Size profesyonel web sitesi tasarımı nasıl olmalı? Bizce nasıl olacağını bu yazıda anlatmaya başlayalım.

İyi bir web sitesi, tüm ayrıntıların dikkatlice yapılmasıyla oluşturulur. Bu ayrıntıların neler olduğuna yakından bakalım.



[SIZE="3"]Web Sitesi Dizaynı[/SIZE]

Web sitesi dizaynı; amaca, sektöre ve işin niteliğine göre yapılmalıdır. En önemlisi de özgün olmalıdır. İnternet dünyasında, birbirine benzeyen birçok tasarım görebilirsiniz. İşte çoğunlukla görülen bu tasarımlar, aslında tasarım değildir.

Aşağıda, iyi bir web tasarımı için nelerin yapılması gerektiğini anlatacağız. Tüm bu adımları öğrendikten sonra, özgün ve benzersiz bir web sitesinin nasıl olması gerektiğini anlayacaksınız.

[SIZE="3"]UX Tasarım[/SIZE]

UX tasarım çok genel bir tanımdır. Kullanıcı deneyimi olarak Türkçeye çevirebileceğimiz bu kavram, internet aleminde bulunan milyarca kişinin genel isteklerine göre internet sitesi hazırlanması anlamına geliyor. Artık potansiyeli siz düşünün!



Çok geniş bir alan olduğu için, insanlar tarafından sistematik hale getirilmiş ve iş bölümlerine ayrılmıştır. Birçok kişi UX tasarımın tek bir kişi tarafından yapıldığını sanabilir. Ancak durum öyle değildir. UX tasarımda:

Proje yöneticisi,
UX araştırmacısı,
Bilgi mimarı,
Ara yüz yerleştirme görevlisi,
Kullanıcı ara yüzü tasarımcısı
Gibi görev bölümleri yer almaktadır. Dolayısıyla UX tasarımda yer almak isteyen bir kişi, bu görevlerden birinde uzman olmak zorundadır.

Nasıl Yapılır?
UX tasarımda tamamen kullanıcı deneyim ön plandadır. Görsellikten çok, fonksiyon önemlidir. UX tasarımın nasıl yapıldığını maddeler halinde aşağıdaki gibi sıralayabiliriz:

Kullanıcı bilgilerinin analiz edilmesi,
Farklı insan karakterlerinin analiz edilmesi ve bu doğrultuda senaryolar hazırlanması,
Kullanıcının internet sitesi üzerinde daha fazla etkileşime girmesinin sağlanması,
İnternet sitesinde sergilenen ürünlerin, kullanıcılara nasıl hissettirdiğinin deneyimlenmesi
Yukarıdaki maddeleri çoğaltmak mümkündür. Kısacası, iyi bir UX tasarımcısı kullanıcıların psikolojisinden anlamalı ve en doğru planlamayı yapmalıdır.

Web Sitesi Renk Uyumu

Web sitesi renk uyumu, UX tasarım kriterlerindendir ve belki de web sitesi tasarımında dikkat edilecek en önemli unsurlardan bir tanesidir. Kullanıcıların psikolojilerini etkileyen renkler vardır. Mesela pembe rengi aşkı temsil eder. Ancak renklerin uyumu, kültüre ve toplumun yaşayışlarına göre de farklı olmaktadır. Mesela beyaz renk saflığı temsil eder. Ancak Japonya’da ölümü çağrıştırır.

Web sitesi tasarımı yapılırken, hakim renk seçimi yapılmalıdır. Tüm renkler, bu renk üzerine konumlandırılmalıdır. İnternet sitesinin genelinde kullanılacak olan hakim renkte, hedef kitlenin beğenisine uygun olmalıdır. Yiyecek ve içecek satışı yapan firmaların internet sitelerinde genel olarak kırmızı renk, hakim renk olarak kullanılır. Bu renk üzerine, beyaz ve turuncu renkleri konumlandırılır. Seçilen renkler, satılan ürünlerle son derece uyumludur. Mesela kırmızı üzerine sarı rengin seçilmesinin nedeni, hakim renkte bulunan ürünün yanında, yan ürünlerin renklerinin de kullanılmasıdır.



