var
x:TButton; //Buton değişkeni tanımlanıyor.
begin
x:=TButton.Create(Form1); //Form1 de bir buton oluştur.
x.name:='button1'; //name özelliği atadık
x.Parent:=Form1; //Buton Form1 formunun üzerinde oluştur.
//(Bazen panelin içerisinde yada gurup içerisinde oluşturabilirsiniz)
x.Caption:='Tamam';
x.OnClick:=DugmeClick; // bir olay ekledik burada tıklama olayı atadık
x.SetBounds(left,top,width,height); //butonun x ve y düzelemindeki koordinatları yükseklik ve genişliği belirlendi.
//ve x. diyerek bir butonun sahip olacağı tüm özellikleri atayabilirsiniz
Şimdi ise edit oluşturalım
var
t:TEdit;
begin
t:=TEdit.Create(Form1);
t.SetBounds(left,top,width,height);
t.Parent:=Panel1; //Bu sefer bir panel içerisinde oluşturalım ve left ve top değerleri de panele göre hizalandırması yapacaktır.
t.name:='edit1'; //name özelliği atadık
t.Text:='Edit oluşturuldu';
t.OnChange:=YaziDegistiginde;
Gördüğünüz gibi buton ve edit oluşturmak bir birini çok benziyor. Yani mantığı kontrolü oluştur, bölge belirle ve özellikleri atayarak oluşturuyoruz. bunlar bir adet oluşturmak için şimdi ise döngü içerisinde birden fazla oluşturalım.
var
t:TEdit;
i:integer;
begin
for i:=1 to 10 do begin
t:=TEdit.Create(Form1);
t.SetBounds(0,(i*25),50,22); // i*10 ile editleri alt alta oluşturacağız.
t.Parent:=Panel1;
t.name:='edit'+inttostr(i); // Bu kısım önemlidir name özellikleri farklı olmalıdır aksi taktirde sorunlarla karşılaşırsınız çünkü bir her kontrolün name özelliği kendine özeldir başka bir kontrolle aynı olamaz
t.Text:=inttostr(i)+'. Edit oluşturuldu';
t.OnChange:=YaziDegistiginde;
end;
Evet bu kadar basit sizlerde döngü içerisinde gerekli hesaplamalarla ve tanımlamalarla istediğiniz şekilde ve konumda oluşturabilirsiniz.
KAYNAK: http://www.tekno-logy.com/form-uzerinde-buton-ve-edit-olusturmak.html