İnternetteki milyonlarca siteden çok azının gelir modeli satış veya üyelik üzerine kurulu. Çok büyük bölümü reklam gelirleri ile ayakta durmaya çalışıyor. Bu konuda en pratik yöntem yaygın reklam servislerinden birini kullanmak. Bu sayede içeriğinize uygun olarak seçilen reklamların otomatik olarak sitenizde yayınlanır ve sizde tıklama veya gösterimlerden fazla çaba sarf etmeden gelir elde edebilirsiniz.
Fakat bu yöntemi daha önceden denemiş olanların çok küçük bir kısmı dışında dişe dokunur bir gelir elde edeni yoktur. Büyük çoğunluk sadece barındırma masraflarını bu reklamlarla çıkartabilirlerse kendilerini şanslı sayar. Durum böyle olunca da geliri düşük olan siteye harcanan zaman azalır ve günün birinde ya kapanır ya da atıl hale gelir.
Eğer şanslı azınlıkta değilseniz, içerik sitenizden gelir üretmek için reklam servisleri kullanmak yerine sponsor bulmanızda fayda var. Ama bir sponsorla iletişime geçmeden önce neler yapmanız gerekiyor? Sitenize reklam verebilecek sponsorları nasıl bulacaksınız? Bulduktan sonra neler olacak? Bu soruların cevaplarını aşağıda bir araya getirmeye çalıştım.
Bu uzun listenin ilk bölümünü bugün yayınlıyoruz. Yarın da listeye kaldığımız yerden devam edeceğiz…
[SIZE=4][B]Sitenizi Hazırlayın[/B][/SIZE]
1. Özgün içeriğiniz olsun
Her şeyden önce bir sponsoru cebinden para çıkarmaya ikna edebilmeniz için sitenizin o paraya değer bir içeriğe sahip olması lazım. Kopyala yapıştır ile içerik üretenlerin bu konuda şansı yok denecek kadar az.
2. Belli bir konuya odaklanın
Sitenize sponsor olabilecek firmaların büyük kısmının özel bir alana hitap eden ürün veya hizmetler sunuyor olduklarını göreceksiniz. Bu yüzden o niş pazara hitap eden, kendi ürün veya hizmetleri ile doğrudan ilgili bir kitleye tanıtımlarını yapmak isteyeceklerdir. Bu yüzden sitenizin de belli bir konuya odaklanması, sponsorların ilgisini çeken hedef kitleye sahip olmak açısından önemli.
3. Profesyonel olduğunuzu gösterin
Sponsorlar reklam verdikleri sitenin yarın bir gün kapanıp kapanmayacağını endişe etmek istemezler. Eğer sitenizin yeterince profesyonel bir sunuma sahip değilse doğal olarak bu izlenimi uyandıracaktır. Profesyonel görünümlü bir tasarımın yanı sıra mutlaka; hakkımızda, gizlilik sözleşmesi, üyelik anlaşması gibi bölümlere sitenizde yer verin.
4. Sponsor aradığınızı duyurun
Siz sponsor arıyorsunuz ama bakalım sponsorlar bunu biliyorlar mı? Reklam alanlarınız henüz boşsa en az birine, bu alana sponsor aradığınız bilgisini ekleyin. Tıklandığında sponsorların siteniz hakkındaki bilgileri görebilecekleri özel olarak hazırlanmış, tercihen grafiklerle süslenmiş bir sayfaya ulaşmalarını sağlayın.
[SIZE=4][B]Verilerinizi Hazırlayın[/B][/SIZE]
5. Site istatistikleri takip edin
Sitenizde günde kaç tekil ziyaretçi ağırlıyorsunuz? Aylık sayfa gösterim sayınız kaç? Ziyaretçiler sitede ortalama kaç sayfa görüntülüyorlar, site üzerinde ne kadar zaman geçiriyorlar? Bu tip bilgiler bir sponsorun ilk öğrenmek isteyecekleri arasında yer alır.