Dünya devi McDonalds hamburgerleri, kırmızı rengi internet sitesinde ağırlıklı olarak kullanmaktadır. Hakim renk kırmızı iken sarı rengi, patates kızartmalarını ve içecekleri temsil eder.

Batı ülkelerinde tıp ve kamuya ait olan internet sitelerinde mavi rengi çoğunlukla kullanılır. Mavi gücü ve huzuru temsil eder. Ancak aynı renk, İran’da tutuculuğu simgeler. Yani renklerin kullanımı ülkelere ve kültürlere göre de farklı bir hal almaktadır.

Siyah genel bir renktir ve dünya genelinde, kurumsal firmaların internet sitelerinde kullanılır. Çok az da olsa, bazı kültürlerde siyah rengi, uğursuzluğu ve kötülüğü simgeler.

Doğu kültüründe yeşil rengin önemi büyüktür. Yeşilin soyut bir gücü olduğuna inanılır. Bu yüzden doğu kültüründe olan ülkelerin internet sitelerinde bol miktarda, hakim renk olarak kullanılır. Yeşil ile birlikte beyaz ve açık kahverengi renklerinin de doğu kültüründe bol miktarda kullanıldığını görebiliriz.

Web Sitesi Görsel Seçimi

Web sitesi görsel seçimi, bazı kurallara tabidir. Bu kurallar, insan gözünün algılama alışkanlıklarına göre oluşturulmuştur. Mesela çok büyük bir görselin altında küçük yazılar, gözde rahatsızlık ve uyumsuzluk oluşturacaktır.

Görsellerin aşırı derecede ön planda olması genel olarak insanları rahatsız eder.

İnternet sitelerinde kullanılan görsellerin ilgi çekici olması gerekir. Günümüzde internette milyonlarca görsel var ve bu görsellerin birçoğu, birbirine benziyor. Bazen küçük bir resim karesinde, sayfalarca yazının anlatamayacağı bilgi verilebilir. Özellikle gazetecilik alanında, bu tür resimler sıklıkla kullanılır ve tercih edilir.



Orijinal Resimler Kullanın
Mümkünse internet sitelerinde, site sahiplerinin yaptıkları işe ait olan resimler kullanılmalıdır. Mesela nakliyat alanında faaliyet gösteren bir firmanın internet sitesinde, görmeye alışık olduğumuz kamyon resmi, kullanıcılar açısından sıkıcı bulunacaktır. Çünkü bu tür resimlerden bol miktarda vardır. Burada amaç ilgi çekici ve daha önce görülmemiş olan resimlerdir. Nakliye firması, personeli iş başındayken ve kendisine ait olan aracın olduğu resimleri internet sitesine yerleştirirse, daha olumlu sonuçlar elde edebilir. Kamyon aynı kamyondur ancak, resim farklı bir resimdir ve daha ilginçtir. Telif sorunu olmayan sitelerdeki resimleri internet sitenizde kullanabilirsiniz. mesela, https://www.shutterstock.com/tr sitesinde, telifsiz ve güzel resimler bulabilirsiniz.

Google arama motorunu kullanarak bulunan resimlerin, internet sitelerinde kullanılmasını tavsiye etmiyoruz. Gerçi birçok internet sitesinde bu tür resimleri görmek mümkündür. Olabildiğince orijinal resimlerin kullanılması, internet sitesi açısından yararlı olacaktır. Mesela programlama ile ilgili bir makale yazdığınız ve konuyla ilgili resim seçmeniz gerektiğinde, programın logosunun olduğu resmi, asla kullanmayın. Onun yerine Google arama motorundan resim seçmek zorundaysanız, programın menülerinin ve içeriğinin yer aldığı resimleri kullanın.
İdeal Resim Özelliklerini Öğrenin
Özellikle E-ticaret sitelerinde ürün resimleri, hayati öneme sahiptir. Profesyonel web sitesi hazırlamanın kurallarından bir tanesi de, özellikle E-ticaret internet siteleri için, etkili ürün görsellerinin hazırlanmasıdır. Siteyi ziyaret edenler, ürün satın almak istediklerinde, öncelikle ürün resmini incelerler. Yeterli açılarda ve aynı boyutlarda bulunmayan ürün resimler, ziyaretçilerde güvensizlik yaratacaktır. İnternet sitesine yerleştirilen ürün resimlerinin, uygun açılarda ve yeterli ışık ortamında çekilmiş olması gerekir. Burada amaç, ürünü net bir şekilde kullanıcıya göstermektir.

