Yıllardan bu yana 3 uzantının üzerine kurulu bir sistem var. XYZ domaini bir yana onun ötesinde yüzlerce yeni domain uzantısına dahi şu an kullanıcılar uzaktan bakıyorlar. Zira kullanımı az, yurt içi ve yurt dışı bilgi kaynağı hiç yok denilecek kadar sınırlı ve en önemlisi prestij açısından henüz global internet buna hazır değil. Buna rağmen şu an dünya genelinde XYZ uzantısı COM, NET ve ORG dan sonra en çok reg edilen 4. uzantı. Bunun tek nedeni ise beklenilen geri dönüş olmadığı için Türkiye'de ki en ünlü firmalarda dahi 1$ a satılıyor olmasıdır. Hatta İsimtescil bir ara bedava bile dağıtıyordu XYZ'yi. Şimdi kampanya yapmış http://www.isimtescil.net/ bakın background reklamında görürsünüz XYZ domain fiyatı 0.88$ üstüne birde mouse pad, bloknot ve kalem hediye veriyor. Verdiği promosyonların total fiyatı sattığı domainden daha fazla. Peki neden? Bunu düşünmek gerekiyor.

Dünya genelinde diğer tercih edilen (IN, ME, BIZ, INFO, US, CC vb.) ünlü domainler dahi prestij açısından ancak çok iyi bir jenerik isme sahip olacak ki pazar da kendine yer edinecek. Her gün hızla büyüyen ve yüzlerce yeni uzantının çıktığı günümüz internetin de XYZ uzantısının global ya da yerel manada ticari olarak çok bir yer edineceğini ya da ciddi bir proje için tercih edileceğini sanmıyorum. Çıkarsa belki 1 - 2 uç örnek çıkar o da bugün değil. Ancak sektör de tutunacak ve uzun yıllar varlığını devam ettirecek ki akılda kalsın. Google'ın XYZ almış olması bu gerçeği değiştirmez. Kaldı ki onların abc.xyz almalarının nedeni XYZ hayranlıklarından değil, Alphabet için alfabenin ilk ve son üç harfi şeklinde bir jenerik isim oluşsun diye alındı. Şayet domain uzantısı .abc olsaydı bu sefer xyz.abc alırlardı.