6. Kullanıcılarınızı tanıyın
Kadın – erkek kullanımcı oranlarınız ne durumda? Yaş ortalamaları ne? En çok hangi şehirlerden ziyaretçi çekiyorsunuz? Bu tip hayati bilgilerin yanı sıra ziyaretçilerinizin eğitim, gelir ve medeni durumları gibi ek bilgilere sahip olursanız sponsorların daha çok ilgisini çekebilirsiniz. Ufak anketler düzenlemek bu konuda size yardımcı olabilir.
7. Verileri ne şekilde sunacağınızı planlayın
Sonuç olarak sponsorlarınıza bir raporlama yapacaksınız ama öncesinde de bu topladığınız verileri uygun bir şekilde onlara sunmanız gerekiyor. Tüm bu bilgileri sitenizde açıkça yayınlamak bir yöntem olabilir ama bu konuda kendinizi rahat hissetmiyorsanız belki de sadece sponsor adaylarına verilecek şifrelerle erişilebilecek bir alan hazırlamalısınız. Burada tablolar ve grafikler sunumun etkisini arttıracaktır.
[SIZE=4][B]Tanıtım Seçeneklerinizi Hazırlayın[/SIZE]
[/B]
8. Farklı online reklam yöntemlerini tanıyın
CPM, CPC, CPV, CPA, PPC, CPS veya CTR, CPT, ROI… Bu terimler arasında anlamında emin olmadıklarınız varsa hiç vakit kaybetmeden bunları ve daha fazlasını öğrenin. Siteniz hangi reklam modeline uygun, ölçümlemede hangi terimleri kullanmanız gerektiğinden emin olun.
9. Standartlardan şaşmayın
Büyük ihtimalle sitenizde sponsorların banner reklamlarını yayınlanacaksınız. Peki ayırdığınız reklam alanları standartlara uygun mu? Kimse sizin sitenize özel boyutta bir banner hazırlamak zorunada değil, siz standartlara uymak zorundasınız.
10. Reklam alanlarınızı belirleyin
Reklam alanlarınız site üzerinde nerede yer alıyor? Buna karar verirken önce sitenin ziyaretçilerini hesaba katın ve onları rahatsız etmeyecek alanları reklama ayırın. Bu sırada sponsorların da reklamlarının görünür yerlerde bulunmalarını tercih edeceklerini unutmayın.
11. Farklı tanıtım seçenekleri sunun
Tek seçeneğiniz sitenizin belli alanlarında reklam yayınlamak değil. Bir e-bülteniniz varsa sponsorlar bu e-bültende yer almayı tercih edeceklerdir. Sitenizin Facebook sayfasında reklam yayınlamak da diğer bir çözüm.
12. Reklam alanlarını yönetmek için özel bir uygulama kullanın
Reklam alanlarının ne kadar süre veya kaç tıklama için belli bir sponsora ayrılacağını kendi başınıza takip etmek son derece zahmetli bir iş. Bunun için özel olarak hazırlanmış bir yazılım kullanarak hem reklam alanlarınızı daha verimli kullanabilirsiniz, hem de vaktinizi bunları yönetmeye değil içeriğinize ayırabilirsiniz.
13. Yaygın reklam servislerini kullanmak konusunda dikkatli olun
En başta da değindiğim gibi yaygın reklam servisleri işin en kolayı. Ama sitenizin sponsorlar gözündeki profesyonel görüntüsüne de zarar verebileceğini unutmayın. Sponsor bulmak çok kolay bir iş değil, eğer bu kadar uğraşmak istemediğinize karar verirseniz o zaman zaten bu servisler en iyi ihtimal olarak yine karşınızda olacak.
[SIZE=4][B]Sponsorları Bulun[/B][/SIZE]
14. Rakiplerinize kimler sponsor olmuş?
Her şey hazır sıra sitenize sponsor olabilecek kurumları bulmaya geldi. Bunun için en kolay yöntem sitenizin rakiplerinin sponsorlarını incelemek olacaktır. Sizinle aynı hedef kitleye hitap eden sitelere reklam verenler, sizin de potansiyel sponsorlarınız olabilirler.
