wmaraci reklam

Girişimciler İçin Zamanlama Her şeydir!

10 Mesajlar 2.667 Okunma
smmexpress

bd bd WM Aracı Kullanıcı
  • Üyelik 26.10.2010
  • Yaş/Cinsiyet 34 / E
  • Meslek 2
  • Konum Manisa
  • Ad Soyad B** D**
  • Mesajlar 4926
  • Beğeniler 784 / 3953
  • Ticaret 18, (%100)
[SIZE=3]Girişimciler İçin Zamanlama Her şeydir![/SIZE]

Konuya biraz aşina olan herkes girişimciliğin dışarıdan göründüğü kadar kolay bir iş olmadığını biliyordur. “Kendi işini yapmak” heyecan verici bir düşünce olsa da, bu düşünceyi gerçeğe dönüştürme sürecinde hesaba katılması gereken sayısız konu, göze alınması gereken pek çok risk bulunuyor.

Zaman zaman bu konularla ilgili özel yazılar yayınlıyoruz. Bugün de bir girişimci için hayati olabilecek bir konu olan zamanlamadan bahsedeceğiz. Ne zaman şirketleşmek gerektiğinden, yatırımcılarla ne zaman konuşmak gerektiğine ve hatta çıkış için doğru zamanlamanın ne olduğuna kadar konunun farklı noktalarına değineceğiz.

Tahmin edebileceğiniz gibi bu yazı öncelikli olarak internet girişimcilerine hitap ediyor. Yine de farklı alanlardaki girişimcilerin de işine yarayabileceğini umuyorum.

Başlamadan önce buradaki yorumların kişilere ve durumlara göre farklılık gösterebileceğini de hatırlatmakta fayda var. Mümkün olduğu kadar genel koşullara göre hazırladığım bu konuda mutlaka istisnalar vardır. Hatta bu konuyla ilgili farklı görüşlerinizi, tecrübelerinizi yorumlarda paylaşırsanız, herkesin faydalanabileceği daha zengin bir kaynak oluşturabiliriz…



[SIZE=3][B]Ne Zaman Şirket Kuracaksınız?[/B][/SIZE]

Girişim ile şirketleşme aynı şey değildir. Aileniz ile birlikte yaşadığınız odanızda girişiminizi geliştirmek için çalışır ve büyük hayaller kurarken yan odadan “Bizim çocuk da bir baltaya sap olamadı” sözlerini duymak çoğu girişimcinin kendini ispat isteğiyle, biraz hızlı hareket ederek erken şirketleşmesine neden olabilecek bir faktör.

Ama bu örnekten daha sık girişimcilerin kendi heyecanlarına kapılarak henüz gerçek bir ihtiyaç yokken şirketleştiklerini görüyoruz. Bunda şirketi girişim ile bir tutma yanılgısının da payı var. Aslında şirket girişiminiz için bir araçtan başka bir şey değil. Yasal bir şekilde gelir elde etmek için şirket kurmak şart ama henüz gelir elde etmediğiniz dönemde bir şirkete gerçekten ihtiyacınız var mı?

Şirketi ancak kullanacağınız zaman kurmalısınız. Henüz gelir elde etmiyor olabilirsiniz ama girişiminiz için yapacağınız masrafları, şirket masrafları olarak göstermeniz gerekiyorsa şirketleşmek iyi bir fikir olabilir.

Fakat şirket kurduğunuzda pek çok yan masrafında otomatik olarak karşınıza çıkacağını hesaba katmalısınız. Özellikle de düşük bir giriş sermayesine sahipseniz daha projenin ortaya çıkmasına bir yıl verken Bağkur ödemeleri, müşavir masrafları, kira stopajı gibi yüklerin altına girmek için erken olabilir.

[SIZE=3][B]Ürünü Ne Zaman Piyasaya Çıkartacaksınız?[/B][/SIZE]

Bir girişimin ayakta kalabilmesi için en önemli faktör hızlı bir şekilde gelir üretebilir hale gelmesi. O yüzden Guy Kawasaki’nin önerdiği gibi “Ship, then test” yani ürünü piyasaya çıkartın ve sonra test edin. Ürün hazır olur olmaz piyasaya çıkartmak ve sonrasında güncellemeler ile eksikleri gidermek size hem nakit akışı sağlayacak, hem de sizin gözden kaçırabileceğiniz gereksinimleri kullanıcıların geri dönüşleri sayesinde fark etme şansınız olacak.

