İnternet kullanıcıları için olmasa da Web Masterlar için Yandex’in gelişi; güzel bir heyecan ve umut yarattı. Çünkü Google’ın sıralama algoritmalarındaki ani değişiklikler ve acımasızlıklarından web masterlar bıkmış usanmıştı. Yandex’in gelişi ile Google tek eli ortadan kalkacak ve Web Masterlerın çıkarına olan bir rekabet başlayacaktı. Benim gördüğüm kadarıyla bu henüz gerçekleşebilmiş değil. Çünkü Yandex halen tanıtım aşamasında ve ulaşmak istedikleri seviyeye ulaşmaları zor görünüyor. Ancak yılmadan çalışmaya devam ettikleri için uzak bir olasılık değil. Ancak benim düşüncem, Web Masterların Google’a karşı durmaya başlamalarının tek nedeni sıralama algoritmaları değil.
Arama Motoru denildiğinde aklımıza şöyle bir tanım gelir: Dünya genelindeki siteleri tarayarak; insanların istedikleri verilere ulaşması için aracılık ederek, insanları internet sitelerine yönlendiren siteler (Umarım tanımda bir eksiklik olmamıştır). Arama Motoru denildiğinde de elbette aklımıza ilk olarak Google gelir. Ancak uzun bir zamandır Google sadece “Arama Motoru” hizmeti vermiyor. Başlıca; GMail, Picassa, Blogger, Google Docs, Google+ gibi uzayıp giden bir listeye sahip. Durum böyle olunca bu listenin daha da uzaması Web Masterlar için bir tehlike oluşturmaya başlıyor. “Bir gün bizim işimizi de yapmaya başlarsa?” sorusu sanırım her geçen gün daha da dillenmeye başlıyor. Dolayısıyla Web Masterlar için vazgeçilmez olan Google giderek tehdit oluşturmaya başlıyor. İşte bu nedenle Yandex’i bir çok kişi kurtarıcı olarak görüyordu. Ortaya çıkacak olan rekabetle birlikte Google tekrar bir “Arama Motoru” olacaktı. Ancak Yandex de benzer bir politikayı izlemeye başladığı açıkca görünmeye başladı.
Yandex’in uzun yıllardır Rusya’da hizmet verdiği ve Google’a hiç aman vermediğini biliyoruz. Ancak bizim için Yandex yeni bir arama motoru. O nedenle Türkiye için başlattıkları hizmetlerden yeni gibi bahsedeceğim. Yandex ismini arama motoru olarak ilk duyduğumda; arama motoru dışında: Panaromik Haritalar, Yandex Mail ve Web Masterler için Metrica hizmeti vardı. Tabi bunlar benim gözüme çarpanlar. Bunun ardından Google’ın hemen ardından da Yandex Disk geldi. Bu hafta içindeyse Tercih rehberi!. Tercih rehberine kadar hepsini kabul edelim ancak tercih rehberi, Yandex’i gözümde Google ile aynı seviyeye getirdi. Yani Yandex de Google gibi Web Masterlar için fayda sağlayan ancak büyük risk oluşturan bir Arama Motoru. Bir gün istediği seviyeye geldiğinde arama motorunu kapatarak, kullanıcıların sadece site içinde dolaşmasını isteme riski olan bir site. Evet belki abartıyorum ama bu hızla giderse bunun gerçekleşmesi imkansız değil.
İnternet üzerine yazdığım ilk yazımdı. Umarım sıkıcı bir yazı olmamıştır. Acımasız olan, olmayan her yoruma açığım. Okuduğunuz için teşekkürler.
http://www.barisakdemir.com/internet/yandex-giderek-googlea-mi-benziyor/