Sosyal ağların doğuşuyla birlikte insanların da internet kullanım alışkanlıkları büyük oranda değişmeye başladı. Günümüz için internet = sosyal ağlar desek çok yanılmış olmayız sanırım.

Durum böyle olunca neredeyse günümüzün büyük bir kısmı artık sosyal ağlar üzerinde geçiriyoruz. We are social‘ın yaptığı araştırmaya göre günümüzün %22′si sosyal ağlar üzerinde geçiyor. Hemen ardından %21’lik oranla Arama geliyor.

Sosyal ağların kullanımına biraz daha yakından bakacak olursak tüm dünyada 2011′de 1.2 milyar kişi kullanırken, 2017′de bu oran 2.55 milyar olacağı öngörülüyor. Bu da dünyadaki internet kullanıcılarının %78’inin sosyal ağlara dahil olacağı anlamına geliyor.




Bu kadar yoğun sosyal ağ kullanımı hangi siteler üzerinde daha fazla yoğunlaşıyor diye baktığımızda tabi ki karşımıza ilk olarak Facebook çıkıyor. Ardından Twitter, Linkedin, Instagram, Pinterest, Tumblr, Google+ ve MySpace olarak kullanım oranı dağılıyor.



İnsanların bu kadar yoğun sosyal ağ kullanımları göz önüne alındığında tabi ki arama motorlarını bu dünyanın dışında değerlendirmek yanlış olur. İnternet kullanıcılarının aktif olarak yer aldığı her platformda mutlaka arama motorları da önemli bir rol üstleniyor. Yukarıdaki analizde %22’lik sosyal ağ kullanımından sonra gelen %21′lik arama oranı insanların sürekli arama yaptığının diğer bir göstergesi aslında.

Neyi Analiz Edeceğiz? Analizde Hangi Siteler Olacak?

12 sosyal ağın (facebook, twitter, youtube, foursquare, linkedin, google+, pinterest, instagram, vine, slideshare, tumblr, myspace) dünya’daki arama motorlarında (SEO) görünürlük oranlarını (arama motorlarında ilk 5 sayfada yer alma) analiz edeceğiz. Hangi ülkelerde hangi siteler arama sonuçlarında daha fazla görünüyor, daha başarılılar bunu görmüş olacağız.

Analiz Metodolojisi

Seçtiğimiz 12 sitenin 20 ülkede 10 milyon anahtar kelimede ilgili ülkelerdeki arama motorlarında ilk 5 sayfada yer alan pozisyonlarının durumu incelecek.

Analizlere başlamadan şunları belirtmekte fayda var. Bu analiz ilgili sitelerin organik trafiklerini yansıtmıyor, sadece analiz edilen kelimelerin (içerisinde marka kelimeleri de var) SEO visibility (SEO görünürlüğü) değerlerini yansıtıyor. SEO görünürlüğü aşağıdaki dataların analizinden ortaya çıkan bir değer.



  • Analiz yapılan kelimelerin aranma hacmi

  • İlgili kelimelerde ne sıklıkla yer alıyor, hangi pozisyonda (ilk 5 sayfa arasında) yer alıyor

  • Trafik dağılımının istatistik değeri



Sözü çok uzatmadan analizlere geçelim. Siteleri Türkiye’de bilinirlik ve kullanım oranlarına göre kendimce düzenledim.

Facebook

Facebook’un analiz edilen kelimeler içerisinde elde ettiği görünürlük toplamı 46,891,488. En fazla SEO görünürlüğüne ise %31.44 ile Amerika’da sahip. Türkiye ise %7.99’luk oranla 5. sırada yer alıyor. Arama motorları analiz edilen 100 milyon kelime içerisinde toplam 18,093,735 kelimeyi Facebook ile ilişkilendirmiş görünüyor.




Twitter

Twitter’ın toplamda elde ettiği SEO görünürlüğü 25,680,823 oldu. En fazla %42.86 ile Amerika’da görünürlüğe sahip iken %4.81 ile Türkiye’de 7. sırada listede yer almış. 100 milyon anahtar kelime içerisinde ise 5,311,929 kelime Twitter ile ilişkilenmiş görünüyor.




Youtube

Youtube’u incelediğimizde ise toplamda 16,905,954 SEO görünürlüğüne ulaşmış. %39.20’lik payla Amerika’da ki görünürlüğü diğer ülkelere göre fazla. Türkiye ise %3.84’le 7. sırada yer alıyor. 100 milyon kelime içerisinde 3,019,383 kelime Youtube ile ilişkilenmiş görünüyor.