Ürününüzün özellikle ilgi göreceği dönemler varsa bunları da bu noktada hesaba katmak şart. Örneğin evlilik ile ilgili bir girişiminiz varsa sizin için en önemli sezon yaz sezonu olacaktır. Ama bu girişiminizi yaz aylarında açmalısınız anlamına gelmiyor. Çünkü evlilik örneğinde planlamalar genellikle aylar öncesinden, genellikle de baharda başlar.

Yazın evlenecek çiftler düğün hazırlıklarına baharda başlayacaklarına göre sizin bu tarihte karşılarına hazır olarak çıkmanız gerekiyor. Yapmanız gerekecek düzenlemeler ve ayarlamaları da hesaba katarak takvimi bahardan da önceye çekmek bu örnek için iyi zamanlama olabilir.

[SIZE=3][B]Yatırımcılarla Ne Zaman Konuşacaksınız?[/B][/SIZE]

Yatırımcıların en sevmediği girişimci profili, karşılarında elinde sadece kağıt üzerinde bir proje ile çıkanlardır. Çok az girişimci kağıt üzerindeki bir proje ile yatırımcılarla el sıkışabilir. Eğer çok güvendiğiniz bir iş fikriniz varsa ama o fikri hayata geçirecek sermayeniz yoksa profesyonel yatırımcılar yerine yakınlarınızla konuşarak işe başlamak daha iyi bir fikir olabilir.

Yakın çevrenizde size güvenen profesyonel yatırımcılar varsa tabi ki bu durum değişebilir. Fakat o zaman da yatırımcıyı çok erken içeri aldığınız için ilk yatırımınızı düşük bir değerleme ile elde etme riski ile karşılaşabilirsiniz.

Derme çatma da olsa projenizin ilk halini ayağa kaldırabildiğiniz an yatırımcılar ile görüşmek için ilk doğru zaman denilebilir. İdeal zamanlama bu olmasa da, eğer projeyi bir adım daha ileri götürmek için mutlaka yatırıma ihtiyacınız varsa, yine düşük değerleme riskini göze alarak, yatırımcıların kapısını çalabilirsiniz.

Daha ideal olansa projenin büyük oranda tamamlanmış, piyasaya çıkmaya neredeyse hazır olduğu dönemdir. Proje bir süredir kapalı (veya açık) şekilde bir test grubu tarafından kullanılıyorsa, elinizde yatırımcılara gösterebilecek ümit vaat eden rakamlar, istatistikler varsa hem onları işinize daha kolay ikna edebilirsiniz, hem de projenin o anki değerine daha yakın bir değerleme ile yatırım alabilirsiniz.

[SIZE=3][B]Ne Zaman Büyüyeceksiniz?[/B][/SIZE]

Özellikle yeni girişimciler için tüm sürecin en hassas noktası büyüme konusudur. İşlerin, müşterilerin artmaya başlaması büyümeniz gerektiğine dair ilk işaretler olacak ama bu büyümek zorundasınız anlamına da gelmiyor. Özellikle de çok stabil olmayan ekonomilere sahip ülkelerde plansız ve zamansız büyümek yapılabilecek ciddi hatalardan bir tanesi.

Büyümek temel olarak doygunluğa ulaşıp şartların zorlanmaya başladığı zaman değerlendirilmesi gereken bir hareket. Müşteriler yavaş yavaş teslim süresinden şikayet etmeye veya personel iş yoğunluğu konusunda şikayetçi olmaya başladığında bu konuda artık bir adım atılması gerekecektir.

Bu konuda farklı yaklaşımlar olabilir ama ben büyümenin yavaş ve sağlam adımlarla yapılması gerektiğini düşünenlerdenim. İşiniz bir anlamda araba kullanmaya benzer. Yolda giderken ne kadar hızlanırsanız gerektiğinde ani bir hamle yapma ihtimalinizde o kadar düşer.

O yüzden büyümeniz gerektiğinde örneğin 5 kişilik ekibinize 5 kişi daha katmak yerine birer birer işe almak, süreçte kontrolü kaybetmenizi sağlar. Ekipmanlarınız artık yeterli gelmiyorsa tümünü birden değiştirmek yerine, teker teker veya kademeli olarak yenilemek, geliştirmek olası riskleri azaltacaktır.