Ürün fotoğrafları yüksek çözünürlükte olmalıdır. Her detay net bir şekilde görülebilmelidir.

Ürünü anlatan bir fotoğraf yeterli olmayacaktır. Birden fazla fotoğrafın her açıdan yerleştirilmesi gerekir. Böylece müşteriler ürünü net bir şekilde ve her açıdan görebilecek ve daha hızlı bir biçimde satın alabileceklerdir. Yapılan araştırmalar, ürün fotoğraflarının en az 6 adet olması gerektiğini söylüyor. Bizden söylemesi!

Ürün resimlerinde arka planda oldukça önemlidir. Ürünün net bir şekilde görünebilmesini sağlar. Genelde E-ticaret sitelerinde beyaz arka plan tercih edilir.

Ürün ne yakın, ne de uzak görünmelidir. İdeal uzaklıkta olmalıdır. Müşterilerin net bir şekilde görebileceği yakınlıkta çekilmelidir.

Ürün fotoğrafı çeken profesyonel fotoğrafçılar, resimde bulanıklık ya da kayma oluşmaması için Tripod adı verilen destek aracı kullanırlar.

Görsel stili olabildiğince aynı olmalıdır. Aynı ışık, arka plan ve yakınlık özelliklerini sergilemelidir. Aynı ürünün farklı arka planda ve farklı uzaklıklarda çekilmiş resmi, kullanıcılar nezdinde olumsuz karşılanacaktır.

Web Sitesi Video Ekleme

İster küçük olsun, isterse büyük tüm internet sitelerinin belki de en büyük sorunlarından bir tanesi, web sitesi video ekleme olayıdır. Sürekli olarak video eklendiğinde site ağırlaşır ve daha yavaş çalışmaya başlar. Sunucu kapasitesi oranında da bir süre sonra içerik eklenemez hale gelebilir.



Web sitesi video ekleme işlemleri için aşağıdaki yönergeleri takip etmeniz, yararlı olacaktır:

Embed kodu kullanarak video ekleyin. Doğrudan videonun kendisini upload yöntemiyle eklerseniz, siteniz ağırlaşacaktır.
Kısa videolar ekleyin. Konunun net anlaşılmasını sağlayan kısa metrajlı videolar, kullanıcının ilgisinin dağılmasını önler ve konuya daha iyi odaklanmasını sağlar.
Telif hakkı olan videoları, sahibinden izin alarak yükleyin. Böyle bir imkan yoksa telif sorunu olmayan videoları tercih edin.
Videolarınızı mümkün olduğundan kendiniz hazırlayın. Viral videolar, internet kullanıcıları tarafından daha çok tercih edilir.
Video Ekleme Yöntemleri
Aşağıda anlatacağımız video ekleme yöntemlerini kullanarak, site ziyaretçilerinizin artmasını sağlayacak ve sitenizi ağırlaştırmadan, video yayınlayabileceksiniz.

Embed Kodu Kullanarak
Yüklemek istediğiniz videonun bulunduğu platforma gidin. Genelde Youtube platformu kullanılır. Videoyu açın. Üzerindeyken, mouse’un sağ düğmesine basın ve “Video yerleştirme kodunu kopyala” sekmesini seçin. Daha sonra, videoyu yükleyeceğiniz kısma gelin ve kodu yapıştırın. WordPress üzerinde makale yazıyorsanız, yazı editöründe iki seçenek olduğunu görürsünüz. Görsel ve metin olmak üzere iki seçenekten, metin olanına geldiğinizde, makalenizde editör tarafından oluşturulan kodlar göreceksiniz. Embed kodunu burada istediğiniz yere kopyalayabilirsiniz.

