İnternetteki milyonlarca siteden çok azının gelir modeli satış veya  üyelik üzerine kurulu. Çok büyük bölümü reklam gelirleri ile ayakta  durmaya çalışıyor. Bu konuda en pratik yöntem yaygın reklam  servislerinden birini kullanmak. Bu sayede içeriğinize uygun olarak  seçilen reklamların otomatik olarak sitenizde yayınlanır ve sizde  tıklama veya gösterimlerden fazla çaba sarf etmeden gelir elde  edebilirsiniz.
Fakat bu yöntemi daha önceden denemiş olanların çok  küçük bir kısmı dışında dişe dokunur bir gelir elde edeni yoktur. Büyük  çoğunluk sadece barındırma masraflarını bu reklamlarla  çıkartabilirlerse kendilerini şanslı sayar. Durum böyle olunca da geliri  düşük olan siteye harcanan zaman azalır ve günün birinde ya kapanır ya  da atıl hale gelir.
Eğer şanslı azınlıkta değilseniz, içerik  sitenizden gelir üretmek için reklam servisleri kullanmak yerine sponsor  bulmanızda fayda var. Ama bir sponsorla iletişime geçmeden önce neler  yapmanız gerekiyor? Sitenize reklam verebilecek sponsorları nasıl  bulacaksınız? Bulduktan sonra neler olacak? Bu soruların cevaplarını  aşağıda bir araya getirmeye çalıştım.
Bu uzun listenin ilk bölümünü bugün yayınlıyoruz. Yarın da listeye kaldığımız yerden devam edeceğiz…
[SIZE=4][B]Sitenizi Hazırlayın[/B][/SIZE]
 1. Özgün içeriğiniz olsun
Her  şeyden önce bir sponsoru cebinden para çıkarmaya ikna edebilmeniz için  sitenizin o paraya değer bir içeriğe sahip olması lazım. Kopyala  yapıştır ile içerik üretenlerin bu konuda şansı yok denecek kadar az.
2. Belli bir konuya odaklanın
Sitenize  sponsor olabilecek firmaların büyük kısmının özel bir alana hitap eden  ürün veya hizmetler sunuyor olduklarını göreceksiniz. Bu yüzden o niş  pazara hitap eden, kendi ürün veya hizmetleri ile doğrudan ilgili bir  kitleye tanıtımlarını yapmak isteyeceklerdir. Bu yüzden sitenizin de  belli bir konuya odaklanması, sponsorların ilgisini çeken hedef kitleye  sahip olmak açısından önemli.
3. Profesyonel olduğunuzu gösterin
Sponsorlar  reklam verdikleri sitenin yarın bir gün kapanıp kapanmayacağını endişe  etmek istemezler. Eğer sitenizin yeterince profesyonel bir sunuma sahip  değilse doğal olarak bu izlenimi uyandıracaktır. Profesyonel görünümlü  bir tasarımın yanı sıra mutlaka; hakkımızda, gizlilik sözleşmesi, üyelik  anlaşması gibi bölümlere sitenizde yer verin.
4. Sponsor aradığınızı duyurun
Siz  sponsor arıyorsunuz ama bakalım sponsorlar bunu biliyorlar mı? Reklam  alanlarınız henüz boşsa en az birine, bu alana sponsor aradığınız  bilgisini ekleyin. Tıklandığında sponsorların siteniz hakkındaki  bilgileri görebilecekleri özel olarak hazırlanmış, tercihen grafiklerle  süslenmiş bir sayfaya ulaşmalarını sağlayın.
[SIZE=4][B]Verilerinizi Hazırlayın[/B][/SIZE]
 5. Site istatistikleri takip edin
Sitenizde  günde kaç tekil ziyaretçi ağırlıyorsunuz? Aylık sayfa gösterim sayınız  kaç? Ziyaretçiler sitede ortalama kaç sayfa görüntülüyorlar, site  üzerinde ne kadar zaman geçiriyorlar? Bu tip bilgiler bir sponsorun ilk  öğrenmek isteyecekleri arasında yer alır.
