SEO ingilizce Search Engine Optimization’ ın kısaltmasıdır. Türkçesi “Arama Motoru Optimizasyonu” dur. Web sitesinin istenen kelimelerde organik arama sonuçlarında (doğal, para ödenmeyen) üst sıralarda çıkması için yapılan çalışmalardan oluşur. Buradaki amaç da sitenizin ziyaretçi sayısını artırmaktır. Bir anlamda sizi, ürününüzü ya da hizmetinizi arayan müşterilere ulaştırdığı için en etkili çalışmalardan biridir.
“Sitemi Google’da (arama motorlarında) nasıl üst sıralara çıkarabilirim?” sorusunun cevabıdır.
SEO’ yu arama motorlarına verilen reklamlarla karıştırmamak gerekir. Bu yüzden doğal sonuçları ifade eden organik kelimesi kullanılır. Aşağıdaki görselde kırmızı çerçeveli bölümler reklamları, mavi çerçeveli bölüm ise organik sonuçları göstermektedir.
SEO Neden Önemlidir?
Yukarıda da belirttiğim üzere sitenize sizi arayan insanları yönlendirdiği ve ziyaretçi sayınızı artırdığı için önemlidir. Önemini daha iyi anlamanız için bazı istatistikler paylaşmak istiyorum.
İnternet kullanıcılarının %78 i ürün araması yapmaktadır.
Kullanıcıların %70 i organik arama sonuçlarına tıklamaktadır.
Kullanıcıların %75 i arama sonuçlarında ikinci sayfaya geçmemektedir.
İlk 3 sırada görünen siteler tıklamaların %80 ini almaktadır.
Arama Motorları Ne İş Yapar, Nasıl Yapar?
Arama motorlarının amacı kullanıcılarına aradıkları doğru içeriği hızlı şekilde sunmaktır. Bunun için öncelikle sitenizi bot denilen programları ile ziyaret ederler. Sitenin içeriğini tarayıp bütün sayfalarınıza ulaşmaya çalışır ve bu sayfalardaki içerikleri kaydederler. Bu kaydetme işlemine indeksleme denmektedir. Daha sonra içeriğiniz, sitenizin kodlaması, sitenize verilen linkler gibi yüzlerce kritere göre sitenizi arama sonuçlarında gösterirler.
Arama motorları belirli kurallar doğrultusunda sitenizin sıralamasını belirlerler. SEO çalışmalarının amacı sitenizi bu kurallara uygun hale getirmektir. Bu kuralları oldukça uzun oldukları için başka bir yazıda ele alacağız.
SEO Neleri Kapsar?
Seo çalışmaları temel olarak site içi (on-page) ve site dışı (off-page) olarak ikiye ayrılır. Bir de SEO çalışmalarının tipleri vardır. Bunlar da Beyaz Şapka (White Hat Strategies) ve Siyah Şapka (Black Hat Strategies) yöntemleridir.
Site İçi (on-page) Çalışmalar
Temel olarak sitenizin kod (HTML) yapısı, metinleri, resimleri, hızı gibi tamamen web sitesinin kendi içinde yapılan çalışmalar ile ilgilidir. Teknik detaylara girmemek için fazla detay vermiyorum. Sadece belli başlı önemli maddeleri verip açıklamalarına şimdilik girmeyeceğim:
Başlık (Title) Uzunluğu
Açıklama (Description) Uzunluğu
H (Heading Tags) Etiketleri
Alt Etiketleri
Resim width ve height değerleri
İç Linkler
Stil ve JavaScript Kodları
İçerik Kod Oranı
Dışarıdan Çağırılan Dosyalar
Canonical Kullanımı
Sayfa Hızı
Dosya Boyutları
Dosya Sıkıştırma
Tarayıcı Önbellekleme
Resim Optimizasyonu
Site Haritası
Robots.txt dosyası
Güncellik
Özgünlük
Alanadı yaşı ve süresi
Site Dışı (off-page) Çalışmalar
Çoğunlukla sitenize diğer web sitelerinden verilen linkleri kapsamaktadır. İngilizce backlink olarak geçmektedir. İçerik olarak alakalı siteler, dizinler ve sosyal medya siteleri başlıca çalışma yapılan yerlerdir.
