Merhaba, merak ettiğim bir konu var sizin de düşüncelerinizi almak istiyorum. Şimdi televizyon radyo (sinema var mı bilmiyorum) vs bu kanal, yayın ve platformları denetleyen bir kurum var. RTÜK.

Sinema konusunda tam bilgim yok fakat film önü ve film arası reklamlarında bir standardı var ve denetlemeye tabi. Özellikle televizyon ve radyoda reklam konusunda çeşitli şartlar ve uygulamalar mevcut.

Rakamlardan tam emin olamamakla birlikte sanıyorum saat başı tv kanalları en az 7 dakikalık reklama çıkmaları zorunlu ve bu reklamların ne hakkında olduğuna kadar belirlenmiş standartlar var her reklamı istedikleri saat yayınlayamıyorlar veya bazı reklamları belirli saatlerde yayınlamak zorundalar gibi.

Yayınlanan reklam kuşaklarında bile bir kısıtlama veya bazı şartlar yer alıyor. Asıl meseleye gelmek istiyorum. Peki ya internet?

Hepimizin aklına aslında BTK'nın denetlediği ve bu yönde bir yönetmeliği olduğu geliyordur. Yada mantık yürüyerek öyle düşünüyor olabiliriz. Evet bir yönetmelik var BTK'ya ait ve oldukça kapsamlı da.

Fakat reklam hakkında, internet sitelerinde reklam yayınlarının düzenlenmesiyle alakalı usul ve esaslar mevcut değil. İnternet sitelerinde ki reklamlardan nefret eder hale gelmiş biri olarak, örnek vermem gerekirse Google Adsense'nin politikalarından biri olan bir sayfa da en fazla 3 adet reklam yayınlanması gibi bazı kısıtlamaların ve içerik reklam oranı üzerine bir düzenleme şart getirilmesi sizce de doğru olmaz mı ?

Forumda sitelerine aldıkları reklamlardan para kazanan arkadaşlar vardır illaki söylediklerim yanlış anlaşılmasın, abartılı reklamlardan bahsediyorum ve size bir örnek veriyorum samimi bir şekilde söylüyorum hiç abartmadan.

Twitter'da gezinirken denk geldim bir habere tıkladım, ulusal bir haber sitesi bağlantıya tıkladım sayfa açıldı tam spotu okuyacağım iki kelime okudum pat splash denen yeni bir pencerede reklam açıldı. Kapattım spotu okuyacağım haşırt diye sayfa aşağı kaydı yukarıdan 970x250 ebatında reklam çıktı spot aşağı doğru inad ettim ya o reklamı da kapattım spotu okurken tam ne oldu aha bir splash reklam daha. (Farklı reklam firması bu arada Ad Matic gibi) neyse ikinciyi de kapattım. Haberi okurken zaten sağda solda yukarı aşağı heryerde reklam var sayfa da. Spotu okudum haberin içeriğini okuyacağım sayfayı aşağı çekiyorum hoop bu sefer sağ alt köşe de video reklamı çıkıyor.

Bütün tüm bunlar altı üstü 200 kelime civarında bir haberi okumaya cebelleştiğimde oluyor. Ben haber mi okuyorum reklam mı muamma.

Benim düşünceme göre reklamdan çok bağış, sponsorluk üzerinden maddiyat yürütülürse daha sağlıklı olur.

Son olarak konuyla alakası yok örnek olarak söylüyorum Sözcü Gazetesi'nin internet sitesinde reklamsız sözcü diye söylemleri var. Siteye kayıt olup aylık 10.99 TL yıllık 109.99 TL öderseniz siteye üyelik girişi yaparak reklamsız bir şekilde okuyabilirsiniz.

Özellikle ulusal bazda yayın yapan haber siteleri haber yerine reklam okutuyor, böylesine büyük gazetelerin maddi kaygıları olduğunu düşünmüyorum. Maddi kaygıları olsa bile internetten gelen reklamlarla bu maddiyat karşılanamaz bence. Siteye giren her ziyaretçiye para gözüyle bakmak yerine büyük firmalar ile sponsorluğun yaygınlaşmasını ümid ediyorum. Yada BTK'nın bu konuda harekete geçmesi gerektiğini düşünüyorum.

Tahmin ediyorum herkesin söyleyecek birşeyi vardır, ben çok konuştum sanırım. Biraz sizi dinlemek istiyorum bu konuda :)