Seo çalışmalarınızda sıklıkla karşılaşacağınız terimlerin ne anlama geldiğini öğrenmek size çalışmalarınızda + puan olarak geri dönecektir.



A

-Adwords: Google'da tıklama başına ücret ödenerek, reklam yayınlama esasına dayanan sistem.

-Alexa: Web sitelerinin ziyaretçi istatiklerini tutan ve yayınlayan bir rank sitesi/yazılımı.

-Algorithm/Algoritma: Arama motorlarının web sitelerini sıralamak için kullandıkları bir takım matematiksel hesaplamalara dayanan işlemler dizisi.

-Altavista: En eski arama motorlarından birisi. Çok karşılaşacağınızı düşünmüyorum fakat bilmenizde yarar var.

-Alt Tag: Her hangi bir sebeple görüntülenemeyen resimlerin yerine görüntülenen açıklayıcı metin. Bu metni resim görüntülenirken fare ile resmin üzerine geldiğinizde de görebilirsiniz.

-Anchor Text: Bağlantı eklenen (tıklanabilen) metin.
Örnek: seo
Bu linkin anchor text'i seo kelimesidir.



B

-Blackhat SEO: Arama motorlarında kısa sürede üst sıralara çıkabilmek için yapılan hileli SEO faaliyetleri.

-Backlink: Bir siteden bir başka siteye verilen bağlantıdır. SEO çalışmalarının can damarı olan birkaç unsurdan birisidir.

-Broken Link/Kırık Link: Arama motorları tarafından indekslenmiş fakat herhangi bir nedenden ötürü silinmiş ya da ulaşılamayan sayfalara ait bağlantılar. Ölü Link (dead link) olarak da adlandırılmaktadır.

-Bing: Microsoft'un 1 Haziran 2009 tarihinde beta aşamasıyla devreye soktuğu yeni arama motoru.



C

-Canonical: Bütün belli başlı arama motorları tarafından desteklenen bir HTML özniteliğidir. Aynı içereğe sahip sayfalardan tercih edilen bir tanesinin arama motorları tarafındann daha öncelikli olarak listelenmesini sağlamak içindir.
Örnek:

-Cloaking: Web sayfalarını gezip onları indeksleyen arama motoru örümceklerine, sitenin ziyaretçilere görünen yüzünden farklı; arama motorlarını kandırmak için hazırlanmış içerikler göstermektir. Bir black-hat seo yöntemidir.

-Crawler: Arama motoru örümceği diye de tabir edilen, web sitelerini dolaşıp okuyan programlardır.

-Cross Link/Çapraz Link: İki webmaster tarafından farklı siteler üzerinden yapılan link değişimidir. Örneğin; A ve B sitelerin sahip bir webmaster ile C ve D sitelerine sahip bir webmaster arasında A sitesinden C sitesine, D sitesinden B sitesine verilen linkler birer cross link örneğidir.

-Cookie: Cookie web siteleri tarafından site ziyaretçilerinin bilgisayarlarına indirilen text dosyalarıdır. Ziyaretçinin söz konusu siteye tekrar girmesi durumunda ziyaretçiyi tanıyabilmek için kullanılır.



D

-Disallow: robots.txt dosyasında kullanılan terimdir. Arama motoru botlarına sitenizin hangi bölgelerine erişim izni verdiğinizi bildirir.

-Directory/Dizin: Web site veritabanları. Belli kıstaslara uyan web sitelerinin insanlar tarafında elle eklendiği sitelerdir. (Örn: DMOZ)

-Description: Web sayfalarının içeriklerini kısaca açıklayan metin.

-Dofollow: Link verilen sitenin kaliteli ve takip edilmeye değer olduğunu gösterir. Nofollow olmayan normal link yapısı.

-Duplicate Content: Farklı web sayfalarındaki aynı ya da çok az farklılık gösteren mükerrer içerik.



E-F

-Error Log Files: Sitelerde değişik sebeplerle meydana gelen hataları kaydeden hata kayıt dosyalarıdır.

-FreshBot: Google'ın site içindeki tüm linkleri gezen ve veritabanına kaydeden Crawler programı.

-Filtre: Arama sonuçlarını maniple etmek için yapılan cezaların arama motorları tarafından fark edilmesi sonucu verilen ceza. Filtreye takılan site gerçek yerinin daha aşağılarında listelenir.



