Merhaba arkadaşlar,
Bu konuyu biraz düşünceleri almak, biraz sitem, biraz sevinç , biraz kafa karışıklığı ile açıyorum.
Bildiğiniz gibi icann sürekli olarak güncel listeler paylaşarak yeni kullanıma aldığı gTLD‘lerini duyurmayı çok seviyor. Bu listeleri bende seviyor ve takip ediyordum elinden geldiğince. Son zamanlarda (bir kaç yıl) icann‘in bağımsız bir kuruluş olup internet’in daha iyi bir yer haline gelmesi için çalışmaktan ziyade uluslararası şirketlere (çok sevdiği bağışçılarına) çalıştığını düşünmeye başladım ufaktan. Sitem ettiğim nokta umuma açılan yüzlerce gTLD değil, gücü elinde tutan şirketlere açılan yüzlerce gTLD. Sanki artık paylaşılan listeler yeni gTLD listeleri değilde icann‘a en çok bağış yapan şirketlerin listeleri gibi. icann bu gTLD uzantıları bol keseden çıkartıp dağıtıyor, gelişi güzelce şirketlerin kontrolüne veriyor. Şuan belki çok sıkıntı yok alan memnun satan memnun ama zaman geçtikçe alan adı davaları artıyor, belki çoğumuzun ruhu bile duymadan milyarlık şirketler mahkemelerde bir birleriyle cebelleşiyor. Peki gelecekte ne olacak? Neredeyse umuma açık olan kadar, şirketlere ayrılmış gTLD uzantıları var.
Konumuza bir örnek olarak .search alan adı uzantısını alalım. Bu uzantının yönetimi Google şirketine devredilmiş durumda. Neden? Belki bu uzantı için ilk başvuran şirket Google şirketiydi. Belki “search” denildiğinde akla ilk gelen Google oluyor, fakat tek arama motoru bu değil. Bing var, Yandex var, Duckduck var neden .search uzantısı Google‘a devrediliyor? Yarın başka bir şirket çıksa mesela search.com sitesini bünyesinde bulunduran interactive inc. firması dese ki arkadaş search uzantısını ben istiyorum dese ne olacak? Büyük ihtimal bu iş mahkemede sonuçlanacak. Biliyor muydunuz Türkiye’de bile “search” marka adı ile dört tane marka tescil kaydı bulunmakta. Bu kayıt sahiplerinden biri çıksa icann’a dese ki “Bu marka Türkiye’de benim tescilli markam, dolayısı ile .search uzantısının yönetimini bana verin!” ne olacak durum?
Yukarıda verdiğim örnek yüzlercesinden bir tanesiydi bu ve bunun gibi markaları temsil eden yüzlerce alan adı uzantısı oluşturulmuş ve şirketlerini yönetimine bırakılmış durumda. Aşağıda ilginizi çekeceğini düşündüğüm yönetimi şirketlere devredilmiş bazı alan adı uzantılarını listelemek istiyorum.
.map – Google Inc.
.app – Google Inc.
.ads – Google Inc.
.phone – DISH DBS Corporation
.mobile – DISH DBS Corporation
.games – Donuts Inc.
.store – Dotstore Inc.
Yukarıda verdiğim örnekleri sizde görüyorsunuz, sizce bu uzantılar tek bir şirkete tahsis edilebilecek alanlar mı?
Ben şahsen bu durumu pek hoş karşılamıyorum, tamam mesela bakın Volvo en büyük motorlu araç üreticisi gitmiş .volvo uzantısını almış, amenna. Bunu normal karşılarım fakat öyle uzantılar var ki aklım almıyor.
Sanıyorum ki gelecek yıllarda bolca alan adı uzantısı ve alan adı davaları hakkında sık sık haberler okuyacağız. Bir ara şirketler .com alanlar için bir biriyle düşman olurdu example.com’u ben alacağım, sen alacaksın hesabı vardı. Şimdi bu tür mücadeleler ulusal şirketlerin işi, eğer uluslar arası bir şirketin varsa .com la .net le ne uğraşıyorsun. Git icann’a bir kaç milyon dolar bağış yap sana istediğin gTLD‘yi üretsinler.
Eminim sizlerinde bu konularda söyleyecek üç, beş kelamı vardır. Yorum alanından paylaşabilirsiniz fikirlerinizi.
Cihan Eken
Kaynak: https://cihaneken.com.tr/blog/icann-gtld-alan-adi-uzantilari-sahipleri/