Video URL’sini Kopyalayarak
Yukarıdaki işlemleri aynen tekrarlayın. Ancak bu sefer videonun üzerindeyken, “Video URL’sini kopyala” seçeneğini işaretleyin. WordPress görsel editöre gidin ve URL adresini yapıştırın. Video otomatik olarak görünecektir.

iFrame Yöntemini Kullanarak
Bu adım, videonuzun internet sayfanızda nasıl görüneceğini özelleştirmenize olanak tanır. Aşağıdaki adımları takip ederek, bu yöntemi uygulayabilirsiniz:

Videonun altındaki, “abone ol” tuşunun üzerinde bulunan “paylaş” butonuna tıklayın.
Ardından “yerleştir” butonuna tıklayın.
iFrame kodu ile ilgili bazı seçeneklerle karşılaşacaksınız. İlk kutucukta yer alan seçeneği işaretlerseniz, videoyu olduğu gibi kopyalayacaktır. İkinci kutucuktaki seçeneği işaretlerseniz, videonun istediğiniz yerinden başlayarak, kesecek ve öyle kopyalayacaktır. Ancak önce biraz seyretmeniz gerekir.
Videonun yanında görünen iFrame kodunu kopyalayın ve WordPress editöründeki görsel sekmesine gelin. Burada kodu istediğiniz yere yapıştırın.
Web Sitesi İçeriği Oluşturma
İçerik; video, resim ve metinsel öğelerin tümüdür. Yukarıda zaten resim ve video ile ilgili bilgiler vermiştik. Web sitesi oluşturma başlığı altında; makale yazma, slogan oluşturma ve internet sitesinde kullanılan diğer metinleri hazırlama konusundan bahsedeceğiz.

Profesyonel web sitesi yapan firmalar, içeriğe önem verirler. Özellikle düzenli olarak makale, resim ve videoların internet sitesinde yer alması gerektiğini, müşterilerine anlatırlar.

Etkili Sloganlar Bulma
Ana sayfada, firmanın logosundan sonra en önemli unsur, slogandır. Büyük şirketlerin hepsinde etkili sloganlar olduğunu görmüşsünüzdür. Mesela Mavi Jeans firması başarısını “Çok oluyoruz” sloganına borçludur. Yakın zamana kadar tanınmayan firma, bu slogandan sonra birçok kişi tarafından bilinir hale geldi.

Aynı şekilde Artema firması da satışlarını “Aç Kapa” sloganına borçludur. Bu slogandan ve reklamdan sonra, firmanın satışları artmıştır.

Sizde internet sitenizde etkili bir slogan bularak, akılda kalabilirsiniz.

Tanıtım Yazıları
İnsanlar sadece video ve görsele bakarak, firmanız ya da internet siteniz hakkında bilgi sahibi olamazlar. Etkili tanıtım yazılarına ihtiyacınız vardır. Tanıtım yazılarında ise aşırı derecede firmayı ön plana çıkaran cümlelerden uzak durmanız gerekiyor.

Makale Olmazsa Olmaz
İnternet sitenizin faaliyet alanı ne olursa olsun, günde en az 1 adet makale girmeniz gerekmektedir. İnsanlar sizlerin onları bilgilendirmenizi severler. Ayrıca düzenli olarak makale girdiğinizde istikrarlı ve kurumsal bir görüntü vermiş olursunuz.

İnsanlar yazdığınız makalelere bakarak, ne kadar bilgili olduğunuzu ve faaliyet gösterdiğiniz alanda uzman olduğunuzu göreceklerdir. Bu durum ise insanların sizi ilk tercih olarak görmesini sağlayacaktır.

Ürün Tanıtım Yazıları
Satın almak istenilen ürünün teknik detaylarını ve ne işe yaradığını anlatan, metinlerin, ürünün resimleri ile birlikte sunulması gerekir. İnternet sitenizde yer alan ürünleriniz hakkında, mümkün olduğunca detaylı bilgiler verin.

SEO Optimizasyonu

Profesyonel web sitesi fiyatları, biraz da SEO optimizasyonu ile ilgilidir. İyi bir tasarım firması, anahtar teslim olarak hazırladığı internet sitesini, arama motorlarına uyumlu bir halde teslim eder.

