Web sitenizin arama motoru optimizasyonunu yaparken, birebir kod yapısından, site haritasından, sistematik düzenlemesinden, cache sistemlerinden tutunda sayfa hızını ayarlama adına yapılan birçok düzenleme, site içerisinde dışarıdan daha az bağımlı faktör bulundurduğu için içsel bir yapı olarak adlandırılmıştır. Sitenizin referans çıkışları, reklam yerleşimleri, arama sisteminizin algoritmik yapısı, yanlış girilen sorguların gerçek sonuçlara ulaştırılarak son kullanıcı kazanımı artırmaksa, site içi SEO aktivitelerindendir. Bir sitenin iç SEO detaylı tamamlanmadan dış aktivitelerine başlanması, bazı riskler oluşturur. Henüz yeterli içeriği bulunmayan ve sayfada gezinme süresi bir dakikanın altında olan bir site için, reklam almak veya güçlü bir link çıkışı zararlı olabilir. Bununla birlikte daha yeni olan bu türden bir siteye, iç sistemi zayıfken, sert bir optimizasyon uygulamak ve bunu bir anda yapmak çok ciddi zararlar oluşturabilir. Her şeyi adım adım ve zamanında yapmak, kısacası sabretmek bu ürün pazarlama politikası olan arama motoru optimizasonunun temel taşıdır.
Her sitenin kullanıcılarını yönlendirmesi ve onlara yardımcı olması gereken bir navigasyona ihtiyacı vardır. Bunlar Google tarafından algılanabilen bir BreadCrumb navigasyon sistemi olabilir. Kütüksel bir yapıya sahip bu sistem, bir ağacın dalları gibi sitenizi bir dizin başı olarak algılar ve kategori kategori ziyaretçiyi takip eder. Ziyaretçi “ben buraya nasıl geldim?” sorusunu sormadan geriye gitmek yerine kategorilerin hiyerarşik sistemi arasında rahatlıkla dolanabilir. Buda kullanıcıların siteyi daha çok kullanması ve site üzerinde gezinme süresinin yükselmesi anlamına gelir. Video içeriklerin detaylarını saymadığımız zaman film ve dizi içerikli sitelerde yorumlar ve açıklamalardan başka dikey içerik yoktur. Fakat ziyaretçilerin sitelere yaptığı geri dönüşler ve sitede gezinme süreleri Alexa sıralamalarını ve diğer önemli SEO ölçütlerini olumlu olarak etkilemektedir. Birden çok kıstası olan bu sistemi ortak olarak yükseltmek gerekir. Sadece Alexa sıralamasını düşünmek, reklamverenleri kandırma bazında bir çalışma olacaktır ki, bir süre sonra gerçek gibi görünen bu değerdeki sitelerden istediği verimi alamayan reklamcılar, farklı sistemlere yönelecektir. SEO abartı istemeyen, sadece zamanında uygulanması gereken şeylerin, olması gerektiği anda yapılmasını isteyen bir pazarlama stratejisidir.
Ziyaretçiyi takip eden ve yönlendiren bannerlar ve navigasyon menüleri kadar, sitenizde bulunan arama motorları da önemlidir. Ziyaretçi ulaşmak istediği şeyi birkaç anahtar kelimeyi yazarak önünde bulmak isteyebilir. İşte burada gerçekten akıllı bir yazılım kullanmanız gerekmektedir. Çünkü kullanıcılar yanlış veya kısa yazımlarla çok veriye ulaşmayı Google’dan alışmış durumdalar. Yani siz tablet bilgisayar satıyorken, veritabanınızda bunun belirli yazım hatalı örneklerini barındırmıyorsanız (kısaca typo kelimeler diyoruz) son kullanıcı, satın alma işlemi yapacak olan kullanıcıları sitenizden kaçırırsınız demektir. Belirli hataları üst üste yapan kişilerden bu örnekleri veritabanına geçirecek yazılımlar kullanmalısınız, bir daha aynı hatayı yapan başka bir kullanıcıda ise gerçek sonucu gösterip akıllı bir arama motoru sistemi kurgulayabilirsiniz. Bu sizin hayal edebilme ve yönetebilme gücünüze kalmış durumda.
Ziyaretçiler kimi zaman detayları kaçırmak istemezler, sitede ne var ne yok bir çırpıda incelemek isterler. Sitenizde kabaca da olsa göz gezindirebilecekleri bir site haritası olması hem sitede gezinme süresini artırır, hemde ziyaretçileri tatmin eder. Ping işlemleri yaparken, yeni eklenen içeriklerinizin site haritanızda görünmesi, periyodik olarak bu dosyaları kontrol edip dizinlerine ekleme yapan arama motorları için olumlu bir davranıştır. Böylelikle hızlı index almak için site haritanızı güncelleyerek otomatik gönderim işlemleri yapabilirsiniz. Sitenizin de link örgüsü kurgulayarak ulaşılamayacak alanlar olabilir. Direkt ulaşım gerektiren bu alanları ise site haritanızda bulundurursanız, indexi kolaylaşacaktır. Çünkü Google ve diğer arama motorlarının botları, linkleri birbirine bağlayarak gezer. Bir linkten diğer bir bağlantıya atlar ve çift içerik (duplicate content) karşılaştırması yaparak belirli bir süre sonra indexlenecek içerikleri dizinine dahil eder.
İçerik üretimi ve istikrar gerçekten önemli bir faktördür. Periyodik zamanlara bölünmüş içerik üretimi ve güncelleme işlemleri ziyaretçilerin yenilikleri takip etmesini kolaylaştıracaktır. Google ise güncel siteleri sevmektedir. Tüm içeriği bir günde girip bir hafta beklemek yerine, bunu günlere yaymak ziyaretçilerinize kolay seslenmenize yarayacak ve her konunuzun incelenmesi için inceleyecek olan okurlarınıza fayda sağlayacaktır. Yazılarınızda veya ürünlerinizde önemli olan kısımları, anahtar kelimeleri etiketleyebilir, linkleyebilir ve stil ekleyerek farklı renklerde ve kalın olarak gösterilmesini sağlayabilirsiniz. Arama motorları görsel tarama teknolojisine geçtiğinden beri, bununda önemli bir faktör olduğunu düşünüyoruz. Sistemler tam anlamıyla bunu anlayamasa da, ziyaretçiler gerekli yerleri daha iyi kavrayarak o bağlantıyı diğer arkadaşlarıyla paylaşacaklardır. Arama motorlarına göre değil, ziyaretçilere ve kullanıcıların ihtiyaçlarına göre site içeriği oluşturmak gerekir. Çünkü Google ve diğer sistemler kullanıcıları sitelerinde tutmaktan çok sonuca ulaştırmak, yani bizim sitelerimize trafik göndermeyi istiyorlar. Webmaster ve site sahipleri arkadaşların bir çoğu arama motorlarının reklam ağlarının reklamlarını sitelerinde kullandıkları için, reklamların tez bir şekilde görüntülenmesini isteyen arama motorları, gerçekten kıvrak zekalara sahip olan kişiler tarafından yönetiliyor. Site içerisinde yapılabilecek ürün optimizasyonu daha çok örneklendirilebilir, ama genel hatlarından bahsetmek istedim. Başka bir SEO anlatımında görüşmek üzere.
Yazar: Metin YILMAZ
Kaynak: http://lokuf.com/nedir/5644/site-ici-seo-nedir-04.html