Eğer kendi alanlarında uzman yatırımcılardan destek aldıysanız bu konuda işiniz daha kolay. Çünkü yatırımı zaten büyümek için aldınız ve elinize gerekli kaynağınız var. Üstelik işinizi büyütmek konusunda yeterli tecrübeniz yoksa bile yatırımcılar bu konuda size yol göstereceklerdir.

[SIZE=3][B]Ne Zaman Çıkış Yapacaksınız?[/B][/SIZE]

Diyelim ki 2 yıl önce kurduğunuz ve iyi giden bir internet girişiminiz var ve birileri size girişiminizi satın almak için 750 milyon dolar öneriyor. Ne yapardınız? Çıkış için 750 milyon dolar iyi bir rakama benziyor. Ama Zuckerberg 2. yılında Facebook’u 750 milyon dolara satmayı reddetti ve üzerinden 5 yıl daha geçtikten sonra bugün doğru olanı yaptığını rahatlıkla görebiliyoruz.

Peki ya teklif biraz daha yüksek, örneğin 6 milyar dolar olsaydı? Bu sefer satar mıydınız? Bu da 2. yılında Groupon’un reddettiği rakam…

Çıkış için zamanlama konusunda bu işi bilen hemen herkesin söyleyeceği şey projenin zirveye ulaştığı veya ulaşmak üzere olduğu zamandır. Teoride mükemmel bir tavsiye. Ama ne yazık ki girişiminizi satın almak isteyecek olanlar artık zirveye ulaşmış ve bundan sonra sadece aşağı doğru hareket edebilecek bir girişime çok para harcamak istemeyebilirler.

Çıkış zamanlaması ile ilgili tek bir doğru yanıt olduğunu düşünmüyorum. Mümkünse zirvede, düşüşe başlamadan önce çıkış yapmak mantıklı. Ama o zaman arzu ettiğiniz değerleme ile satış zor olabilir. Bu nedenle yapılması gereken en mantıklı hareket; girişimin olgunluk süreci içerisinde satışı gerçekleştirmek. Daha önce veya sonrasında projeyi değerinin altında satma riski ortaya çıkabilir.

Çıkış konusunda ayrıca; sektörün durumu, ulusal ve küresel ekonominin gidişatı (özellikle sektörü etkileme ihtimali varsa), gelişen yan sektörler, sektördeki diğer oyuncuların durumlarını gibi hesaba katılması gereken diğer etmenleri de gözden kaçırmamak gerekli.

Ama iyi bir girişimcinin ön görülerine güvenebiliyor olması lazım. Doğru zamanı belirlemek bilimsel olarak mümkün olmasa bile, eğer çıkmak için doğru zaman olduğunu hissediyorsa projenin herhangi bir aşamasında çıkış yapabilir. Buradaki tek önemli nokta bir daha geri dönüp bakmaması. Sonrasında bir zamanlama hatası yaptığını görecek olsa bile bunu bir felaket olarak değil sadece girişimcilik eğitiminde öğrenmesi gereken bir ders olarak değerlendirip yoluna devam etmeli.

Kaynak: Webrazzi
 

 

wmaraci
reklam

Pasa Pasa Gelecek Bizim Yönetici
  • Üyelik 30.03.2011
  • Yaş/Cinsiyet 33 / E
  • Meslek Bilgisayar Mühendisi
  • Konum 🖤 Hatay
  • Ad Soyad S** P**
  • Mesajlar 14502
  • Beğeniler 3057 / 3057
  • Ticaret 356, (%100)
Girişim ile şirketleşme aynı şey değildir. Aileniz ile birlikte yaşadığınız odanızda girişiminizi geliştirmek için çalışır ve büyük hayaller kurarken yan odadan “Bizim çocuk da bir baltaya sap olamadı” sözlerini duymak çoğu girişimcinin kendini ispat isteğiyle......


:rolleyes: kim yaşamıyor ki?

Herkesin okuması gereken önemli bir makale olmuş bence.
 

 

Deneyim demeyin, deneyin!

test9 test9 IT Project Manager Kullanıcı
  • Üyelik 28.08.2011
  • Yaş/Cinsiyet 34 / E
  • Meslek IT Project Manager
  • Konum Van
  • Ad Soyad B** B**
  • Mesajlar 552
  • Beğeniler 2 / 109
  • Ticaret 13, (%100)
Bir girişimci olarak beğendim.
 