15. Uygun ürün veya hizmetler satanları bulun
Hangi ürün veya hizmetler sitenizin ziyaretçi profilinizin ilgisini çeker? Bu sorunun yanıtı potansiyel sponsorlarının isimleri ile dolu.
16. Yeni açılan firmaları, siteleri takip edin
Tanıtıma en çok ihtiyaç duyan kurumlar yeni kurulmuş olanlar. İsimlerini bir an önce duyurup hemen satışa başlamak istiyorlar. Üstelik muhtemelen geniş bir yelpazede reklam vermeye daha sıcak bakacaklardır. Yenilikleri takip edin ve yeni kurulan firmalar veya siteleri gözden kaçırmayın.
17. Potansiyel sponsorları veri tabınızda tutun
Bu çalışmaları yaptıktan sonra elinizde geniş bir sponsor adayı listesi oldu. Daha sonra bir karışıklığa yol açmamak için hepsini bir araya getirin ve sonradan kolayca hatırlayabileceğiniz kısa notlarla bir kenara not edin, zaman içinde güncelleyerek listeyi genişletin.
18. Zamanlamaya dikkat edin
Sitenizin potansiyel sponsorlarını çıkartırken onların faaliyet alanlarına da özen gösterin. Örneğin tatil sektörüne hitap eden siteniz için otellerle anlaşma yapacaksanız çoğunun tanıtım anlaşmalarını en geç Mart ayında tamamlamış olacaklarını unutmayın. Temmuz ayında reklam vermekle uğraşmak yerine otellerindeki konuklarına zaman ayırmayı tercih edeceklerdir. Ayrıca büyük firmaların çoğu anlaşmalarını yıllık olarak yaparlar ve bir sonraki yılın anlaşmalarını önceki yıl sona ermeden tamamlarlar.
19. Mümkünse yüz yüze görüşün
Dijital yaşam şartları iletişimi online’a taşımış olabilir ama hala hiçbir şey yüz yüze görüşmenin yerini tutamıyor. Eğer potansiyel reklam verenlerinizle yüz yüze görüşme imkanınız varsa mutlaka bunu değerlendirin.
[SIZE=4][B]Harekete Geçin[/B][/SIZE]
20. Hedeflerinizi belirleyin
Özellikle eğer yeni bir siteniz varsa yüksek hedeflerle yola çıkmayın. 3 aylık periyotlar için kendinize sponsorluk anlaşmaları hedefleri koyun ve bunları gerçekleştirmeye çalışın. Bir anlamda kotanızı belirleyin ve altında kalmamak için gerekiyorsa bazı dönemlerde daha fazla çalışın.
21. Doğru şekilde yaklaşın
Sponsorlarla iletişime geçmek için en kolay yöntem bir e-posta göndermek. Ama işin bu en hassas aşamasında, buraya kadar olan emeklerinizi çöpe atmamak için çok dikkatli olmak gerekiyor. Göndereceğiniz e-postada kendinizin ve sitenizin kısa tanıtımı, neden onlarla iletişime geçtiğiniz, onlara sağlayabileceğiniz faydalar ve sitenizin istatistik detayları yer alsın. E-postayı çok uzun tutmayın, daha fazla bilgi için bağlantı sunun ve reklama değil onlara sağlayacağınız faydalara odaklanın.
22. Farkınızı ortaya koyun
Muhtemelen siteniz alanında tek değildir (tekse zaten işiniz çok daha kolay demektir). Bu yüzden sponsorluk için neden rakiplerinizi değil, size tercih etmeleri gerektiğini anlatın. Diğerlerinden farkınızı ikna edici bir şekilde ortaya koyun.
23. Fiyatı doğru belirleyin
Siteniz yeni olabilir ama sponsorluk seçeneklerinin fiyatlarını şimdiden belirlemiş olmanız gerekiyor. Hiçbir tahmininiz yoksa adwords veya benzeri bir sistemde siteniz ile ilgili anahtar kelimelerin fiyatlarını kontrol ederek fikir edinebilirsiniz.
