Arama motorları botları her geçen gün kendilerini yenilemeye ve geliştirmeye devam ediyorlar, hemen hemen şuan ki WEB 2.0 dünyasında ki gelişimlerini tamamlamış arama motoru botları yavaş yavaş yeni bir WEB teknolojisine adım atıyorlar. Özellikle de başını Google'ın çektiği ve adına Semantik WEB dediğimiz yeni bir stratejik hamle yakın gelecekte tüm SEO bilgilerimizi alt üst etmeye ve arama motoru sıralamalarında çok büyük değişimlerin yenilenmesine yol açacak. Semantik WEB'e geçişten sonra şuan ki SEO kriterleri yerlerini, yeni ve daha çok kullanıcı dostu olan SEO kriterlerine bırakacak.
Semantik kelime anlamı olarak Türkçe'de "anlamsal", "uyumsal" anlamlarına gelmektedir. Semantik WEB ise "anlamsal ağ" gibi bir anlama denk gelmektedir. Kısaca tarihçesini belirtirsek Semantik WEB aslında 1980'li yıllara kadar dayanıyor, o zamanlarda arama motorlarının da kullanıcılar gibi bir zekaya sahip olabileceği fikri "www." yaratıcısı Tim Barnerslee tarafından ortaya atılmıştır. Ancak anlarsınız ki o zaman ki teknoloji arama motorlarının bir yapay zekaya sahip olmasını sadece düşüncede bırakacak bir noktadaydı. Hala günümüzde de WEB 2.0 standartlarında bu fikrin tamamen gerçekleştirilmesi pek mümkün olmayan Semantik WEB fikrinin devreye girmesinin 2015 yılını bulacağı düşünülüyor. Ayrıca Semantik WEB sistemine geçiş WEB 2.0 devrini kapatarak WEB 3.0 devrini başlatacaktır.
Bildiğiniz gibi Google artık tamamen kullanıcı ile uyumlu arama sonuçları oluşturmaya çalıyor. Bunun ilk belirtilerini Google +1 düğmelerinin arama sıralarını etkileyebilmesinde görmüştük. Bildiğimiz gibi Google Plus'da sizin çerçevelerinizde bulunan birisi eğer bir makaleye +1 düğmesi ile destek verirse, sizin o makale ile ilgili konuda ki aramalarınızda o makale size normalde olduğundan daha üst sıralarda gösterilecektir. Burada ki mantık aslında şöyle işliyor, Google sizin arkadaşlarınıza eklediğiniz bir kişinin beğendiklerini, yaptıklarını sizinde beğenip, yapacağını düşünüyor ve arkadaşlarınızın internet üzerinde yaptıkları aktivitelere göre size gösterilecek arama sonuçlarını baştan düzenliyor.
Semantik WEB ise yukarıda verdiğim örnekten çok daha ileri bir şeydir. Arama motoru botlarının bir yapay zeka kazanmasıdır, ancak bu zeka öyle bir zeka olacak ki resmen sizin kişiliğinizi ve düşüncelerinizi analiz edebilecek. Google kullanıcıların arama sonuçlarını, arama kriterlerini ve sonuç sayfalarında yaptığı davranışları kayıt altına alarak bir nevi Semantik WEB'e adımını attı. Bu sayede kullanıcılara daha önceden sistem tarafından kayıt altına alınmış olan kriterlere göre özel sonuç sayfaları oluşturulacak, kullanıcının kendi tercihlerine göre bilgiye ulaşması hızlanacaktır.
Semantik WEB'e geçişin ardından arama sonuçları kullanıcıların zevk ve tercihlerine göre belirleneceğinden backlinkler önemini git gide kaybetmeye ve spam sitelerin sonu gelmeye başlayacak. Neyse yazıyı burada sonlandırıyorum, bu yazıda az da olsa Semantik WEB hakkında bilgiler vermeye çalıştım. Bizim için asıl önemli olan ise Semantik WEB'in SEO'ya yansımasının nasıl olacağıdır. Bu konu hakkında önümüzde ki günlerde ayrıntılı, daha bilgi verici ve medya destekli bir makale yazmayı planlıyorum.
Konuya eklemek istediklerinizi, sormak istediklerinizi ve konu hakkında ki düşüncelerinizi yorum olarak belirtirseniz sevinirim.
Kaynak : Semantik WEB