Basit bir site yapısını ele alarak anlatacağım. Bu durum karmaşık yapılarda da ele alınması gereken bir durum. Öyle hassas bir durum ki, sitemap ile sitenizin link derinlikleri benzer olmazsa bir süre sonra sıralama kaybı yaşayabilirsiniz. Daha önce link derinliğine göre site haritası oluşturma yazımda bundan bahsetmiştim. Şimdi biraz daha fazla enine boyuna SEO için inceleyelim.

Bir web sitesi oluştururken, dikkat edilmesi gereken ilk şeylerden biri elbette ki site yapısıdır. Ülkemizce her ne kadar SEO uzmanları çok fazla önemsenmese bile bazı firmalar bunu önemseyerek site yapılarını oluştururken İt ekipleri ve SEO uzmanları ile hararetli toplantılar sonucunda SEO uyumlu deninebilecek bir site yapısı oluşturmayı beceriyorlar. Bir sitenin SEO başarısı için temel faktör elbette ki tasarımdır. Bu yazımın devamında bir site yapısı nasıl olmalıdır, link derinliği nasıl olmaldırı biraz bahsetmeye çalışacağım.

SEO için Site Yapısı

İlk olarak ;

Bir websitesi temelde kategori ve alt kategori gruplarından oluşur. Google tarafından sürekli bas bas bağırılan link dolaşımı muhabbetinin temelinde bu mevzu yatar. bot sitenize girer bir link görür, onu takip eder bir link daha görür onu takip eder ve bu bu şekilde devam eder. Örneğin önem verdiğin bir SEO UZMANI sayfanız var, fakat bu seogaste > hakkında > seo uzmanı navigasyonu ile ulaşılıyor yani bu demek oluyor ki 2 click. yani anasayfada bulunan önem derecesinin 2 katı daha az önemli sayfa. İşte bu çok önemli tekrar ediyorum lütfen dikkat ; “ bu demek oluyor ki 2 click. yani anasayfada bulunan önem derecesinin 2 katı daha az önemli sayfa ” uğraştınız didindiniz yine de sayfanızı cıkartamadınız, birde tek clickte ulaşılabilecek bir yere koyarak deneyin, sonucu izleyin diyorum sadece.. aşağıda ki örneğe bakacak olursak. Hayali bir e-ticaret sitesi varsayalım.



Alanı 3 ana kategori içinde 9 alt kategoriye uyacak 90 ürün satmak olur. Ufak demiştik.

özgürshop küçük bir site oldu. Bu sebepten dolayı kategori ve alt kagetoriler olurken direk ansayfadan navigasyon bağlantılarda olabilir. Bu yukarıda bahsettiğim hem robotların hemde kullanıcıların ulaşmasını istediğimiz sayfaya minimum clickle ulaşmasını sağlamasını kolaylaştır. Bu durumlar büyük sitelerde daha zor olabilir örneğin sahibinden.com ‘ da kedi maması kategorisine direk anasayfadan link vermek mantıklı olmayabilir ve düzeni bozar. Fiat palio kategorisi dahi anasayfadan link almazken kedi mamasına vermek saçma olur ve ya hepsini verirsek anasafadan 1231231 tane link cıkısı olur bu seferde anasayfa batar. Bizim örneğimizde ulaşılacak en uzak yere 3 tıklamada gidilecek max 4 yukarıda bahsettiğim derin içeriği az tıkla ulaşma durumuna “flattening” diyor amerikalı abilerimiz. Flattening ciddi bir iştir doğru yapılmalıdır ekliyorum bunuda.



Bu aşamada sayfa değerini düşürmemek için her alt kategoriden de anasayfaya link cıkısı vermek mantıklı olacaktır ki bunu sadece bilin diye sölüyorum özellikle çoğumuzun kullandığı wp sistemlerde bu zaten mevcut, logo sol üstte hep var, her sayfadan oraya link var. Bunun ana mantığı aslında budur. Bazı firmalar LP lerinde sıfır link yapıyor. Sonra neden cpc oranımız cok yüksek diyorlar cevap çok belli, bu yazılarım sonrası google’un bu yapınızı SEV ME ME Sİ ! neyse mevzumuza gelelim ;

Şimdi diyebiliz ki en kök sayfamız “benzer ürünler ” çok değersiz oldu o halde. ” e evet olsun” çünkü zaten bu her detay sayfasında olacağı için örn 90 ürün , 90 ürün sayfasından link cıkacak cıkan link değeri 0,25 dahi olsa sonuç olarak çok link çıkarak orası zaten sürümden kazanacak onu dert etmeyin ayrıca oralası hiyerarşik olduğu için google gözünde de kazanacaktır.

Ama bunlar mantık çerçevesinde olmalı, kullanıcı deneyimi için her ürün sayfasına yüzlerce benzer ürün doldurmak hem mantıksız gelir hemde korkuç bir on-page SEO hatası olacaktır. Büyük siteler bunu zaten çok fazla yapıyor.

Örnek olarak hepsiburada ;



www.seogaste.com