G

-Google Caffeine: Google'ın algoritmasında ciddi değişiklikleri beraberinde getiren ve geliştirilmeye devam edilen yeni sürümü.

-Google Dance: Google sıralama sonuçlarında ve PageRank değerlerinde (artık güncellenmese de) meydana gelen dalgalanmalar.

-Google Bomb: Google'ın kalitesiz, özellikle de hileli bir şekilde çok sayıda backlink almış sitelerin üst sıralara çıkmalarını engellemek için kullandığı ve sitelerin daha alt sıralara düşmesine sebep olan bir cezalandırma yöntemi.

-Google Ban: Google'ın belli kıstaslar çerçevesinde kalitesiz siteleri arama sonuçlarından çıkarması.

-Google Sandbox: Özellikle spam içerik üreten ve aşırı derecede yapay yollarla backlik alan sitelere arama sonuçlarının kalitesini arttırmak amacıyla uygulanan ve siteleri sıralamada çok gerilere düşüren bir Google cezalandırma yöntemidir.

-Google Panda: Google'ın çöp içerikleri tespit edip sıralamalardan ayıklamak için devreye soktuğu yeni algoritma.



H

-Header Tag: İçerik başlıklarında ve alt başlıklarda kullanılan (H1..H6) etiketidir.

-Hidden Text and Hidden Links: Gizli metin ya da gizli bağlantı. Metnin, metin renginin sitenin arka plan rengi ile aynı renkte yapılması yoluyla gizlenmesi. Hileli seo yöntemi olduğundan kesinlikle kullanılmaması gereken bir yöntemdir.



I-İ

-İçerik Derinliği: Sitenizdeki içeriklerin bir ya da iki, en fazla üç tıklama ile ulaşılabilir olması.

-Image Map: Bir resmin farkı bölgelerine farklı sayfalara giden bağlantılar oluşturmaktır. Arama motoru dostu bir yöntem değildir.

-Inbound Links: Bir sitenin sitenize verdiği linkler, backlink.

-Index/İndeks: Arama motorlarının web sitelerini dolaşarak veritabanına eklemesi ve belli algoritmalar çerçevesinde sıralaması, dizin.

-IP Adresi (Internet Protocol Address): İnternetteki bilgisayarların ve diğer cihazların birbirlerini tanımaları için kullanılan benzersiz numaralardır.



K

-Keyword Research: Seo çalışmasında site içeriklerini temsil edecek şekilde uygun anahtar kelimeleri bulmak amacıyla, insanların aram motorlarında en çok hangi kelimelerle arama yaptıklarını tespit edebilmek için yapılan araştırma.

-Keyword/Anahtar Kelime: İnsanların arama motorlarında ihtiyaç duydukları içeriklere ulaşabilmek için yaptıkları aramalarda kullandıkları kelimeler.

-Keyword Density: Bir metinde beli bir kelimenin kullanım oranı, anahtar kelime yoğunluğu.



L

-Linkbait: Sitenize ziyaretçi çekmek ve backlink almak için özel olarak oluşturulmuş içerik.

-Link Farm: Link çiftlikleri diye de tabir edilen arama motorlarında yapak olarak hızlıca yükselmek amacıyla, birçok sitenin birbirlerinin sitelerine link vermeleri şeklinde işleyen hileli SEO yöntemidir.

-Link Popularity: Sitenize verilen linklerin kalitesini ve adedini ifade eder. Site kalitesini belirlemede en önemli parametrelerdendir. Sıralama faktörleri arasında önemli bir yere sahiptir.



M-N

-Meta Tags/Meta Etiketleri: Site önyüzünde site ziyaretçilerine gösterilmeyen ve etiketleri arasında eklenen, site ve içerik hakkında birçok bilgiyi (Örn: site açılaması, anahtar kelimeler vb.) içeren etiketlerdir.

-Nofollow: Arama motorları örümceklerine bir sayfayı ya da bir linki takip etmemesini söyleyen HTML özniteliğidir.
Örnek:site adiniz

-Noindex: Arama motorları örümceklerine bir sayfayı indekslenmemesini söyleyen HTML özniteliğidir.



O

-Off Page SEO: Backlink çalışmaları, sosyal medya faaliyetleri vb. tüm site dışı seo çalışmaları.

-On Page SEO: Site içeriklerinin optimizasyonunu ifade eden site içi seo çalışmaları.

