Türkiye Sosyal Medya Pazarlama Müdürü Kaan Akın, PR Müdürü Peter Bulut Ağca ve Pazarlama Müdürü Çağdaş Önen bey ile Yandex’in bilinmeyenlerine bir o kadarda bizden bir röportaj gerçekleştirdik.



Sizleri tanıyabilir miyiz?

Kaan Akın: Türkiye Sosyal Medya Pazarlama Müdürü olarak Yandex maceramıza başlayalı 7 ay oldu .Genel olarak insanlarla etkileşim konularında inceleme yapıyorum.

Pazarlamadan Sorumlu Müdürü Çağdaş Önen: Ben 1.5 senedir Yandex Türkiye’nin Pazarlamadan Sorumlu Müdürüyüm.Daha önceleri reklam sektöründe daha sonrasında ise teknoloji sektöründeyken internette içerik oluşturma, içerik sitelerinin reklam alanlarının satışı ile ilgileniyordum.Yolumuz Yandex ile kesişti.

Bulut Ağca:
Yandex Türkiye’nin PR Müdürüyüm.Daha önceleri hakla ilişkiler ajanslarında görev adım.Daha sonra Google ile çalışmalarımız oldu.Kader, Yandex ile ağlarımızı ördü

İyiki Yandex'teyim diyebileceğiniz bir cümleniz var mı?


Yandex, ana ofisimize göre küçük.Ama Yandex’i Yandex yapan değerler çalışma ortamızımdaki sıcak ilişkilere yansıyor.Patronlarımız ile ilişkilerimiz senli benli…Bunu diğer Yandex gibi global bir şirkette göremezsiniz.Bu sıcak ortamı gördükçe iyi ki Yandex diyoruz.

Yandex gibi Avrupa’nın en büyük internet şirketini Türkiye pazarına getirmek ciddi bir rekabet ortamında yandexi farklılaştırmaya çalışmak bu heyecanlı yolculukta bulunmaktan dolayı iyi ki Yandex’teyim diyebiliyoruz.

Google gibi büyük bir internet şirketinin tekeline karşı çıkmak kolay değil.Yandex bu tekele dur diyebilecek potansiyelde bir şirket olduğu için İyi ki Yandex diyebiliyoruz.



Kurumsal değerleriniz neler ?

İçerik üreten bir şirket olmadığımız için bir bakıma internetin aynasıyız. Politikaya uzak duruyoruz.Tarafsızlık en büyük değerlerimiz arasında.
Ayrıca, herkesin ağzından düşmeyen ve çok inandığımız bir cümle olarak “seçenekler iyidir” politikasını benimsiyoruz.

Projelerinizi oluştururken nelere dikkat ediyorsunuz?

Projelerimizi gerçekleştirirken öncelikli hedefimiz Türkiye’de ki internet kullanıcılarının beklentileri ve alışkanlıkları….Yandex Türkiye ekibi de Türklerden oluşuyor.Yani sizler aslında bizlersiniz.Projelerimizi oluştururken Türk internet kullanıcılarını beklentilerini,ihtiyaçlarını analiz ediyoruz.

Örneğin, kullanıcılarımızın en çok beğendiği üniversite arama motoru.Türkiye’de böyle bir şey yoktu. Mantıksal bir çözüme ihtiyaç vardı. uni.yandex.com.tr Türkiye’nin ihtiyaçları için özel geliştirildi.

Medya Pazarlama ve Yandex ikilisini biraz açıklar mısınız?

Medya reklam pazarlama. Yandex.Direct ismiyle geçiyor. Yandex.Direct kelime bazlı bir reklamcılık modeli. Büyük şirketlere şirketler ve kobiler satın almak istedikleri click veya kelimeyi satın alarak arama sayfamızda yer alabiliyorlar.

Planları yaptığımızda medya planlamada belli bir dağılım yapıyoruz.Bazı kanallar ve yoğun kullanılan medya araçları var.Bütçe ona göre dağılıyor.Ajans desteği alıyoruz.

Sizce Medyanı çalışmalarınızda rolü ne kadar önemli?

Çok önemli.Biz Türkiye’de ciddi bir rekabete karşıyız.Yandex’in dijital ve çeşitli medya kanallarında 360 derece iletişimi yakalayıp kullanıcıyı hizmetlerimizle yakalamak istiyoruz.

Yandex için ne gibi çalışmalar yapıyorsunuz? Bu çalışmaların Yandex'e kazandırdığı başarı tablosunda medyanın payı nedir?

Pazar çalışmalarındaki başarımızın bir göstergesi olarak trafiğimiz muazzam derecede arttı. Twitter ve Facebook gibi sosyal ağlardan geri dönüşler çok iyi.Takdir görüyoruz.

Yapılan çalışmalar Yandex'i tatmin edebiliyor mu?

Şuan başarılı olduk demek için çok erken.Çünkü sürekli kendimizi geliştiriyoruz.Bunun tatlı bir çabasındayız.Yandex’in, kısa zamanda marka tanınırlığı çok başarılı.Bir bakıma Türkiye Yandexlemeye başladı.