 

Link Link WM Aracı Kullanıcı
  • Üyelik 04.01.2013
  • Yaş/Cinsiyet 44 / E
  • Meslek Seo Danışmanı
  • Konum İstanbul Avrupa
  • Ad Soyad H** A**
  • Mesajlar 1546
  • Beğeniler 379 / 426
  • Ticaret 46, (%100)

test9 adlı üyeden alıntı

Bir girişimci olarak beğendim.


Netür girişimler yapıpta köşeyi döndün kardeşim
 

 

Deneme
wmaraci
wmaraci

hajanb hajanb WM Aracı Kullanıcı
  • Üyelik 21.12.2010
  • Yaş/Cinsiyet 44 / E
  • Meslek Amelos
  • Konum İstanbul Anadolu
  • Ad Soyad H** B**
  • Mesajlar 425
  • Beğeniler 78 / 203
  • Ticaret 0, (%0)

Pagerank adlı üyeden alıntı

Netür girişimler yapıpta köşeyi döndün kardeşim


Bir girişimci illa köşeyi dönüp zengin olacaktır diye bir kaide yok sanırım :)
 

 

ChuckBartowsKi ChuckBartowsKi www.mustafacelikm.com Kullanıcı
  • Üyelik 25.07.2012
  • Yaş/Cinsiyet 34 / E
  • Meslek Öğrenci
  • Konum Kayseri
  • Ad Soyad ** **
  • Mesajlar 476
  • Beğeniler 45 / 124
  • Ticaret 1, (%100)
Guzel makale Turkiye'de girisimci cok. Biraz buyuk girisimciler genelde yatirdigi paranin biraz ustunde kazanir ama daha kucuk girisimciler zaten olmayan parayida genelde kaybeder... :)
 

 

ChuckBartowsKi

Link Link WM Aracı Kullanıcı
  • Üyelik 04.01.2013
  • Yaş/Cinsiyet 44 / E
  • Meslek Seo Danışmanı
  • Konum İstanbul Avrupa
  • Ad Soyad H** A**
  • Mesajlar 1546
  • Beğeniler 379 / 426
  • Ticaret 46, (%100)

bulut50 adlı üyeden alıntı

Bir girişimci illa köşeyi dönüp zengin olacaktır diye bir kaide yok sanırım :)


Girişimci demek ticaret demek hocam.
 

 

Deneme

AhmetOztasci AhmetOztasci WM Aracı Kullanıcı
  • Üyelik 24.11.2012
  • Yaş/Cinsiyet 30 / E
  • Meslek asfwf
  • Konum Diğer
  • Ad Soyad A** Ö**
  • Mesajlar 906
  • Beğeniler 199 / 232
  • Ticaret 11, (%100)

Pagerank adlı üyeden alıntı

Girişimci demek ticaret demek hocam.


Bakış açınızı değiştirmelisiniz.
 

 

boş çuval dik durmaz

kerimptk kerimptk Youtuber Kullanıcı
  • Üyelik 19.06.2012
  • Yaş/Cinsiyet 34 / E
  • Meslek Yazılım Geliştirici / Youtuber
  • Konum Ankara
  • Ad Soyad K** P**
  • Mesajlar 1440
  • Beğeniler 194 / 234
  • Ticaret 46, (%100)
Açıkçaası yazıyı oldukça beğendim ve biraz da gaza getiriyor insanı.
 

 

Abone Ol : www.youtube.com/@kerimpotuk

GK Design GK Design gokhankaraoglu.com.tr Kullanıcı
  • Üyelik 06.01.2013
  • Yaş/Cinsiyet 37 / E
  • Meslek Web & Graphic Designer
  • Konum Sivas
  • Ad Soyad ** **
  • Mesajlar 179
  • Beğeniler 11 / 63
  • Ticaret 3, (%100)
bir işe ilk adımları atarsın girişimci olursun ama bu ilk adımlar maddi adımlardır arkadaşlar miktarı önemli değil içerisinde maddiyat olması önemlidir. Bir şeyi planlamak ama bunun bi yerindende olsa başlamamak girişimcilik değildir. Olsa olsa hayalperestlik olur aynı benim günde zihnimde hergün yeni bir proje oluşturuyorum ama icraat yok maddi imkansızlıklar engel oluyor. Bana girişimci denemez... :)
 

 

gokhankaraoglu.com.tr
wmaraci
Konuyu toplam 1 kişi okuyor. (0 kullanıcı ve 1 misafir)
Site Ayarları
  • Tema Seçeneği
  • Site Sesleri
  • Bildirimler
  • Özel Mesaj Al