Facebook, Twitter, Instagram (kısmen) gibi siteler için özel uygulama geliştirmeye gerek yok, web view yeterli oluyor. Yeni nesil web uygulamaları artık platform bağımsız olarak birçok cihazda tarayıcı ile çalışabilir durumda. Hatta şuan Chromium temelli binlerce masaüstü uygulaması var (bkz; Electron). Geliştiricilere bu yönden kapı açık, JS'in geleceği artık frameworklerle şekillendiği için artık mobil tarafta bile (bkz; React) bu ayrım yavaş yavaş kalkıyor. Bu bir avantaj olabilir.
Büyük firmalar için;
Asyanın nüfus kriterini değerlendiriyoruz ama şöyle de bir gerçek var ki batının alım gücü çok yüksek, batı pazarı daralsa bile büyük firmalar için kazanç hala batıda olacak. Batılı şirketler yazılım için Asyaya yatırım yapmak konusunda çok hevesli dğeilller. Bu durumda Çin veya Hindistan pazarındaki büyük oyuncular için dünyaya açılma fırsatı sağlayabilir. Günün sonunda instagram, facebook ve twitter gibi sitelerin alternatifleri daha da belirginleşir.
Küçük geliştiriciler için;
Yine bahsettiğim gibi JS Frameworkleri hedef alınmadığı sürece pahalı bir yatırım olur. Kişisel olarak konuşmak gerekirse bu işletim sistemi üzerinde X dili ile uygulama geliştirebileceksiniz dendiğinde ben oturup aylarca X dili mi öğreneceğim? Pratikte bu minimum 1-2 yılda anca öğrenilir tam olarak. Bir de şirket açısından bakarsan bunun için ayrı bir departman kurulması demek, yine 1-2 yıl yatırım.
4-5 yıl içinde eğer büyük bir gelecek vaad ederse Rusya'da oyuna katılır, hatta geçtiğimiz yıllarda devlet dairelerinde windows'u terkedip Linux'a geçmeye başlamışlardı. Bahsedilen 200 milyon kullanıcı (eğer getçekten varsa) muhtemelen Çin'lidir. Çindeki rekabete dil sorunuyla beraber girmek pek akıllıca değil bence ama platform ve market global anlamda bir hedef koyar ve başarılı olursa girmek mantıklı sayılabilir yoksa ilk yıllar geliştiriciler ilgi gösterir ama sonrasında bu ilgi kesilir. Windows Phone'da da aynı şeyler yaşanmıştı.
Tabi şöyle bir gerçekte var, Asya nüfusun fazla olmasından ötürü fakir ve dolayısıyla eşit ve dünya standartlarında eğitim alamıyor. Global bir hedef konsa bile Asyalılar çoğunlukla İngilizce bilmediği için yerelleştirmeye ve reklama abanmak gerek. Zaten kıran kırana bir rekabetin olduğu pazarda kumar oynamak gibi geliyor bana.
Ek olarak: dediğin gibi ilk gelenler ilginin arttığı dönemlerde viral olup kazanabilirler ama ilgi kesilince terketmeye başlar, kullanıcılar da terk eder, sürdürülebilir görünmüyor.