İçerik ve Tasarım bence en önemlisi. İçerik sunuyoruz en nihayetinde sitede. İçeriğin kaliteli olması tasarımın kullanışlı göz yormayan her cihaza ve browser'a ekran büyüklüğüne uyumlu olması çok önemli.
Yayın Ekibi de önemli tabii ama ekibin çıkardığı iyi işler önemli, ekipte kimler var diye merak eden çok insan olmaz.
PageRank'in kullanıcı gözünde hiçbir önemi yok 0. Site kaliteli oldukça PR'i de artar zaten. Artmıyorsa sıkıntısı vardır, halledilir bir şekilde.
Site Sahibi sitenin yönetilmesi açısından önemli (iyi bir lider ve harekete geçirici olmalı vs.) ancak site ziyaretçisi doğrudan site ile muhattap olacak (kurumsallıkta değineceğim) dolayısıyla sahibi kimmiş diye bakmaz. Örneğin bu sitenin sahibi kimdir bilmiyorum çok da merak etmemişim demekki iyi bir ekibin yönettiğinin bilincine ulaşıyorum kullandıkça. Dolayısıyla bu algı site ile etkileşim sonucu zaten ziyaretçi nezdinde oluşacaktır zamanla.
Yenilikçilik oldukça önemlidir. Bu yüzden mobil cihaz desteği kesinlikle şarttır. Tapatalk uyumlu olması bile büyük önem taşıyor şuan bu forumun böyle destek sunması. Gelecek 10 yıldır mobilde bunu şuan dahi görmeyenin aklından şüphe edilir.
Sayfa Hızı genç hedef kitlesi olanlar için çok önemli, yeni jenerasyon Y kuşağı sabırsızdır, "hızlı ve çabuk olsun"cudur. 5 dk'dan uzun video seyretmez, 25 saniye bilgisayar donsa sinir krizi geçirir. Teknolojiye alışan bireylerin tümü zaten yaşı gözetilmeden aynı sabırsızlığa sahip oluyor. Bu yüzden artık 2014 yılında sayfa hızı muazzam derecede önemli. 10 saniyede açılan bir site kişi için hayati bir önem taşımıyorsa "sıkıcı" ve "hantal" algısı oluşturur.
Kurumsallık iletişim açısından çok önemli. Karşınızda kurumsal bir yapı olduğunu hissettiğinizde en laubali adamı bile dize getirir saygı çerçevesinde size, sitenize, markanıza hitap etmesini sağlarsınız. ADMIN yazısı bile nasıl bir his oluşturuyor şuan sizde değil mi? Bu sebeple kurumsal bir dil belirlemek, kurumsal havayı yaşatacak site çalışanlarının buna önem vermesi, müşteri ilişkisinde saygı çerçevesini koruması ve siteyi temsil ettiğinin bilincinde aşırı gereksiz samimiyetlerden kaçınması vs. önemlidir. Tabii burada sitenin amacının ve hedef kitlesinin de önemi var. Çocuklara bir site yaptıysanız smileyler gülücükler iletişimde olur illaki. Yetişkinlere kurumsal bir site gülücüklü mesaj yazmaz ama... Çok uzun konu.
Domain Seçimi site kullanışlılığı, tasarımı ve içeriği yanında bir süre sonra çok önemli olmayacak bir konu ancak akılda kalıcılığı yüksek ve kolay anlaşılır bir domain seçmek önemli. Bu noktada Türkçe karakter sıkıntıları olabileceğinden yanlış yazılabilecek domainleri de almak, ziyaretçi kaçırmamak adına önemli olabilir. Radyoda bir site reklamı döndüğünde site adresini kişilerin doğru anlaması görsel medyaya göre daha zordur bu sebeple.
Sunulan Hizmet çok çok önemli. Detaylı değinmeye gerek yok sanırım. Başkası daha iyi hizmet sunuyorsa kimse gözün yaşına bakmaz basar gider. Özellikle bizim toplumumuzda çok önemlidir.
Pazarlama Gücü çok çok önemli. Hizmet verdiğin yerin kültürünü iyi bilmek lazım. Dünyaca ünlü şirketler dahi lokalizasyonun farkında. Bize özgü değerleri bize satmayı iyi biliyorlar. Çay ikramı, misafirlik, bize özel kelimeler (hayırlı olsun, hadi hayırlısı, yiyin gari, uy uşağum vs reklamlarda farketmişsinizdir), bize özgü nesneler (dantel, örgü, altın biriktirme vs) oldukça kullanılır. Sunulan hizmeti cilalamak da önemli yani. Altı üstü patates cipsi satıyor adam ama öyle bir anlatıyor ki çıkıp alasın gelir. Ya da adam kontör satıyor altı üstü ama yok altın yok şöyle yok böyle tarifeler diyor içini okşuyor.
Alexa Sıralaması PR gibi hiçbir önemi yok kullanıcı gözünde.
Mobil Cihaz Desteği bu çağda çok önemli demiştik. Yarın yeni bir şey çıksa ona da uyumlu olmalı (msial google glass çıktı, kaç site kendini bu gözlüğün borwser'ına uygun hale getirdi veya uygulama yaptı).
Kullanıcılara Geri Dönüş geri bildirim çok çok önemli. Ve geri bildirim ne kadar hızlı olursa o kadar iyi olur. Şirketler büyüdükçe bu zorlaşır ve sırf bunun için özel müşteri hizmetleri departmanı açarlar, yoksa önünü alamazsın. İnsanları yönetmek, topluluk yönetimi vs. çok zor konular.
Rakiplerine Göre Farklılık e artık bunun çok önemli olduğunu söylemeye gerek yok.
CMS (İçerik Yönetim Sistemi) yani kendi sisteminiz olsa da hazır bir CMS olsa da değişen bir şey yok, diğer konuları önemsemek gerek, buraya takılmamalı.