Bir gün bu haberi yapacağımı tahmin edebiliyordum. Evet, dün Facebook mali raporunu açıkladı. Ne kadar kullanıcı kazandıklarını ve neler kaybettiklerini açıkladılar ama daha da önemli bir şey açıkladılar. Buda Facebook’un arama motoru işine gireceği yönündeki yüksek hedefli açıklamalar oldu.
Geçen yıl Facebook yeni tasarımını resmi olarak açıklamıştı. Bu açıklanan tasarım şuan herkeste yok, sadece belli bir kullanıcı kitlesinde var. Bu yeni tasarım ile birlikte Facebook çok önemli bir şey daha tanıtmıştı. Onun adı Graph Search’tü. (Bu yazımızda da size ne olduğundan bahsetmiştik). Şuan Graph Search, Amerika’da kullanılıyor. Kullanmak için Amerika’ya gitmenize gerek yok. Hesabınızın dil ayarlarını İngilizce’ye çevirdiğinizde sizde kullanabilirsiniz.
Her neyse bu Graph Search meğerse arama motoruna gireceklerine bir işaret sayılırdu. Ben bu işareti Graph Search haberini yaptığımda hissetmiştim. Facebook 1.23 milyar kullanıcıya ulaştı ve bu gerçekten çok büyük bir rakam. Mark Zuckerberg ellerinde büyük bir veri merkezi olduğunu söyledi ve hedeflerininde 10 yıl içerisinde en büyük arama motoru olmak.
Peki bu ellerindeki veri indeksi ile nasıl bir arama motoru yapabilirler?
Facebook elindeki bu büyük veri merkezi ile Graph Search’te yaptığını, arama motoruna geçirmeyi planlıyor? Nasıl mı? Örneğin bu arama motoruna “Arkadaşlarımın gittiği lokantalar neler?, Ali’nin İstanbul’da beğendiği cafeler hangileri?” gibi sorular sorduğunuzda cevabını alabileceksiniz. Google şuan kelime bazlı arama sonuçlarını gösteriyor ama Facebook’un yapacağında ise sadece kelime bazlı aramalar olmayacak.
Peki arama motoru yapmak o kadar kolay mı? Nasıl 10 yıl içerisinde dünyanın en büyüğü olacaklar?
Evet arama motoru yapmak kolay bir şey tabiki de değil. Facebook bu konuda elinde bulunan 1 trilyon içeriğe güveniyor. Buda gerçekten çok büyük bir veri.
Bu arama motorunun ne gibi özellikleri olacak?
Facebook yapacağı arama motorunda ses algılamaya önem verecek. Buda kullanıcıların daha hızlı aramalara ulaşabileceğini ve daha rahat olduğu söylendi.
Google bu konu hakkında ne yapabilir?
Daha önce sizlere bir haber yapmıştık. Facebook, harita uygulaması olan Waze’i satın alacağını söylemiştik. Ardından Google bu işten kıllandı ve bu haberi duyduğunda, Waze ile görüştü ve hemen onu satıl aldı. Bu uygulamayı Google 996 milyon dolara almıştı. Google ne zamandan beri Facebook’un arama motoru işine girmesini istemiyordu fakat dün geceki açılama Google için kötü olabilir. Çünkü Mark Zuckerberg gerçekten çok fazla iddiaalı ve Google’ı geçemeyecek bir nedenin olmadığınıda savunuyor.
Güzel bir yazı oldu. Bakalım Facebook bu konu ile ilgili neler yapacak? Bu yazı ile ilgili sürekli bilgi vermeye çalışacağız. Konu ile ilgili güncellemeler olduğunda sürekli bu yazıya güncellemeler yapacağız. Bizi takip etmeye devam edin.
Kaynak : http://teknofiber.net/2014/01/facebook-arama-motoru-isine-girecegini-acikladi.html