24. Yeni sponsorlara test imkanı sağlayın
Yeni bir sponsor için sitenize para yatırmak bir macera demektir. Onlara bunun işe yaradığını kanıtlamak zorundasınız. Bunun için belirli bir süre ile sınırlı ücretsiz bir test imkanı sağlayın. Eğer geri dönüşler olumluysa zaten sıra anlaşmaya gelir. Ama olumlu değilse bile bu sizin için neleri düzeltmeniz gerektiğini gösteren faydalı bir bilgi olacaktır.
25. Bedava reklam yayınlayın
Yeni bir basılı derginin ilk sayısı reklam doludur ve bu reklamların çok büyük kısmı ücretsiz yayınlanır. Sebebi potansiyel reklam verenleri etkilemektir. Biraz farklı bir örnek ama her yeni yapılan dev inşat projelerinde mutlaka Hülya Avşar’a bir daire hediye edildiği dikkatinizi çekti mi? Siz de (Hülya Avşar’a olmasa bile) alanında öncü firmalardan birine ücretsiz reklamlarını yayınlamak istediğinizi söyleyin. Diğer sponsorlar tanıtımlarını o firmanın yanında yapmaya daha kolay ikna olacaklardır.
26. İlk sponsorlara indirim yapın
İlk satış en önemlisidir. Eğer ilkini satabilirseniz sonrakileri çok daha kolay satarsınız. İlk sponsorunuza cömert bir indirim yapın. Ondan kazanacağınız şey para değil, sitenizden para kazanmaya başlama alışkanlığı…
27. Nasıl ödeme alacağınızı önceden planlayın
Sponsorunuzu buldunuz, ücrette de anlaştınız. Peki ödemeyi nasıl alacaksınız? Her firma nakitle çalışmak istemeyebilir. Kredi kartı ile ödeme kabul ediyor musunuz? Etmiyorsanız nakit dışındaki alternatifiniz ne? Bu konuya son anda değil, en baştan bir çözüm üretmelisiniz.
[SIZE=4][B]Satış Sonrası[/B][/SIZE]
28. Düzenli rapor sunun
Sponsorunuzla anlaştıktan sonra işin büyük kısmı tamamlanmış demektir ama hepsi değil. Hatta sponsorunuz için iş asıl şimdi başlıyor. Haklı olarak harcadığı paranın ne şekilde işine yaradığını görmek isteyecektir. Raporlama için bir sisteminiz olmalı. Reklam yönetimi için bir uygulama kullanıyorsanız raporlama da aynı uygulama ile gerçekleşebilir ama gerçekleşmiyosa bile bir şekilde sponsorunuza düzenli rapor iletebiliyor olmalısınız.
29. İletişimi koparmayın
Sponsorunuz artık sizin iş ağınızın bir parçası. Anlaşması bitince yenilemek isteyebilir veya sitenize sponsor olmaktan memnun kalırsa tanıdıklarına da önerebilir. Başka bir projenizi hayata geçirirken ilk sponsorunuz yine o olabilir. İletişimi koparmamak pek çok sebepten dolayı çok önemli.
30. Sadık sponsorlarınıza değer verin
Bir sponsorunuz anlaşması sona erdikten sonra yenilemek isterse onu yeni bir sponsorla aynı kefeye koymayın. Her yeni anlaşma döneminde yeni sponsorlar aramak yerine var olanlarla yola devam etmek siteniz için gelir akışını sağlamak açısından büyük avantaj sağlar.
[SIZE=4][B] Bonus: Sabırlı olun[/B][/SIZE]
Hiçbir şey bir gecede olmuyor. Çok çabalayıp ama yine de sitenize sponsor bulamamış olabilirsiniz. Fakat bu süreçte mutlaka çok şey öğrenmişsinizdir. Bu öğrendiklerinizi bir kenara atıp vazgeçmek yerine sabırlı olun ve denemeye devam edin. Eğer siteniz başarılıysa ve bu başarısını sürdürüyorsa, siz de sponsor anlaşmaları konusunda doğruları yapıyorsanız eninde sonunda bunun karşılığını alırsınız…
Kaynak: Webrazzi