HIZLI TÜKETİM ÜRÜNLERİNDE SOSYAL MEDYA KULLANIMI İLE MARKA KONUMLANDIRILMASI

ÖZET
Hızlı tüketim ürünleri gün geçtikçe artmaktadır. Geçmiş yıllarda her alanda çok
az sayıda oyuncu vardı. Günümüzde üretim teknolojisinin artması, eğitimli çalışan
bulma kolaylığı, üretim bilgisine kolayca ulaşabilme ve finans kaynaklarının
artmasından dolayı; birçok girişimci hızlı tüketim ürünlerinde üretim faaliyetlerine
başlamıştır.
Pazardaki ürünlerin sayı olarak artması çok güçlü bir rekabet ortamı getirmiştir.
Şirketlerin karlı ve sürdürülebilir bir şekilde faaliyetlerini gerçekleştirebilmeleri için tek
şansları markalı ürünlere sahip olmaktır.
Tüketicilere ulaşabilmek için markalar; televizyon, gazete, dergi, billboard ve
satış alanı uygulamaları dışında sosyal medyayı kullanma zorunluluğu ortaya çıkmıştır.
Burada, tüketici alışkanlıklarını iyi bir şekilde analiz etmek, hedef kitleyi tespit etmek ve
360 derece iletişimle bulunmak son derece önemlidir. Çünkü tüm markalar çok yönlü
bir rekabet ortamındadır. Yalnızca, birkaç alanda yapılan tüketici iletişimleri yeterli
olmayacaktır.
Sosyal medya özgür ve maliyeti olmayan bir alan, dolayısıyla bu ortamın
içerisinde hiçbir strateji, amaç, hedef barındırmadan yer almak yerine iletişim
amaçlarına uygun olup olmadığına bakılarak yer almak, tüketici ile ilişkiler
uygulamalarının arzu edilen başarıyı yakalaması açısından önemlidir.
Hızlı tüketim ürünlerinde sosyal medyayı kullanarak markalarımızı
konumlandırmak için, sosyal medya kullanım alışkanlıklarını anket yöntemi ile analiz
edildi. Yapılan ankette değişik eğitim seviyesi, cinsiyet ve yaş aralığında toplam 134
kişiye ulaşıldı. Araştırmada, tüketicilerin sosyal medya kullanım alışkanlıklarının tespit
edilmesi amaçlanmıştır. Bu kapsamda, tüketicilerin demografik özelliklerine bağlı olarak
sosyal medya kullanımları incelendi. Anket yöntemi ile elde edilen bulgular, SPSS
analizleri ile incelenerek katılımcıların demografik özelliklerine bağlı değişkenlerin
ilişkileri incelendi.
SPSS, özellikle sosyal bilimlerde, pazar araştırmalarında, sağlık
araştırmalarında başta anket şirketleri, hükümetler ve eğitim kurumları olmak üzere pek
çok kurum tarafından kullanılan bir istatistik yazılımıdır.
Anket verilerinin analizinde; tanımlayıcı analiz, ki-kare bağımsızlık testi ve
korelasyon analiz yöntemleri kullanıldı. Elde edilen bulgular sonuç ve öneriler kısmında
paylaşıldı.
Sonuç olarak, sosyal medya kullanımı oranı gün geçtikçe hızla artmaktadır.
Markalarımızın gelecekte de güçlü bir şekilde var olabilmesi için yalnızca tek taraflı
iletişim mecraları; televizyon, gazete, dergi ve billboard uygulamaları yeterli
gelmemektedir. Şirketler sürdürülebilir karlılıklarını devam ettirmek için güçlü markalara
sahip olmak zorundadır. Güçlü markalar için 360 derece iletişim içinde olmalıyız ve çift
taraflı iletişim mecrası sosyal medyayı kullanmalıyız. Etkili bir iletişim için hedef
kitlelerimizi belirlemeli ve hedef kitlemize nasıl ve hangi uygulamalarla ulaşacağımızı
bilmeliyiz.

http://goo.gl/Rko9fv