Fakat işletmenizi büyütürken, bu değişime ayak uydurmak da gerekecek. Atılacak çok fazla adım varken, dijital pazarlama stratejinizi nasıl yaratacağınız, esnek tutacağınız ve geliştireceğiniz de önem arz ediyor. Bu konuda size yardımcı olabilecek 7 farklı öneri derledim ve bunlara uyarak daha iyi bir noktaya gelebileceğinize inanıyorum.
Dijital Strateji Nedir?
Kısaca özetlemek gerekirse, dijital pazarlama stratejiniz online pazarlama kullanırken amaçlarınıza ulaşmanızı sağlayacak bir dizi eylemdir. Bu ‘strateji’ kelimesi göz korkutucu durabilir fakat efektif bir dijital stratejinin aslında zor olmasına gerek yok.
Temel terimlerle, bir strateji hedeflenen amacınıza ulaşmanızda kullanacağınız yöntemdir. Örnek vermek gerekirse, hedefiniz web siteniz aracılığıyla geçen yıla göre yüzde 25 daha çok verim almak ya da kâr etmek olabilir. İşletme ölçeğinize de bağlı olarak, dijital pazarlama stratejiniz birden fazla amaca ve farklı, hareketli parçalara sahip olabilir. Fakat yapmanız gereken bu hedeflere sadık ve odaklanmış kalmaktır.
Dijital Pazarlama Kampanyası Nedir?
Dijital stratejisi genellikle dijital pazarlama kampanyalarıyla karıştırılmaktadır fakat aslında ikisi arasında bazı farklar var. Daha önce de söylediğimiz gibi dijital strateji, amacınıza ulaşmanızda izleyeceğiniz eylemler bütünüdür. Dijital pazarlama kampanyası ise taşları üst üste koymanın, yani doğrudan eylemlerinizdir.
Örnek vermek gerekirse, en başarılı içeriklerinizi Twitter’da paylaşarak bir kampanya yürütmek isteyebilirsiniz. Böylece bu kanal üzerinden daha fazla verim elde edeceksinizdir. Bir kampanyayı birkaç yıl sürdürseniz dahi, her zaman bir stratejiye sahip olmayabilir. Dijital pazarlama stratejisiyle kampanyalar arasındaki farkları öğrendik. Şimdi de bu stratejiyi nasıl oluşturacağınıza göz atalım.
Nasıl Dijital Pazarlama Stratejisi Oluşturulur?
Tüketicileri Belirleyin: Her türlü pazarlama stratejisi için, çevrimiçi veya çevrimdışı olması fark etmeksizin, kimleri hedef aldığınızı bilmelisiniz. En iyi dijital pazarlama stratejileri, her zaman ayrıntılı alıcı kişilikleri üzerine kurulur. Dolayısıyla ilk olarak bunları ortaya koyarak başlamalısınız.
Alıcı kişiliği, ideal müşterilerinizi temsil eder ve araştırma yaparak, anket düzenleyerek ya da hedef kitleyle görüşmeler yapılarak belirlenir. Bu bilgilerin mümkün olduğunca gerçek verilere dayanması önemlidir. Varsayımlarla hareket etmek, pazarlama stratejinizi yanlış bir yöne doğru götürebilir.
Peki bunun için hangi bilgilere sahip olmalısınız? Elbette bu biraz da hangi iş sahasında olduğunuza, ürünlerinizin fiyatına vb. Etkenlere bağlıdır. Fakat başlangıçta alıcı kişilikleri için şunları sıralayabiliriz;
- Konum
- Yaş
- Gelir
- Meslek
- Hedefleri
- Hobi ve ilgi alanları
- Öncelikleri
Hedeflerinizi ve İhtiyacınız Olan Dijital Pazarlama Araçlarını Belirleyin
Pazarlama amaçlarınız daima işletmenizin temel amaçlarıyla bağlantılı olmalıdır. Örneğin, eğer hedefiniz çevrimiçi ortamdaki satışları yüzde 20 arttırmakta, geçen yıla oranla da web sitenize ziyaretleri yüzde 50 arttırmalısınız.
Amacınız ne olursa olsun, nasıl hesaplayacağınızı bilmelisiniz ve daha da önemlisi, bunlar hesaplanabilir veriler olmalıdır. Bunun için de çeşitli araçlardan birisini kullanabilirsiniz.
Var Olan Dijital Pazarlama Kanallarınızı Değerlendirin
Kullanılabilir dijital pazarlama kanallarını ve varlıklarını stratejinize katmadan önce, ilk önce büyük resmi değerlendirerek kafa karışıklığını önlemek önemlidir. Sahip olunan, kazanılan ve para ödenen medya kanalları bu dijital araçların kullanımında oldukça önemlidir. Bu kavramları değerlendirelim.
