Sonuçta her sözcüğün birden fazla şey ifade etmesi evrensel bir olay. İş web tasarıma geldiğinde de aynı prensipten yola çıkarak, kelimeleri herkesin anlayabileceği şekilde açıklayabileceğimizi düşünüyorum.



Bu yersiz düşünceden, yersiz bir zamanda yola çıkarak, biraz da “Neden olmasın abijim?” cümlesinin LPG etkisiyle web tasarım terimleri için alternatif bir sözlük oluşturdum.

Web tasarıma yeni başlayacaksanız, işte çok gizli Web Tasarım Illuminati’si ve dıj güçlerin asla bilmenizi istemediği web tasarım terimleri:

.htaccess: Hemen her web sunucusunda bulabileceğiniz ve içindeki ayarları düzenlemeniz halinde sitenizi tamamen bozabileceğiniz en hızlı ve en kolay sistem dosyası.

AJAX: Tüm içeriğinizin JavaScript yordamıyla yüklenmesi olayı. Genellikle AJAX tarafında işler ters gitmez.

API: Yeni gelişticilerin sizin kullanıcılarınızın verilerini kullanarak para kazanmasını sağlayan yazılımsal araç. Eğer başınız çok sıkışırsa “performans” güncellemesi adı altında API’nizi dilediğiniz gibi kısıtlayıp, geliştiricilerden para isteyebilirsiniz.

Erişilebilirlik: Cem Yılmaz’ın Alaturka reklamındaki “İnsan yiyecek bunu!” repliğinin Web’e dönüştürülmüş hali. Siteyi insanın kullanacağı düşünülerek, daha ele avuca gelir şekilde tasarlamak.

Back-End: Sitenizin tüm pis işlerinin saklandığı ve genelde yalnızca siz ve geliştirici ekibi tarafından görülebilen kısmı.

Backlink: Her SEO terimi ve konusuna iliştirilmesi şart olan, yerli yersiz, faydalı ve faydasızı bulunan link/bağlantı şekli.

Bandwidth: Hosting şirketlerinin “Ne kadar ekmek, o kadar köfte” sloganından feyz alarak geliştirdiği, daha sonra internet şirketleri tarafında kullanılan, fazladan para kazanmak için getirilen bant genişliği kısıtlaması çeşidi.

Bounce Rate: Tansiyon gibi bir şey. Yükseğinin mi, yoksa düşüğünün mü daha iyi olduğu henüz net değil. Genelde birinin internet sitenize geldikten sonra diğer sayfalarınızı karıştırmadan çıkmasını açıklamak için kullanılıyor.

CMS: Yazılımcıya tasarımcıya para yedirmeden, biraz el yordamıyla “kendin pişir kendin ye” internet sitenizi tasarlayabileceğiniz hazır sistemler.

CSS: Sitenizin simetrik estetiğini düzenlediğiniz işaretleme dili.

Call To Action: Ziyaretçiden para kazanmak veya ilgisini çekmek için yapılan hile hurdalar.

Kod: Hollywood ekranlarında olduğu kadar hızlı yazılması mümkün olmayan, yavaş da yazılsa hızlı da yazılsa hatalı çalışan bilgisayar dili ve yazılımın en küçük yapı taşı.

Yorum Satırı: “Bunu böyle yapıyoruz ama bu yarın ertesi gün elimizde kalır,” korkusuyla, elinizde kaldığında ne yaptığınızı ve ne yapacağınızı hatırlatmaya yarayan metin parçası. Genellikle üşengeçlikten dolayı kullanılmamasıyla meşhurdur.

Doctype: HTML’in hangi sürümünü kullandığınızı internet tarayıcınıza haber vermenin zahmetli yolu.

E-ticaret: GittiGidiyor, Sahibinden, HepsiBurada veya N11 gibi yerlerde satmak istemediğiniz ürünleri kendi başınıza satmak için kurduğunuz internet sitesi.

Framework: Programlama dilinin üstüne cila olarak öğrenmeniz ve kullanmanız gereken, başka birinin sizden önce uğraşıp yazdığı, sizin de uğraşacağınız hazır kod kütüphanesi.

Front-End: Gömleğin ütüsünü sitenin görüntüsünü gösteren yüzü. Bir sitenin gözle görülen ama elle tutulamayan şekli şemalidir.

HTML: Diğer insanlara “yazılımcı” olduğunuzu söylemenin en kolay yolu olarak öğrenebileceğiniz işaretleme dili.

Landing Page: Reklam kampanyalarıyla kapınıza kadar getirdiğiniz ziyaretçilerinize gösterdiğiniz özel tasarımlı sayfa. Ayakaltında dolanan fazlalıklardan kaldırılmışı ve sadede geleni makbuldür.

Meta Data: Yapay zekanın akıllanacağı güne kadar kullanmak ve elimizle girmek zorunda olduğumuz bir tür veri biçimi.

Dijital Pazarlama: Vaat verip, verilen vaatlerin sadece üçte ikisinin geri dönüşüm olarak alındığı pazarlama servisi.

Açık Kaynak: Sosyal yardımlaşma ve dayanışma adı altında başka birinin kodunu bedava kullanmak ve kullandırtmaktır. Açık kaynak yazılımınız ilk aşamada para kazanmayacak, yeterince müşteriyi bulduktan sonra premium özelliklerle donatılıp “özel destek” sloganıyla kurumsal olan olmayan herkese para karşılığı satılacak olan yazılımdır.

Responsive: Bir sitenin web, mobil ve tüm cihazlarda en iyi şekilde görünmesini sağlayan ve web tasarımcılarının her proje için 3 kat fazladan mesai yapmasına neden olan tasarım akım veya standartı.

Sunucu Taraflı (Server-Side): Sorunun resmen geliştiricileri ırgaladığını belirten olay, durum belirteçi.

Site Haritası: Bir zamanlar insanlar tarafından kullanılmasına rağmen artık sadece arama motorlarının ziyaret ettiği, sitenizdeki tüm sayfaların yer aldığı harita sayfasıdır.

Tema: Çalışmanızı diğer insanlara görsel açıdan kabul ettirmenizi sağlayan toplu biçim türü.

Web Standartları: Asla herkesin kabul etmediği ve neden standart olunduğuna şaşılan standartlar.

XML: Hala var ama pek kullanmıyoruz.

Alternatif sözlüğe katkıda bulunmak adına siz de aklınıza gelenleri paylaşarak acımasız gerçekler sözlüğüne katkıda bulunabilirsiniz :)