2011 yılını toplamında 22.8 milyar TL‘lik finansal hacim yakalanan sektörde 2012 yılında yüzde 35.3‘lük büyüme sağlandı. Sektörün bu büyüme oranıyla yaklaşık 7.8 milyar TL daha fazla hacim kazanmış olduğunu görüyoruz. 2012 yılında e-ticaret sektöründe yakalanan finansal hacim, 2010 yılına göre yüzde 111 civarında artış göstermiş durumda.
İşlem adedine baktığımızda 2012 yılında internet üzerinden 162 milyon adet işlemin kayıtlara geçtiğini belirtelim. 2011 yılındaysa bu rakam 125 milyon adet civarındaydı. Söz konusu iki dönem arasında yaklaşık 37 milyon adetlik işlem farkıyla yüzde 27.2‘lik büyüme gerçekleşmiş durumda. 2012 yılında gerçekleşen işlem adedi tutarını 2010 yılıyla kıyasladığımızda yüzde 78‘lik büyümeden bahsedebiliriz.
İşlem başına tutar 174 TL
E-ticaretle ilgilenenler için önemli konularından biri olan işlem başına düşen tutar konusunda, hacim ve işlem adedindeki büyümeye doğru orantılı olarak artış söz konusu. 2011 yılı 164 TL‘lik işlem başına düşen tutarla tamamlayan e-ticaret sektörü yaklaşık 10 TL’lik bir artış ile 2012 yılın 174 TL‘den kapatmış bulunuyor.
2012 yılının yıldızı Aralık ayı oldu
Aylık bazda 2012 yılını inceleyecek olursak, Aralık’ın ön plana çıktığını söyleyebiliriz. Söz konusu dönem 26 milyon adetlik işlem yapılarak 2012 yılının en hızlı ayı oldu. Aralık ayında toplamda 2.8 milyar TL‘lik alışveriş yapılmış durumda. Finansal hacim bakımındaysa Temmuz ayı, 3.1 milyar TL tutarında işlem yapılarak ön plana çıkıyor.
2012 yılının en az işlem ve işlem hacmi ise Şubat ayında gerçekleştiğini görüyoruz. 11.5 milyon adet işlem yapılan Şubat ayındaki finansal hacim ise 2 milyar TL civarında.
Yıl bazında e-ticaret hacminin yüzde 35 civarında büyümesi Türkiye’nin küresel çapta dikkat çekeceğinin sinyalini veriyor. Bu süreçten sonra e-ticaret hacminin katlanarak büyümeye devam edeceğini tahmin etmek güç değil.
BKM Ağustos ayına kadar internet üzerinden yapılan kartlı işlemleri, e-ticaret başlığıyla altında paylaşıyordu. Ağustos ayı itibariyle söz konusu verileri ‘internetten yapılan kartlı ödeme işlemleri’ başlığı altında verilmeye başlandı. Öte yandan paylaşılan verilerin içinde uçak bileti, sigorta gibi sanal POS üzerinden gerçekleştirilen tüm işlemler mevcut.
Küçük bir hatırlatma yapmak istiyoruz. Geçen ay Webrazzi Anatlitik bünyesine e-ticaret verilerini de ekledik. BKM’nin verilerini kullanarak hazırladığımız bu serviste, ay ve yıllara göre kıyaslama yapmak mümkün. Webrazzi Analitik E-ticaret’e buradan ulaşabilirsiniz.
Rakamlarla 2012 e-ticaret sektörü
- 162 milyon işlemde 30.6 milyar TL’lik hacim yaratıldı.
- İşlem başına tutar 174 TL olarak kayıtlara geçti.
- Finansal hacimde 2012 yılı 2011′e göre yüzde 35.3 büyüme kaydetti.
* Yukarıda paylaşılan rakamlara sanal POS üzerinden gerçekleştirilen tüm işlemler (uçak bileti, sigorta vs.) dahildir.
Kaynak: http://www.webrazzi.com/2013/01/21/turkiye-eticaret-2012-30-6-milyar-tl/