ÇÖP YIĞINLARINDA HABER ARAMAK: İNTERNET GAZETECİLİĞİ ÜZERİNE BİR
ÇALIŞMA
ÖZET
Yirmi yıllık kısa geçmişine rağmen, interaktif medya
teknolojilerindeki gelişmelerin de etkisi ile internet gazeteciliği
önemli dönüşümler geçirmektedir. Geleneksel medya kültürünün ve
alışkanlıklarının bir yansıması olarak ortaya çıkan internet
gazeteleri, çevrimiçi ortamda kendini yeniden şekillendirmektedir.
Ticari kaygılarla şekillendiği görülen internet gazeteciliği,
geleneksel düzende gazetecilik adına var olan içerik, format, etik,
doğruluk, haber değeri gibi unsurları hiçe sayan uygulama ve işlemlere
aracılık etmektedir. Kendi etik kodlarını, rutinlerini yaratmakta
oldukça yavaş olan internet gazeteciliğinin –Türkiye örneğinde- önemli
sorunlarından biri, “çöp siteler” ve “çöp haberler” dir. Reklam
gelirlerinden daha fazla pay almak adına arama motorlarını, internet
kullanıcılarını ve reklam verenleri manipüle eden bu tür siteler,
kullanıcılara çoğu zaman, “anahtar” olarak nitelendirilen kelime
dizinlerinden oluşan, haber değerlerinden uzak içerikler sunmakta ve
bu yolla meşru olmayan kazançlar elde etmektedirler. Bu tür internet
haber siteleri, kimi zaman henüz açıklanmamış sınav sonuçlarıyla
kullanıcıları sitesine çekerken kimi zaman da “tuzak başlıklarla” hem
bu hizmeti sunan arama motorlarını hem de internet kullanıcısını
yanıltmaktadır.
Anahtar Kelimeler: İnternet Haberciliği, Arama Motorları,
Google News, Çöp Site, Çöp Haber
http://goo.gl/fukrCB