Öğrencisi olduğum İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi M1 Anfisinde yapılan IV. Ulusal Çalışma Ekonomisi ve Yönetim Kongresi katılımcılar ve konuşmacılar ile bir hayli heyecanlı geçti. Panel Başkanlığını Prof. Ahmet İncekara’nın yaptığı kongrede yer alan konuşmacılar;
1. Baybars ALTUNTAŞ, Deulcom International Kurucusu
2. Haluk OKUTUR, Simit Sarayı Yönetim Kurulu Başkanı
3. Dr. Fatih ANIL, ORKA Grup ( Damat ) Yönetim Kurulu Başkanı
İÜ Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri Kulübü tarafından bu sene dördüncüsü düzenlenen “Ulusal Çalışma Ekonomisi ve Yönetim Kongresi” insanın küreselleşen dünyada vazgeçilemez bir kaynak konumunda olduğu aynı zamanda iş hayatı; endüstri ilişkilerinin iki tarafı olan çalışan ve yönetici açısından değerlendirildi.
Türkiye’de perakende sektöründe önemli bir canlılığa sahip olduğu su götürmez bir gerçek. Markalaşma konusunda küresel ticaret ağında geri planda kalmış olmamıza rağmen perakende açısından önemli bir noktaya gelmiş bulunmaktayız. seneler evvel Türkiye’de sayılı alışveriş merkezi varken günümüzde sayıları yüzlerle ölçülmektedir.
Dünden Bugüne Simit Sarayı ve Haluk Okutur
Simit Sarayı ülkemizde simitin nasıl markalaşacağını gösteren açık bir örnektir. İlk kurulduğu zamanlarda, Boğaziçi Üniversitesi’nin karşısında açılan Simit Sarayı günlük ortalama 1500 – 2000 civarında müşteri ağırlarken son gelinen noktada günlük 400.000+ müşteriye ulaşmaktadır. Her sene ciddi rakamlarla eleman alımı gerçekleştiren ve istirarlı bir şekilde açtığı mağazaları ile global bir marka haline gelme yolunda ilerlemektedir. Hedefleri 100.000 kişiye istihdam sağlamak olan firma şube sayısını 32.000 + 1 seviyelerine ulaştırarak Mc Donalds’ın sahip olduğu 32.000 rakamını geçmek niyetinde. Yerel anlamda marka değerini yakalamış olan Haluk Okutur, Manhattan şubesi ile hedeflerini gerçekleştirme yolunda ilerliyor. Kendilerine bu yolda başarılar dileriz.
Markalaşmada Bilgi Faktörü
Klasik üretim faktörüleri bir yana bilgi bir yana. Markalaşma bilgi faktörünün en iyi şekilde kavranması ile mümkündür. Ürün ve hizmetlere inovatif yapıyı kazandırmak insanların sahip oldukları zihni ve mental birikim ile oluşmaktadır. Bu birikime sahip kişiler ile gelecek daha kaliteli ve zengin bakış açılarıyla yönetilecektir.
Markalaşmayı tanımlamak yanlış olur. Kendisini sınrılandırmak gelişen iş dünyasında ve ticaret ağında kolay değildir. Bir taşla iki kuş vurmak eşittir markalaşmak dersek; bir bardağı 5 liraya mal edip 10 lira satabilirsiniz. net olarak 5 lira karınız olabilir. bir bardağı 5 liraya mal edip 20 liraya satabilirseniz bir başarı ivmesi yakalamışsınız demektir. Ürünleri ve hizmetleri satmanın bir maliyeti vardır. Lakin markayı satmanın herhangi bir maliyeti yoktur. Van Gogh birisinin isteği üzerine resim çizer ve karşılığında 30.000 $ fiyat biçer. Fiyatı öğrenen kişi durumu şaşkınlıkla karşılar. Halbuki resimde 30 yıllık birikim ve kazandığı tecrübenin yarattığı marka değeri yatmaktadır.
Rekabeti, markalaşmayı, Türkiye’de perakendenin durumunu ve ekonomik değerleri konuştuğumuz bu kongrede emeği geçen herkese teşekkürler diyorum. Başka kongrelerde görüşmek üzere..
Kaynak