6. Kullanıcılarınızı tanıyın
Kadın  – erkek kullanımcı oranlarınız ne durumda? Yaş ortalamaları ne? En çok  hangi şehirlerden ziyaretçi çekiyorsunuz?  Bu tip hayati bilgilerin yanı  sıra ziyaretçilerinizin eğitim, gelir ve medeni durumları gibi ek  bilgilere sahip olursanız sponsorların daha çok ilgisini çekebilirsiniz.  Ufak anketler düzenlemek bu konuda size yardımcı olabilir.
7. Verileri ne şekilde sunacağınızı planlayın
Sonuç  olarak sponsorlarınıza bir raporlama yapacaksınız ama öncesinde de bu  topladığınız verileri uygun bir şekilde onlara sunmanız gerekiyor. Tüm  bu bilgileri sitenizde açıkça yayınlamak bir yöntem olabilir ama bu  konuda kendinizi rahat hissetmiyorsanız belki de sadece sponsor  adaylarına verilecek şifrelerle erişilebilecek bir alan  hazırlamalısınız. Burada tablolar ve grafikler sunumun etkisini  arttıracaktır.
[SIZE=4][B]Tanıtım Seçeneklerinizi Hazırlayın[/SIZE]
[/B]
 8. Farklı online reklam yöntemlerini tanıyın
CPM,  CPC, CPV, CPA, PPC, CPS veya CTR, CPT, ROI… Bu terimler arasında  anlamında emin olmadıklarınız varsa hiç vakit kaybetmeden bunları ve  daha fazlasını öğrenin. Siteniz hangi reklam modeline uygun, ölçümlemede  hangi terimleri kullanmanız gerektiğinden emin olun.
9. Standartlardan şaşmayın
Büyük ihtimalle sitenizde sponsorların banner reklamlarını yayınlanacaksınız. Peki ayırdığınız reklam alanları standartlara uygun mu? Kimse sizin sitenize özel boyutta bir banner hazırlamak zorunada değil, siz standartlara uymak zorundasınız.
10. Reklam alanlarınızı belirleyin
Reklam  alanlarınız site üzerinde nerede yer alıyor? Buna karar verirken önce  sitenin ziyaretçilerini hesaba katın ve onları rahatsız etmeyecek  alanları reklama ayırın. Bu sırada sponsorların da reklamlarının görünür  yerlerde bulunmalarını tercih edeceklerini unutmayın.
11. Farklı tanıtım seçenekleri sunun
Tek  seçeneğiniz sitenizin belli alanlarında reklam yayınlamak değil. Bir  e-bülteniniz varsa sponsorlar bu e-bültende yer almayı tercih  edeceklerdir. Sitenizin Facebook sayfasında reklam yayınlamak da diğer  bir çözüm.
12. Reklam alanlarını yönetmek için özel bir uygulama kullanın
Reklam  alanlarının ne kadar süre veya kaç tıklama için belli bir sponsora  ayrılacağını kendi başınıza takip etmek son derece zahmetli bir iş.  Bunun için özel olarak hazırlanmış bir yazılım kullanarak hem reklam  alanlarınızı daha verimli kullanabilirsiniz, hem de vaktinizi bunları  yönetmeye değil içeriğinize ayırabilirsiniz.
13. Yaygın reklam servislerini kullanmak konusunda dikkatli olun
En  başta da değindiğim gibi yaygın reklam servisleri işin en kolayı. Ama  sitenizin sponsorlar gözündeki profesyonel görüntüsüne de zarar  verebileceğini unutmayın. Sponsor bulmak çok kolay bir iş değil, eğer bu  kadar uğraşmak istemediğinize karar verirseniz o zaman zaten bu  servisler en iyi ihtimal olarak yine karşınızda olacak.
[SIZE=4][B]Sponsorları Bulun[/B][/SIZE]
 14. Rakiplerinize kimler sponsor olmuş?
Her  şey hazır sıra sitenize sponsor olabilecek kurumları bulmaya geldi.  Bunun için en kolay yöntem sitenizin rakiplerinin sponsorlarını  incelemek olacaktır. Sizinle aynı hedef kitleye hitap eden sitelere  reklam verenler, sizin de potansiyel sponsorlarınız olabilirler.
