Rel=canonical, web sayfalarının içerisine eklenen bir parametredir. Sayfanın içerisinde yer alan meta etiketi olarak düşünebileceğimiz bu parametre, ziyaretçiler için değil; arama motorları içindir.
Google, Yahoo ve Bing arama motorunun desteklediği bu parametre, yinelenen veya birbirine benzer içeriklere sahip sayfaların arasından, arama sonuçlarında tek bir sayfa göstermesini sağlamaktır. Bu sayede arama motorlarının yanlış sayfayı indekslemesinin önüne geçilecektir. Çoğunlukla iki farklı link yapısına sahip sitelerde veya e-ticaret sitelerinde karşılaşılan bu durumu bir örnek ile anlatırsak;
İlk bağlantıda bilgisayar kategorisindeki ürünler listelenirken, diğer bağlantılarda; bilgisayar kategorisindeki ürünler, fiyat ve satış miktarı kriterine göre sıralanıyor. Üç farklı web adresinin içeriği aynı olmasına karşın, sadece sayfa içi yapısı farklıdır. Arama motorları bu durumda, ziyaretçiye en uygun sayfayı seçerek indeksler. Diğer sayfalar indeks dışı kalır.
Rel=canonical neden kullanılır?
Arama motorları, gereksiz indeksleri sıralamadan düşürerek; ziyaretçiye yararlı olacak linkleri ön plana çıkarmaya çalışıyorlar. Rel=canonical parametresi ile birbirine benzer birçok sayfanın en iyi versiyonunu arama motorlarını bildirip, hem site içi optimizasyonu yapıyor hem de tek bir sayfaya önem vererek sıralamada yükselmeye çalışıyorsunuz. Bunun yanında arama motorlarının, temel sayfayı indekslememesinin önüne geçiyorsunuz.
Rel=canonical nasıl kullanılır?
Yukarıdaki 3 link arasında temel sayfa birinci linktir. Diğer iki linkin meta etiketlerine ilgili parametreyi eklemeniz gerekmektedir. Bunun için ilgili sayfaların tagları arasına aşağıdaki kodu eklemeniz gerekiyor.
Kullanım şekli:
Örnek kullanım: http://ornek.com/urunler.php?kategori=bilgisayar” />
Bu kod sayesinde arama motorlarına; “Bu sayfa yinelenen bir içeriğe sahiptir ve belirttiğim sayfa daha yararlıdır. Lütfen arama sonuçlarında bu sayfaya öncelik verin.” demektir.
Yukarıdaki gibi belli bir sayfalama yapısına sahip listeleme sayfalarında canonical parametresi kullanılmamalıdır. Çünkü bu sayfalar, yinelenen içerik değildir. Sayfa 2, sayfa 3, sayfa 4 diye devam eden listelemelerde;
http://ornek.com/urunler.php?kategori=bilgisayar&sayfa=1” /> kodunu kullanmak, arama sonuçlarınıza zarar verecektir ve birinci sayfa hariç diğer sayfaların indekslenmesini önleyecektir. Bunun yerine aşağıdaki iki farklı yöntemi kullanabilirsiniz.
http://ornek.com/urunler.php?kategori=bilgisayar&sayfa=hepsi” />
Sayfalar arasındaki ilişkiyi rel=”next” ve rel=”prev” bağlantıları ile işaretlemek.
Hata 2: Bağlantı verilirken yazılan yanlış URL’ler
etiketi, göreli ve kesin URL adreslerini kabul etmektedir. Bu nedenle rel=canonical parametresi için URL yazarken, tam bir URL adresi verilmesi gerekmektedir. Aşağıdaki resimde, yanlış kullanım kırmızı, doğru kullanım türü yeşil ile işaretlenmiştir.
Hata 3: Yanlış yönlendirme ve birden fazla kullanım
Bazen sayfa kodlaması yapılırken yada belli bir şablondan kod alınırken, ilgili sayfanın dışında bir sayfaya canonical link verilmektedir. Basit bir yazılım hatası olmasına karşın, bir web sayfasının kodları kopyalanırken; tagları arasındaki çıkışları kontrol edilmelidir. Örneğin ornek.com sitesinde kullandığımız şablonda aşağıdaki gibi bir bağlantı olması, her sayfanın değersiz olduğunu arama motoruna bildirecektir ve indeksleme işlemi olmayacaktır.
http://kisiseltema.tematema.com” />
İkinci olarak, yinelenen bir sayfada asıl sayfaya canonical link verirken iki farklı adrese link verilmektedir. Bu durumda arama motorları, ilgili linklerin hiçbirini dikkate almayarak, kendi belirlediği algoritma ile istediği sayfayı indeksler. Her sayfada en fazla bir adet canonical link olmak zorundadır. Aşağıda herhangi bir sayfanın tagları arasında yanlış kullanılan canonical parametreleri bulunmaktadır.
Hata 4: Kategori ve açılış sayfalarına rel=canonical link vermek
Örnek olarak bir tatlı tarifleri sitesini ele alalım. Sitenin içeriğinde pasta kategorisi olsun. Pasta kategorisi sayfasına bakıldığında ilk olarak en son girilen pasta hamuru başlıklı konu görülmektedir. Konunun içeriğinin belli bir kısmı, özet şeklinde kategori sayfasında yer almaktadır. Bazı durumlarda web site sahipleri, kategori sayfalarına rel=canonical ekleyerek, bu yazının tekrarlanan bir yazı olduğunu ve indekse en son yazıya eklemelerini istiyorlar. Bu yanlış bir kullanımdır. Bu durumda arama motorları, kategori sayfasını indekslemeyecektir. Örneğin;
http://pastaborek.com/pasta/pasta-hamuru.html” />
Bunu çözmenin iki yolu vardır. Rel=canonical linkini sadece özel bir yazı için yapabilirler yada hiçbir şekilde canonical parametresini kullanmazlar.
Hata 5: tagları içerisinde kullanım
Rel=canonical parametresi, bazen tagları arasında kullanılmaktadır. Bu durumlarda arama motorları, bu uyarıları göz ardı ediyor. Canonical parametresi sadece tagları arasına eklenmelidir ve etiketinin hemen başlangıcında kullanılması iyidir.