-Optimizasyon: Uygunlaştırma. Bkz: SEO



P

-PageRank: Artık güncellenmiyor.!



R

-Rank: Bir web sitesinin arama motorlarının oluşturduğu sonuç sayfalarındaki sıralamasını ifade eder.

-Referrer: Bir web sitesine ziyaretçi gönderen siteler, sayfalar, linkler.

-Robots.txt: Robots.txt dosyası arama motorlarının sitenizin hangi dizin ve dosyalarını indekslemelerine izin vereceğinizi hangilerinin de indekslenmelerini istemediğinizi belirlemenize yarayan dosyadır. Konum itibari ile sitenizin kök dizininde yer alır. Arama motorları sitenize geldiklerinde ilk olarak bu dosyaya bakacaklardır.

-RSS (Rich Site Summary - Really Simple Syndication): RSS web sitelerinde yayınlanan içeriklerin tek tek takip edilmek istenilen tüm sitelere girmeden takip edilmesini sağlayan içerik besleme yöntemi olup XML formatını kullanmaktadır.

-RSS Reader/RSS Okuyucu: RSS teknolojisini kullanarak içeriklerini paylaşan web sitelerini takip etmeye yarayan program.



S

-Scraper Site: Black-hat SEO teknikleri kullanılarak sadece arama motorlarını aldatmak amacıyla oluşturulan, insanlara herhangi bir fayda sağlamak gibi bir hedefi olmayan siteler.

-SEF (Search Engine Friendly): Arama motoru dostu anlamına gelmektedir. Sef'siz bir Seo düşünülemez. SEF, SEO'nun yapı taşıdır. Nasıl ki insanların yapı taşı hücreyse, SEO'nun da yapı taşı SEF'tir. Neden? SEF ile web sitenizin linklerini kısaltıp, arama motorlarının istediği kriterlere göre düzenleyebiliyoruz. Kaliteli ve anlaşılan linkler arama motorlarının her zaman dikkatini çeker ve zamanla önemini arttırır.

-SEO (Search Engine Optimization): Arama motoru optimizasyonu. Bir web sitesinin arama motorlarında hak ettiği yeri alabilmesi için yapılan tüm düzenleme ve sorun giderme faaliyetleri, uygunlaştırma.

-SERP (Search Engine Results Page): Arama motorlarının siteleri belli algoritmalara göre sıralayarak sundukları sonuç sayfası.

-Site Haritası: Site haritası arama motorlarının sitenizi daha kolay taramasına imkan verir. Son güncelleme tarihi (lastmod), güncelleme sıklığı (changefreq), öncelik değeri (priority) etiketleri ile birlikte sayfa adreslerinin yer aldığı bir XML dosyasıdır.

-SPAM: Tüm hileli, istenmeyen seo çalışmalarına verilen ad. Örneğin; sadece arama motorlarında yükselmek için üretilmiş, insanlara hiçbir faydası olmayan istenmeyen içerikler spam içerik olarak adlandırılır.



T

-Title: Arama motorlarına sayfanızın ne hakkında olduğunu tarif eden HTML etiketi.

-TrustRank: Bu sistemde bazı güvenilir siteler (Trusted Sites) belirlenir. Bu sitelerden alınan linkler en yüksek değere sahip olmaktadır. Trusted sitelerden link alan sitenin verdiği linkin değeri trusted sitelerden doğrudan alınan linkten daha düşük olmaktadır. Bu yapı bir soy ağacı gibi aşağıya doğru gidildikçe alınan linkin değeri de azalmaktadır.



U

-Unique Visitor: Tekil ziyaretçi anlamına gelen terim. Sadece farklı IP numaralarından gelen ziyaretçilerin sayısını ifade eder.

-URL (Uniform Resource Locator): Web site adreslerini ifade eden terim. (Örn: http://www.siteisminiz.com/icerik.html)



V-W-Y

-White Hat SEO: Yasal ve ahlaki tüm seo çalışmalarını ifade eder.

-W3C (World Wide Web Concortium): Web standartlarını belirleme konusunda otorite olan dünya çapında kabul görmüş organizasyon.

-Yahoo: Dünyada Google'dan sonra en çok kullanılan arama motoru.

-Yandex: Verdiği Türkçe hizmetlerle, Türkiye pazarında yükselen Rus tabanlı arama motoru.