15. Uygun ürün veya hizmetler satanları bulun
Hangi  ürün veya hizmetler sitenizin ziyaretçi profilinizin ilgisini çeker? Bu  sorunun yanıtı potansiyel sponsorlarının isimleri ile dolu.
16. Yeni açılan firmaları, siteleri takip edin
Tanıtıma  en çok ihtiyaç duyan kurumlar yeni kurulmuş olanlar. İsimlerini bir an  önce duyurup hemen satışa başlamak istiyorlar. Üstelik muhtemelen geniş  bir yelpazede reklam vermeye daha sıcak bakacaklardır. Yenilikleri takip  edin ve yeni kurulan firmalar veya siteleri gözden kaçırmayın.
17. Potansiyel sponsorları veri tabınızda tutun
Bu  çalışmaları yaptıktan sonra elinizde geniş bir sponsor adayı listesi  oldu. Daha sonra bir karışıklığa yol açmamak için hepsini bir araya  getirin ve sonradan kolayca hatırlayabileceğiniz kısa notlarla bir  kenara not edin, zaman içinde güncelleyerek listeyi genişletin.
18. Zamanlamaya dikkat edin
Sitenizin  potansiyel sponsorlarını çıkartırken onların faaliyet alanlarına da  özen gösterin. Örneğin tatil sektörüne hitap eden siteniz için otellerle  anlaşma yapacaksanız çoğunun tanıtım anlaşmalarını en geç Mart ayında  tamamlamış olacaklarını unutmayın. Temmuz ayında reklam vermekle  uğraşmak yerine otellerindeki konuklarına zaman ayırmayı tercih  edeceklerdir. Ayrıca büyük firmaların çoğu anlaşmalarını yıllık olarak  yaparlar ve bir sonraki yılın anlaşmalarını önceki yıl sona ermeden  tamamlarlar.
19. Mümkünse yüz yüze görüşün
Dijital  yaşam şartları iletişimi online’a taşımış olabilir ama hala hiçbir şey  yüz yüze görüşmenin yerini tutamıyor. Eğer potansiyel reklam  verenlerinizle yüz yüze görüşme imkanınız varsa mutlaka bunu  değerlendirin.
[SIZE=4][B]Harekete Geçin[/B][/SIZE]
 20. Hedeflerinizi belirleyin
Özellikle  eğer yeni bir siteniz varsa yüksek hedeflerle yola çıkmayın. 3 aylık  periyotlar için kendinize sponsorluk anlaşmaları hedefleri koyun ve  bunları gerçekleştirmeye çalışın. Bir anlamda kotanızı belirleyin ve  altında kalmamak için gerekiyorsa bazı dönemlerde daha fazla çalışın.
21. Doğru şekilde yaklaşın
Sponsorlarla  iletişime geçmek için en kolay yöntem bir e-posta göndermek. Ama işin  bu en hassas aşamasında, buraya kadar olan emeklerinizi çöpe atmamak  için çok dikkatli olmak gerekiyor. Göndereceğiniz e-postada kendinizin  ve sitenizin kısa tanıtımı, neden onlarla iletişime geçtiğiniz, onlara  sağlayabileceğiniz faydalar ve sitenizin istatistik detayları yer alsın.  E-postayı çok uzun tutmayın, daha fazla bilgi için bağlantı sunun ve  reklama değil onlara sağlayacağınız faydalara odaklanın.
22. Farkınızı ortaya koyun
Muhtemelen  siteniz alanında tek değildir (tekse zaten işiniz çok daha kolay  demektir). Bu yüzden sponsorluk için neden rakiplerinizi değil, size  tercih etmeleri gerektiğini anlatın. Diğerlerinden farkınızı ikna edici  bir şekilde ortaya koyun.
23. Fiyatı doğru belirleyin
Siteniz  yeni olabilir ama sponsorluk seçeneklerinin fiyatlarını şimdiden  belirlemiş olmanız gerekiyor. Hiçbir tahmininiz yoksa adwords veya  benzeri bir sistemde siteniz ile ilgili anahtar kelimelerin fiyatlarını  kontrol ederek  fikir edinebilirsiniz.