Medyada Yandex’in reklam çalışmaları Yandex’in PR’ını ne derece etkiledi/etkiliyor?

Gerek reklam gerek klasik PR olarak geri dönüşler mükemmel derecede.Türkiye’de %80-90 oranında tanınmış bir marka olarak biliniyoruz.

Medya ihtiyaç analizi nasıl yapılıyor?

Planlama açısından lansnmanı yapılacak ürün veya hizmeti, kitleye en iyi nasıl ulaştırabiliriz? diye kendi içimizde bir analizini yapıyoruz,medya ajansımızdan aldığımız verilerle beraber yapıyoruz.Metrica diye bir ürünümüz var.Önce bunu kendi ürünümüz ile analizini yapıyoruz..

Rakiplerinizin Türkiye’de zaafları var mı? Bu zaaflarından yararlanıyor musunuz?

Biz kendi rakiplerimizin zaafları var mı? diye düşünmüyoruz. Biz kendi ürünlerimizi kullanıcılarımıza en iyi bir şekilde sunabilmenin gayreti içerisindeyiz.

Türkiye politikanız hakkında bilgi verir misiniz? Türkiye'de bu kadar kısa bir zamanda popüler arama motoru olmanızdaki etkenler nelerdir?

Türkiye’de ki İnternet kullanıcılarının ihtiyaçlarına yönelik ürünler ve servisler getirdik. Hizmetlerimizi en iyi şekilde sunduk. Türk kullanıcı odaklı çalışmalar yaptık ve halen yapmaktayız. Panoramalar, trafik ve sınırsız e posta servisleri gibi…Bu uygulamalar Türkiye’de bir ilk.

Yandex'in Motivasyon çalışmaları var mı?

Bizde bilmem hangi şirkette ki gibi (Google) şatafat bulamazsınız.Patron ve Müdürlerimize “sen” diye hitap etmek, Şirketimizdeki samimi ortamımızı Türkiye’ye hissettirmiş bir şirketiz.Bu sıcaklığı başka bir şirkette bulamazsınız.Biz içinde motivasyonu her dakika barındıran büyük bir şirketiz.


Yandex’nin Kurum kültürü, calışma ortamı nasıldır?

Dikey hiyerarşi yerine yatay hiyerarşi söz konusu.Herkesin fikri değerlendiriliyor.

Rakiplerinize karşı Türk halkının sempatisini kazandınız.Türk halkının yapısını analiz ediyor musunuz? Bu analiz sonuçlarını ne gibi kullanıyorsunuz?

Biz Rusya’dan gelmedik.Türk’üz.Türkiye’nin ihtiyaçlarını biliyoruz.Bu ihtiyaçlara göre Rus arkadaşlarımız ile paylaşıyor ve göz önünde bulunduruyoruz.

Rakiplerinizden sizi farklı kılan özellikler nelerdir?

Lokalleşme. Yerelleşme konusunda hizmet veren şirketlerden daha ileri bir seviyedeyiz.Yandex’e attığınız mailere dönüş yapıyoruz.Rakiplerimiz gibi ayları bulan bir bekletme sürecimiz yok.Çok kısa bir süre zarfında dönüş yapıyoruz.Sorulara çekinmeden cevap verebiliyoruz.

Neden Yandex Browser’ınızı tasarlarken Google’ın Chromium altyapısını kullandınız? Başarıyı kabul mu ettiniz?

Chromium, zamanında Google’ın içinde yaratılmış daha sonra açık kaynaklı olarak sunulmuş açık kaynaklı bir kod…Diğer tarayıcılarda aslında bu alt yapıyı kullanıyor.Kullanıcıların ihtiyaçları doğrultusunda dünyadaki en sevilen tarayıcı özelliklerini Yandex.Browserda topladık.Sıfırdan tarayıcı yazmak, Amerikayı yeniden keşfetmek gibi bir durum…

Neden Türkiye:

Kısaca söylemek gerekirse Türkiye yükselişte olan bir ülke,Genç nesil fazla ve Türk milleti olarak internette zaman geçirmeyi seven bir millet.Avrupa ülkelerine göre kıyaslanacak olursa internet kullanımının fazla olması nedeniyle Türkiye’yi seçtik.

Yandexseverlere sürprizleriniz olacak mı?

Yandex olarak sürpriz yapmayı ve kullanıcılarımızı şaşırtmayı seviyoruz.Ama sürprizlerimizden bahsedecek olursak sürprizin değeri kalmaz.Gözünüz Yandex’te kalsın…

Son olarak eklemek istediğiniz neler var?

Yeni yıla yaklaştığımız bu günlerde 2013 yılında da tüm kullanıcılarımızın merak ettiği soruları Yandex’te bulmasını diliyoruz.

Kaynak: Haberdar.Com İçin Yaptığım Özel Röportaj İçin Tıklayınız


Sosyal Medya Pazarlama Müdürü Kaan Akın
kaanakin@yandex-team.com
Twitter:Sadeceka

PR Müdürü Peter Bulut Ağca
bulut@yandex-team.com
@peterbulutagca

Pazarlama Müdürü Çağdaş Önen

Twitter: @cagdasonen