Yandex kullanmaya başladıktan sonra fark ettiğim bir şey var, bu da ziyaretçi sayısı değil. Bu doğal, birinin saymadığını diğeri sayabilir, diğerininkini de öteki.

Fakat benim dikkat çekmek istediğim başka bir durum var ki, sitelerimizin "hayatını" etkiliyor.

"Sitede geçirilen zaman" ve "hemen çıkma oranı" çok daha önemli. Fakat burada analytics'in metrica'dan farklı olarak bir şeyi yaptığı dikkatimi çekti. Bazı anahtar kelimelerle gelen ziyaretçiyi, kaynağı ne olursa olsun, sitede geçirdiği süreyi düşük, kimi zaman 00:00:00 olarak göstermesi.

Bu da olur, sonuçta ölçümlere yansıyan değerlendirmelere de yansır, fakat tuhaf olan başka bir şey var: Metrica, Analytics ve bir başka "web stats" aracını üçü bir arada çalıştırıp ziyaretçileri izleyince bir şey ortaya çıktı:

Analytics'deki bu durumu uzun bir süredir fark ediyordum. Bazılarını tesbit de ettim. Fakat net olarak şimdi gördüm kısa bir süre önce.

Yandex'de dizindeki sayfa henüz daha az olduğu için gelenleri tek tek izleyebiliyordum.
a ziyaretçisi, bir anahtar sözcükle siteye giriyor, iki sayfa ziyaret edip çıkıyor. Sitede geçen süre 46 saniye.

b ziyaretçisi, başka bir anahtar sözcükle 4 sayfa ziyaret ediyor, sitede geçen süre 2 küsür dakika

c ziyaretçisi, b ziyaretçisinin anahtar sözcüğüyle geliyor tek sayfada yaklaşık 1 dakika kalıyor.

Son ikisinin kelime ortalamaları kaç olur? 1.5 dakika. Metrica da bunu söylüyor. Peki Analytics ne diyor? Bu iki anahtar kelime ile şu saatlerde şu ülkelerden gelen kişiler sitenizde ortalama 00:00:00 süre geçirdiler diyor!

Hemen çıkma oranları Analytics'de çok yüksek, ortalama yüzde 80 ve aylardır sabit bir çizgi olarak takılı kalmış gibi. Metrica'da ise günlük % 20-30 arasında değişiyor. Analytics'de ise bir sürü giriş var (arama motoru botları değil bunlar) süre: 00:00:00

Kim ne yapıyor, niye yapıyor bilemem. Fakat bu ölçülen, bir site kalitesidir. Ziyaretçilerin sitede ne kadar zaman geçirdikleri, ne kadar sayfa gezdikleri elbette TBM'ye CBT'ye ZBT'ye etki ediyor. Biz aynı ziyaretçi sayısına sahip olsak bile, bir Amerikan veya Avrupa ülkesindeki kadar gelir elde edemiyoruz, bu da nedenlerden biri, fakat bunun mantıklı bir açıklaması var:

Google kendi parametrelerini ülkeden ülkeye, siteden siteye değiştirmemek için, bazı değerleri "0" sıfır varsayıyor. Çünkü reklam istatistiklerine yansıyan ve "satın alma" davranışı gösteren ziyaretçi sayısı bizim ülkemizde, Türkçe içerikli sitelerde daha az.

Ha ben internette para harcamıyoruz demiyorum, elbette bazı kalemler var ki onlarda ilk sırayı arslanlar gibi biz alıyoruz malumunuz. Reklam banner'larına tıklama oranı bizde daha düşük diyorum. Bu da Google'ın ölçümlerine bir genelleme olarak yansıyor, olabilir.