Sahip olunan medya: Bu her halükarda elinizde olan, şirketinize ve markanıza ait medyayı temsil eder. Web siteniz, sosyal medya profilleriniz, blog içerikleriniz ve türlü kanalınız sahip olunan medyaya birer örnektir.
Kazanılan medya: Kendi ağzınızdan yaydığınız referanslar ise kazanılan medyaya örnektir. Örneğin başka bir web sitesinde yayınladığınız misafir yorumları, PR çalışmaları veya aldığınız müşteri deneyimleri buna dahildir.
Para ödenen medya: Bu da aslında tam olarak ismini yansıtıyor. Para ödeyerek sahip olduğunuz, açtığınız her kanal buna örnektir. Örneğin Google AdWords, paralı sosyal medya yayınları, sponsorlu yayınlar ve diğer para ödeyerek etkilediğiniz her tip kanal para ödenerek oluşturulan medyadır.
Dijital pazarlama stratejiniz tüm bu üç elementi veya birkaçını barındırabilir. Fakat tabii ki de her üçünden faydalanmak hedefinize ulaşmakta şanslarınızı arttıracaktır. Örneğin çok iyi bir içerik üretebilirsiniz fakat yeterince yayılmasını sağlayamazsınız. Bu içeriğin başarısını desteklemek için Facebook sayfanızda paylaşırsınız. Ardından da para ödeyip sponsor bağlantı oluşturur ve hedef kitlenizi genişletirsiniz. Yani her üç kanal da oldukça önemlidir.
Elinizdeki Medyayı Denetleyin ve Planlayın
Dijital pazarlamanızın kalbinde kendinize ait olan medya kanalları yer alır ve hemen hemen her içeriğiniz buna dahildir. Markanız tarafından yayınlanan her içerik, sitenizin Hakkımızda sayfası, ürün tanımlamalarınız, blog yazılarınız, e-kitaplar, bilgi sayfaları ve sosyal medya paylaşımları hepsi buna dahildir.
Sitenize ilk giren kişiler her zaman bir ziyaretçiden ibarettir ve onları müşteriye dönüştürecek olan da içeriktir. İyi hazırlanan içerik, aynı zamanda markanızın online profilini de yükseltir ve optimize edildiğinde organik trafiği arttırır. Hedefiniz ne olursa olsun, dijital pazarlama stratejiniz için ilk önce sahibi olduğunuz medyayı iyi yönetmeniz gerekir.
Kazanılmış Medyayı Denetleyin ve Planlayın
Aynı şekilde kazanıp elde ettiğiniz medya kanallarını da iyi denetlemeniz ve üstüne odaklanmanız gerekiyor. Trafiğinizin, ziyaretçilerinizin nereden geldiğine dikkat edin. Her bir sosyal medya kanalını, en etkilisinden en az trafik verenine göre sıralayın.
Bu tip raporları almak için çeşitli araçlar olsa da, aralarında en sık kullanılanı Google Analytics’tir. Analytics kullanarak tüm bu raporlara ulaşabilirsiniz.
Para Ödenen Medyayı Denetleyin ve Planlayın
Aslında bu da hemen hemen aynı mantıkla ilerliyor. Para ödenen medyaları açıklamıştık. Google AdWords gibi hizmetler veya Facebook, Twitter ve İnstagram gibi sosyal medya ağlarında alınan sponsorluklar bunlara birer örnektir.
Eğer AdWords’e çok fazla para harcadıysanız ve bir türlü beklediğiniz sonucu alamadıysanız, belki de yaklaşımınızı yeniden gözden geçirmeniz gerekmektedir. Hatta belki de başka bir platforma geçmeniz gerekiyordur. Günün sonunda, hangi para ödenen medyayı kullanmak isteyeceğinize dair kafanızda daha net fikirler oluşacaktır.
Hepsini Bir Araya Getirin
Planlama ve araştırma işlemlerini tamamladınız, artık her şeyi daha net görüyorsunuz ve dijital pazarlama stratejinizi de buna uygun hazırlayacaksınız. İşte elimizdekiler;
- Tüketici kişiliklerinin açık profilleri
- Bir ya da daha fazla pazarlama hedefi
- Var olan medya kanallarınızın bir listesi
- Kullandığınız medya kanallarının planlaması
- İçerik planlaması
Elbette ki tüm bunları uzun bir periyoda yaymanız gerekebilir. Sağlıklı bir dijital pazarlama stratejisi genellikle 12 aylık bir zamana yayılır. Bu şekilde attığınız her adımın sonucunu da görebilirsiniz. Açıkçası, dijital stratejiler her işletmeye göre farklılık gösterir. Dolayısıyla tek bir modeli örnek alıp başarıya ulaşmak da genellikle uygun değildir. Fakat zaman içinde sabredip doğru adımları atarsanız verim aldığınızı da göreceksiniz.
Kaynak: http://www.erhantuncer.com/7-dijital-pazarlama-stratejisi/