Tüm Dünya’da olumsuz bir hava estiren Covid-19, toplum sağlığını kırıp geçirirken ekonomiye de büyük zararlar veriyor. Küresel çapta ekonomik etkileri şimdiden kendisini gösterdi. Birçok sektör ya tümüyle kepenk indirme durumunda kaldı ya da cirosunda hatırı sayılır bir düşüş yaşadı. Bazı sektörler ise bu krizle mücadele ederken gelişimini sürdürme durumuyla yüzleşti.
Kiğılı’dan Yargıcı’ya birçok firma geçici süreliğine mağazalarını kapatma kararı alırken, internetten satışlarını artırmak ve sabit giderlerine çözüm bulmak için kolları sıvadı. Google başta olmak üzere çeşitli sosyal medya kanallarına verilen indirim veya ücretsiz kargo gibi olanakları barındıran reklamlar, herkesin mutlaka dikkatini çekmiş olmalı. Firmalar, çalışanlarının maaşlarını ödeyebilmek ve diğer çıktılarını telafi edebilmek için büyük indirimler yapıp sıcak para akışını sürdürme yolunu tercih ettiler. Öte yandan kargo firmaları ise büyük olasılıkla en son Aralık 2019’daki alışveriş çılgınlığında bu denli yoğun ilgi görmüştür. Kısacası an itibariyle e-ticarette işler iyice kızıştı.
Büyük firmaların e-ticarete olan ilgisi hep vardı. Zaten internet siteleri üstünden satış yapıyorlardı. Şimdi olan ise şu: Fiyatlarda hatırı sayılır indirimler, ücretsiz kargo ve ek kolaylıklar. Durum buyken sosyal medyadan satış yapan butiklerin ve görece daha az ziyaretçisi (müşterisi) olan e-ticaret firmalarının rekabet gücü azalmış oldu. Bir de üstüne hane halklarının ekonomik tasarruf tedbirlerine başvurması eklenince, piyasadaki ticaret rakamlarında oransal bir değişim olması kaçınılmaz bir sonuç oluverdi. Küçük veya orta ölçekli kabul edebileceğimiz e-ticaret sitelerinin rekabete mümkün olduğunca dayanabilmeleri için birkaç öneri sıralayacak olursak…
1. Kâr Oranlarını Gözden Geçirmeliler
Sabit maliyetleri karşılayıp olası riskler karşısında eksiye düşmemek için zararına satış yapmamalılar. Buna karşın rekabet edebilmek için kâr oranlarını bir miktar düşürmelerinde fayda var. Büyük rakipleri hatırı sayılır oranda indirim yapıp bunu reklamlarla duyururken, onlar da en azından kendi kitlelerini korumayı sürdürmeye odaklanmalı.
2. Sosyal Medyada Seslerini Duyurmalılar
Google üstünden reklam verilebiliyor. Şayet sosyal medyaları da varsa, profillerindeki bir gönderiyi hedef kitlelerine ulaştırmayı deneyebilirler. Bu tip durumlar için ayrılan bir bütçe varsa, şimdi o bütçenin en az çeyreğini tanıtım için kullanma vakti… Tanıtım dışında kampanya veya çekiliş düzenleyebilir, daha çok kişiye de ulaşma yolunu tercih edebilirler.
3. Stoklarını Kontrol Etmeliler
Stoklarında aynı üründen ortalama satışa göre daha fazla parça varsa, daha fazla sipariş verilmemesi gerekir. Onun yerine eldeki malları nakde çevirmeye bakmaları iyi olacaktır. Alım yaparken mümkünse bir miktar daha pazarlık yapmaya özen göstermelerinde de fayda var.
4. Çevrelerinden Destek Almalılar
Yakın çevrelerinden sosyal medya kanalları veya varsa internet siteleri için destek isteyebilirler. Gönderilerinin beğenilip yorum yapılması veya Twitter, Facebook gibi bir mecrada paylaşılmaları unutulmamalı ki kendileri için artı bir değer olacaktır.
5. Hedef Kitlelerini Belirlemeliler
Bugüne dek en çok hangi yaş aralığında, hangi ilde oturan kişiler müşteri oldu? Bu tip verileri koruma altına almışlarsa, şimdi değerlendirmeleri gerekiyor. Söz konusu hedef kitleye dönük adımlar atmalılar. Ayrıca en çok hangi tür ürün satışı yapmışlarsa, o ürünleri ön plana çıkarmalarında da fayda var.