarak algılayarak, akıllı telefon kullanıcılarına daha iyi bir arama deneyimi sunmak için Google arama motorunu bu yeni sektöre uyumlu hale getirmek.”

Google un akıllı telefon teknolojisine önem vermesini, sadece gelişen ve değişen kullanıcı ihtiyaçlarına cevap vermeye bağlamamak gerekir. Aslına bakacak olursak, Google yeni uygulaması Googlebot-Mobile Crawler aracılığı ile, masaüstü arama sonuçları için tasarlanmış arama sonuç sayfasından, akıllı telefon için tasarlanmış arama sonuç sayfasına yönlendirme yaparken kaybedeceği zamanı ortadan kaldırmayı hedeflemiştir.

Şu anki yeni gelişen sürece geçiş aşamasında, masaüstü ve mobil siteleri için ayrı ayrı içerik üreten bir çok website sahibi veya geliştiricisi, genel olarak mobil içeriklerini farklı bir domain adı altında (siteadresi.mobi) ya da bir subdomain adı (mobil.siteadresi.com) altında yayınlamakta. Bu her ne kadar geçici olarak bir çözüm sağlıyor gibi görünse de, bir süre sonra masaüstü kullanım için tasarlanmış site ve mobil kullanım için tasarlanmış sitede yayınlanan içeriklerin aynı olması, arama motorları tarafından sitenin kopya içerik barındırdığı veya spam yaptığı gerekçesiyle ceza almasına sebep olabilir. Ayrıca sitenin farklı iki domain de yayınlanıyor olması, site linkinin popüleritesini ikiye üçe böldüğü gibi page rank değerinin de düşmesine neden olabilir.

Mobil SEO neden bu kadar önemli?
2012 yılı itibariyle piyasaya çıkmaya başlayan smartphone, tablet bilgisayarlar ve android işletim sistemli cihazlar nedeniyle mobil aramalar önceki dönemlere göre 4 kat artış gösterdi. Bu değişimi fark eden bir çok büyük firma, daha çok kullanıcıya erişmek ve kullanıcılarına kolaylık sağlamak için vakit kaybetmeden websitelerini mobil uyumlu hale getirecek tedbirleri aldı.

Mobil cihaz kullanıcılarının hemen hepsi, erişmeye çalıştıkları sitelerin, tıpkı masa üstü kullanımında olduğu gibi çabucak açılmasını bekliyorlar. Mobil uyumlu olmayan bir sitenin açılmasını da en fazla bir iki kez deniyor, sonraki süreçte ise aynı yavaş açılan siteyle karşılaştıklarında, sayfayı hemen kapatıyorlar.

Mobil cihaz kullanıcıları, masaüstü kullanıcıları ile kıyaslandıklarında daha seçici oluyorlar ve siteniz onlara hitap ediyorsa daha fazla zaman ayırırken, ilgilerini kaybederlerse ikinci bir şansı pek vermiyorlar.

Mobil Uyumlu SEO için İpuçları
Hem mobil hem de masaüstü kullanıma uyumlu, tüm kullanıcı kitlesine hitap edebilen website dizaynı tercih edilmeli.

Mobil kullanım için farklı bir domain veya subdomain kullanmak yerine var olan websiteler, yeniden dizayn edilerek mobil uyumlu hale getirilmeli. Böylelikle aynı içeriği tek bir url ile sunmanız sağlanmış olur. Bunu sağlayabilmeniz durumunda da arama motorları, mobil gezginleri ve masaüstü gezginleri aracılığı ile tek bir url ye odaklanır, bu şekilde de site trafiğinizde büyük bir artış sağlanır. Aksi takdirde, arama sonuçları sıralamasında geride kalmanız kaçınılmaz olacaktır.

Peki sitenizi mobil uyumlu hale nasıl getirebilirsiniz? Bunu sizin için ücretli olarak yapan bir çok site mevcut. Bunlardan en öne çıkanı ise yine bir Google hizmeti olan howtogomo. Bu sitede sitenizi nasıl mobil hale getirebilceğinizle ilgili bir çok bilgi bulabilirsiniz.Howtogomo sitesinde ilk yapmanız gereken şey ise şu anki haliyle websitenizin mobil cihazlarda nasıl göründüğünü tespit etmek. Bunu yapabilmek için de gomometre uygulamasını kullanabilirsiniz. Herkese kolay gelsin!

Kaynak: Mobil Seo Konusuna Yeterince Önem Veriyor musunuz?