Arama motorlarında ilk sıralarda yer almak, her internet sitesinin istediği bir durumdur. Ancak bunun için birçok çalışmanın yapılması gereklidir. Bu çalışmaların neler olduğuna kısaca değinelim.



Site Görsellerinin İyileştirilmesi
İnternet sitenizde bulunan boyutu yüksek ve bozuk görsellerin düzenlenmesi işidir.

Teknik SEO Çalışmaları
Dış bağlantıların kontrol edilmesi, kırık linklerin tespit edilmesi, site haritasının düzenlenmesi gibi işleri kapsayan, SEO sürecidir. Hatalı linklerin yönlendirilmesi, internet sitelerinin adeta kabusu gibidir. Bu gibi hataların düzeltilmesi, arama motorları kriterlerinin yapılması adına önemlidir.

Site Analizlerinin Yapılması
Sorunun kaynağını bulmadan çözemezsiniz. Öncelikle internet sitenizdeki sorunları bulmalısınız. Bunu da, analiz araçları yardımıyla gerçekleştirebilirsiniz. Mesela, sayfalarınızdan birisi SEO açısından olumsuzluk yaratıyorsa, analiz aracı yardımıyla bulabilirsiniz.

İnternet siteniz yavaşsa, nedenini analiz araçları yardımıyla öğrenebilirsiniz. Bunun gibi daha birçok teknik konuyu ya da problemi, analiz araçları size söyleyecektir. Ancak birçoğunu kendi başınıza çözemeyeceğinizi belirtelim. Çünkü SEO işi takım işidir. Günümüzde bu takıma sahip olan profesyonel Web yazılım firmaları vardır.

Trafiklerin Kontrol Edilmesi
İnternet sitenizi kimler ziyaret ediyor. Hangi sayfalarınız daha çok ziyaret ediliyor gibi konular, SEO açısından önemlidir. Eğer internet sitenizi ziyaret eden kullanıcı sayısı azsa, sitenizde bir sorun var demektir.

Web Sitesi Kullanılabilirlik
Web sitesi kullanılabilirlik kavramı, internet sitesinin kullanıcı açısından kullanılabilirliğini temsil eder. Aslında UX tasarımla yakından ilgilidir. Şöyle düşünelim. İnternet sitesini ziyaret ediyoruz. Sormamız gereken bir soru var. Ancak sitenin hiçbir yerinde iletişim formu ya da chat butonu göremiyoruz. Yani siteyi kullanamıyoruz.

Aynı şekilde internet sitesinde bir yazıyı beğendik ve sosyal medya hesaplarımızda paylaşmak istiyoruz. Ancak ortada sosyal medya butonu göremiyoruz.

Yukarıda verdiğimiz örnekleri çoğaltmak mümkündür. Kullanıcıların yararlanacağı araçların internet sitesinde bulunması, internet sitesinin daha çok tercih edilmesini sağlayacaktır.

Web Tasarım Ajansı Hizmeti

İyi bir web tasarım ajansı hizmeti, yukarıda saydığımız tüm hizmetleri sağlayan unsurları kapsamalıdır. Aslında daha fazla detayı da bünyesinde barındırır. Ancak biz sadece en bilinen olanları sıraladık.

İyi bir ajans, profesyonel web sitesi nasıl yapılır sorusunun cevabını verebilendir.

Web tasarım ajanslarında yukarıda saydığımız SEO ve tasarım işlerine ait tüm unsurlar, uzman bir ekip yardımıyla gerçekleştirilir. Fabrikasyon üretim düşünün. İmalat bandının başında, her parçayı birleştiren çalışanlar bulunur. Bu çalışanlardan bir tanesi bile olmazsa, üretim durur. Ortaya bir ürün çıkartılamaz.

Web tasarım işi de aynen böyledir. Yapılması gereken işlerden bir tanesi bile yapılmazsa, ortaya kötü bir tasarım çıkar.

https://www.acarnet.com/blog/profesyonel-web-sitesi-tasarimi-nasil-olmali/