Selam arkadaşlar,

Bilindiği gibi H1 başlık etiketinin kullanımı üzerine birçok farklı fikir ortaya atılıyor. Büyük çoğunluk H1 etiketinin her sayfada mutlaka olması gereken ve her sayfada 1'den fazla olmaması gereken bir faktör olduğunu savunuyor. Bu konuyla ilgili olarak Cyrus Shepard, yaptığı bir analizi Moz’da paylaştı ve ben de izin alarak bazı bölümlerini Türkçe’ye çevirip blogumda kullandım.

H1 Etiketleri ve SEO

SEO çalışmalarında birçok kişinin H1 başlık etiketi hakkında savunduğu iki görüş vardır;


  • Bir sayfanın ana başlığı H1 başlık etiketine sahip olmalı,

  • Bir sayfada sadece bir adet H1 başlık etiketi olmalı.



Bu iki görüş, site içi SEO denetim araçlarına da entegre olmuş durumda. SEO araçları, sitede bir tarama yaptıktan sonra eğer bir sayfanın H1 etiketleri yukarıdaki iki görüşe aykırıysa, bu bir hata olarak görünüyor.

Fakat zamanla bazı SEO uzmanları, bu görüşleri terk etmeye başladı ve tek bir H1 başlık etiketi kullanma konusundaki katı görüşlerini değiştirerek "sayfanın üst kısmına yakın bir bölgede büyük metin" olarak güncelledi.

Peki Google Ne Diyor?

H1 başlık etiketi hakkında Google'dan John Mueller şu ifadeleri kullanmıştı;

“H1 başlık etiketlerini bir sayfada istediğiniz sıklıkta kullanabilirsiniz. Bu konuda bir sınır yoktur; ne üst ne de alt bir sınır bulunmamakta. H1 başlık öğeleri, bir sayfaya daha fazla yapı kazandırmak için harika bir yoldur. Böylece kullanıcılar ve arama motorları, bir sayfanın hangi bölümlerinin farklı başlıklar altında olduğunu anlayabilirler, bu yüzden bunları bir sayfada doğru şekilde kullanmak mantıklıdır. Özellikle HTML5 ile, bir sayfada birden fazla H1 öğesine sahip olmak tamamen normaldir ve beklenen bir durumdur. Yani endişelenecek bir şey değil. Ve bazı SEO araçları bunu bir sorun olarak işaretler ve “Oh, herhangi bir H1 etiketiniz yok” veya “İki H1 etiketiniz var” şeklinde uyarılar çıkarırlar. Bizim açımızdan, bu kritik bir konu değil. Sitenin kullanılabilirliği açısından belki bunu geliştirmek mantıklıdır. Siteniz H1 etiketi olmadan veya beş H1 etiketi ile mükemmel sonuç verebilir.”

Ama birçok kişi bu şekilde düşünmüyor. Google'ın en güvenilir makamlarından birinin H1 başlık etiketi hakkındaki bu sözlerine rağmen, birçok SEO uzmanı bu konuda şüpheci kaldı ve bu sözleri doğrulayan bir şey istiyordu. John Mueller'in sözlerine göre; Google, günümüzde bir içeriği analiz etme ve sayfayı oluşturan parçaların birbiriyle uyumluluğunu anlama konusunda daha gelişmiş bir durumda ve artık eskiden olduğu gibi küçük detayları göz ardı edip bir anlamlandırma yapabilir seviyede.

H1 Başlık Etiketi Kullanmak vs H1 Başlık Etiketi Kullanmamak

Cyrus Shepard, eski adıyla DistilledODN, yeni adıyla SearchPilot'ta yaptığı bir deneme ile H1 başlık etiketi kullanmak ile kullanmamak arasındaki farkı ölçüldü. Blog yazılarının yarısında H1 başlık etiketi kullanıldı, diğer yarısında ise H2 başlık etiketine yer verildi. Daha sonra da iki grup arasındaki organik trafik rakamları takip edilmeye başlandı ve herhangi bir fark olup olmadığı incelendi.

Sekiz hafta sonra H1 başlık etiketi kullanılan ve kullanılmayan sayfaların organik trafik rakamları şu şekilde sonuçlandı;



Öngörülen artış %6.2 (aylık tahmini 6.200 organik oturum),

Organik oturumlardaki aylık artışın aşağıdakiler arasında olduğundan %95 eminiz:


  • Üst: 13.800

  • Alt: -4,100



Bu verilere göre, testin sonuçları organik trafik açısından faydasız kaldı ve bu yüzden yapılan işlem geri alındı. Sonuç itibarıyla H2 başlık etiketlerini H1 olarak değiştirmek istatistiksel olarak anlamlı bir fark yaratmadı. Google'ın algoritmaları, başlıklar için H1 veya H2 kullanıp kullanmadığımızı umursamadı. Muhtemelen, H3 veya H4 kullansaydık ya da hiç başlık etiketi kullanmasaydık yine aynı sonucu görecektik. Ancak başlıklarla ilgili aşağıdaki detaylar unutulmamalı;


  • Başlıklarda büyük bir punto kullanıldı,

  • Her makalenin başına yerleştirildi,

  • Belirsiz ifadeler içeriyordu ve Google'ın anlaması büyük olasılıkla kolaydı.



Bu test, H1'lerin bir sıralama faktörü olmadığını kesinlikle kanıtlamasa da, H1 ve H2'leri kullanmak ya da kullanmamak arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olmadığını gösteriyor. Peki bu sonuç, SEO uzmanlarının H1 başlık etiketi kullanma konusundaki görüşlerini kesinlikle etkisiz kılıyor mu ya da H1 konusundaki öneriler göz ardı edilmeli mi? Maalesef tamamen değil...

Yazının kalan kısmına şuradan ulaşabilirsiniz: https://www.anilzengin.com.tr/seo-da-h1-etiketi-siralama-icin-gerekli-mi/

Moz: https://moz.com/blog/h1-seo-experiment