Foursquare

Foursquare’ın ülkemizdeki popüler kullanımı arama sonuçlarına da yansımış görünüyor. Toplamda 1,351,923 SEO görünürlüğü kazanan foursquare, %44.77’lik pay ile Amerika 1. sırada. Türkiye ise %13.95 oran ile 3. sırada yer alıyor. 100 milyon kelime içerisinde ise 1,476,115 kelime Foursquare ile ilişkilenmiş görünüyor.




Linkedin

İş networkü olan Linkedin’inin ise toplam SEO görünürlüğü 3,357,865 olarak yer alıyor. %52.19’luk pay ile Amerika 1. sırada. %4.27’lik pay ile Türkiye 4. sırada yer alıyor. 100 milyon kelime içerisinde ise 3,407,010 kelime Foursquare ile ilişkilenmiş görünüyor.




Google Plus

Google Plus’ın insanlar tarafından çok kullanılmıyor olması arama sonuçlarına da yansımış görünüyor. Toplamda 880,861 SEO görünürlüğü elde etmiş durumda. %40.31’lik pay ile Amerika 1. sırada yer alırken %5.32’lik oranla da Türkiye 6. sırada yer alıyor. Toplamda ilişkilenen kelime sayısı ise 1,067,343 olmuş.




Pinterest

Pinterest ilk zamanlarında çok ilgi görmüş bir diğer sosyal ağ. Toplamda global SEO görünürlüğü 2,103,754 olmuş durumda. %67.33 ile Amerika’daki görünürlüğü 1. sırada. Maalesef Türkiye’de kullanımı çok fazla olmadığı için %1.29 ile 9. sırada yer alıyor. 100 milyon kelime içerisinde ise 2,141,654 kelime Pinterest ile ilişkilenmiş görünüyor.




Instagram

Instagram içeriği daha çok mobilde üretilen bir sosyal ağ olduğu için web’teki SEO görünürlüğü haliyle daha az. Baktığımızda toplam 737,582 görünürlüğe ulaşmış toplamda. %51.57 ile Amerika 1. sırada iken %2.82 ile Türkiye 7. sırada yer alıyor. 100 milyon kelime içerisinde ise 97,721 kelime Instagram ile ilişkilenmiş görünüyor.




Vine

Vine çok yeni bir uygulama olmasına rağmen yarattığı farkındalıkla dünya’da kısa sürede popüler olmayı başardı. İçerikler web’de yer almasına rağmen çok fazla görünürlük henüz kazanabilmiş değil. Toplamda 5,694 SEO görünürlük indexine ulaşmış durumda. %65.35 ile Amerika’da 1. sırada iken maalesef Türkiye listede görünmüyor. 100 milyon kelime içerisinde ilişkilenmiş 1,018 kelime bulunuyor.




Slideshare

Slideshare bildiğiniz üzere linkedin tarafından bir süre önce satın alındı. İçerik noktasında bayağı zengin olan site toplamda 1,072,777 SEO görünürlüğüne ulaşmış durumda. İlginç bir şekilde %28.53 ile Meksika 1. sırada yer alırken, %18 ile Amerika’da 3. sırad, %2.33 ile Türkiye 8. sırada yer alıyor. İlişkilenen kelime sayısı ise 2,610,463 olmuş durumda.




Tumblr

Tumblr özellikle Yahoo’nun satın almasından sonra bir kez daha dikkatleri üzerine topladı. Baktığımızda toplam SEO görünürlüğü 6,029,628 olmuş durumda. %62.51 ile Amerika 1. sırada yer alırken %1.39 ile Türkiye 8. sırada yer alıyor. 100 milyon kelime içerisinde ilişkilenmiş 2,968,300 kelime bulunuyor.




Myspace

Myspace ülkemizde çok kullanılmasa da bazı ülkelerde halen kullanılmaya devam eden bir sosyal ağ. Şuan globalde toplam 2,328,245 SEO görünürlüğüne ulaşmış durumda. %51.82 ile Amerika 1. sırada yer alırken ülkemizde çok kullanılmadığından belkide listemizde Türkiye sıralamaya girememiş. Analizlerde 1,198,756 arama motorlarıyla ilişkilenmiş anahtar kelimesi bulunuyor.




Özet ve Sonuç

Analiz ettiğimiz 12 siteyi SEO görünürlüklerine göre sıralayacak olursak karşımıza böyle bir tablo çıkıyor.



Dipnot: Analize yelp, vimeo, soundcloud, flickr, blogger.com, wordpress, deviantart, vkontakte, flixster, last.fm, orkut, qzone, ask.fm, hi5, xing sosyal ağlarını da dahil edecektim ancak analizin çok fazla uzayacağını düşünerek bunları çıkarttım.

Kaynak: http://www.webrazzi.com/2013/09/30/sosyal-aglarin-dunyadaki-seo-gorunurlukleri-ozel-analiz/