24. Yeni sponsorlara test imkanı sağlayın
Yeni  bir sponsor için sitenize para yatırmak bir macera demektir. Onlara  bunun işe yaradığını kanıtlamak zorundasınız. Bunun için belirli bir  süre ile sınırlı ücretsiz bir test imkanı sağlayın. Eğer geri dönüşler  olumluysa zaten sıra anlaşmaya gelir. Ama olumlu değilse bile bu sizin  için neleri düzeltmeniz gerektiğini gösteren faydalı bir bilgi  olacaktır.
25. Bedava reklam yayınlayın
Yeni  bir basılı derginin ilk sayısı reklam doludur ve bu reklamların çok  büyük kısmı ücretsiz yayınlanır. Sebebi potansiyel reklam verenleri  etkilemektir. Biraz farklı bir örnek ama her yeni yapılan dev inşat  projelerinde mutlaka Hülya Avşar’a bir daire hediye edildiği dikkatinizi  çekti mi? Siz de (Hülya Avşar’a olmasa bile) alanında öncü firmalardan  birine ücretsiz reklamlarını yayınlamak istediğinizi söyleyin. Diğer  sponsorlar tanıtımlarını o firmanın yanında yapmaya daha kolay ikna  olacaklardır.
26. İlk sponsorlara indirim yapın
İlk  satış en önemlisidir. Eğer ilkini satabilirseniz sonrakileri çok daha  kolay satarsınız. İlk sponsorunuza cömert bir indirim yapın. Ondan  kazanacağınız şey para değil, sitenizden para kazanmaya başlama  alışkanlığı…
27. Nasıl ödeme alacağınızı önceden planlayın
Sponsorunuzu  buldunuz, ücrette de anlaştınız. Peki ödemeyi nasıl alacaksınız? Her  firma nakitle çalışmak istemeyebilir. Kredi kartı ile ödeme kabul ediyor  musunuz? Etmiyorsanız nakit dışındaki alternatifiniz ne? Bu konuya son  anda değil, en baştan bir çözüm üretmelisiniz.
[SIZE=4][B]Satış Sonrası[/B][/SIZE]
 28. Düzenli rapor sunun
Sponsorunuzla  anlaştıktan sonra işin büyük kısmı tamamlanmış demektir ama hepsi  değil. Hatta sponsorunuz için iş asıl şimdi başlıyor. Haklı olarak  harcadığı paranın ne şekilde işine yaradığını görmek isteyecektir.  Raporlama için bir sisteminiz olmalı. Reklam yönetimi için bir uygulama  kullanıyorsanız raporlama da aynı uygulama ile gerçekleşebilir ama  gerçekleşmiyosa bile bir şekilde sponsorunuza düzenli rapor iletebiliyor  olmalısınız.
29. İletişimi koparmayın
Sponsorunuz  artık sizin iş ağınızın bir parçası. Anlaşması bitince yenilemek  isteyebilir veya sitenize sponsor olmaktan memnun kalırsa tanıdıklarına  da önerebilir. Başka bir projenizi hayata geçirirken ilk sponsorunuz  yine o olabilir. İletişimi koparmamak pek çok sebepten dolayı çok  önemli.
30. Sadık sponsorlarınıza değer verin
Bir  sponsorunuz anlaşması sona erdikten sonra yenilemek isterse onu yeni  bir sponsorla aynı kefeye koymayın. Her yeni anlaşma döneminde yeni  sponsorlar aramak yerine var olanlarla yola devam etmek siteniz için  gelir akışını sağlamak açısından büyük avantaj sağlar.
[SIZE=4][B] Bonus: Sabırlı olun[/B][/SIZE]
Hiçbir  şey bir gecede olmuyor. Çok çabalayıp ama yine de sitenize sponsor  bulamamış olabilirsiniz. Fakat bu süreçte mutlaka çok şey  öğrenmişsinizdir. Bu öğrendiklerinizi bir kenara atıp vazgeçmek yerine  sabırlı olun ve denemeye devam edin. Eğer siteniz başarılıysa ve bu  başarısını sürdürüyorsa, siz de sponsor anlaşmaları konusunda doğruları  yapıyorsanız eninde sonunda bunun karşılığını alırsınız…
Kaynak: Webrazzi
                         
  

 
                     
                                                     
                                                    
 
                     
                                             
                     
                    