Yazının orijinali için
SEO (Arama Motoru Optimizasyonu) Nedir? - Web Tasarım Blogu
SEO Yöntemleri ve Uyarılar
Beyaz Şapka SEO Yöntemleri (White Hat Strategies)
Bu tarz SEO çalışmalarında arama motorlarının kurallarına uygun olarak kullanıcıları da hedefleyen bir anlamda temiz ve doğal çalışmalar yürütülür. SEO çalışması yaparken oyunu kuralına göre oynamaktır. Anahtar kelime analizi, içerik düzenleme, içeriği güncel tutma, backlink çalışmaları gibi olması gereken ve uzun vadeli faydaları büyük olan iyi niyetli bir çalışmadır.
Siyah Şapka SEO Yöntemleri (Black Hat Strategies)
Sadece arama motorlarına odaklanan, kullanıcıları gözardı eden agresif yöntemlerdir. Arama motorunu kandırmak için yapılan ve kısa vadede sonuç verdiği zannedilse de uzun vadede arama motorlarından ceza alınmasına sebep olan çalışmalardır.
Yakın zamanda Google’ ın güncellemesi ile birlikte Türkiye’ deki birçok gazete sitesi arama sonuçlarından çıkarılarak cezalandırılmıştır. Özellikle Google kendini kandırmaya çalışanlar için sürekli güncellemeler çıkarmakta ve ağır cezalar uygulamaktadır.
“UNUTMAYIN! Arama motorlarının amacı kullanıcılarına en doğru sonucu en hızlı şekilde ulaştırmaktır. Bunun önündeki her engeli kaldırırlar.”
SEO Analiz Araçları
Sitenizin arama motorlarındaki durumunu merak ediyorsanız birkaç site adresi verip merakınızı gidermek istiyorum. Öncelikle sitenizin hangi kelimede ne sırada çıktığını takip edebilmeniz için en iyi yol Google Web Yöneticisi Araçlarıdır. Başka bir yazımızda detaylıca anlatacağım bu aracı kullanmıyorsanız web sitenizin yöneticisiyle irtibata geçmenizi tavsiye ederim. Bunun dışında istediğiniz bir kelimede Google sıranızı öğrenmek için
http://amokas.com/ adresini kullanabilirsiniz.
Google Web Yöneticisi Araçları sitenizde düzeltmeniz gereken daha pek çok konuda sizi yönlendiren bir araçtır. Şiddetle tavsiye ederim.
Sitenizin SEO açısından analizini görmek için de
http://wmaraci.com/seo-analiz başlangıç için size güzel fikirler verebilir.
Uyarılar ve Tavsiyeler
Yazımızın sonunda en çok yapılan hatalar ve atlanılan önemli noktalara ayırmak istiyorum. Umarım faydalı olur.
Size ilk sıra vb. sözler verenlere inanmayın. Hele ki kısa sürede bunu yapacağını söyleyenlerden uzak durun. SEO uzun vadeli ve garantisi olmayan bir süreçtir. İyi bir çalışmayla yükseleceğiniz kesindir ancak hangi sıraya geleceğinizi kimse garanti edemez. Arama motorlarının tüm kriterlerini kimse bilmemektedir. Size bu tarz sözler verenler büyük ihtimalle siyah şapka denilen üçkağıtçı yöntemlere başvuracak ve orta vadede size büyük zararlar verecektir.
Sitenizi sadece arama motorları için veya kendi zevkiniz için yaptırmayın. Profesyonellerden destek alıp kullanıcı ve arama motorunu hedefleyen siteler yaptırın.
İçerik yazmak ülkemizdeki en çok üşenilen işlerden biri. Üşenmeyin kullanıcıyı doyuracak kaliteli içerik geliştirin ve sürekli güncel tutun.
Kalitesiz backlinkler almayın. Piyasada çeşitli ücretlere backlink satan birçok kişi var. Seçiminizi dikkatli yapın.
Üst sıradayım zaten diye aldanmayın. Rakipler boş durmuyor. İlk sıraya çıktım diye çalışmalarınızı bırakmayın.
Sosyal medyayı küçümsemeyin ve etkili şekilde kullanın.
Google business a sitenizi kayıt ettirin.
Anahtar kelime hedeflemeden öne araştırmanızı yapın.
Kopya içerik girmeyin. Yazılarınızı kendiniz yazın, özgün ve kaliteli olsunlar.
Orijinal yazı için
http://medyadora.com/blog/seo-arama-motoru-optimizasyonu-nedir/