İkinci El Bilgiye Dikkat!
Özellikle Türkiye’de olan genel bir yanlışı belirterek yazıma giriş yapıyorum. Blog yazarken, arkadaşlar arasında sohbet ederken; kısacası bir şeyleri insanlara aktarırken kaçırdığımız çok önemli bir nokta var. İkinci el bilgi ve kulaktan kulağa aktarım esnasında orijinal verilerin dezenformasyona uğraması. Tıpkı çağlar öncesinde olan kahramanlık öyküleri gibi, kaynaksız olarak yayılan bilgiler bozulmaya maruz kalabiliyor.
Birebir ve doğru aktarımı, kaynaksız gerçekleştirmek gerçekten çok güç. Gerçeği değiştirerek aslında kendi yorumlarımızı ve kendimizce olması gerekenleri aktarabiliyoruz. O nedenle yazılarımda konu içerisinde ele aldığım başlıkların kaynaklarını sürekli olarak belirtirim. Kaliteli bir okuyucu olarak, lütfen yorumlanmış bilgilerle birlikte gerçek kaynakları da değerlendirin ve kendinizce notlar alın.
Blog yazarları içeriklerini oluştururken (özellikle arama motoru optimizasyonu ile alakalı bir şeylerden bahsediliyorsa) kendi deneyimlerini, gerçek bilgiden ayrıştırmadan okuyucularına sunabiliyorlar. Bu iş ile alakalı yeni bilgiler edinmek isteyen başlangıç düzeyindeki kişiler ise aslında gerçek kaynaktan derlenen verileri değil, tecrübelere bağlı gerçekleşen SEO tekniklerini öğreniyorlar. Bu önemli nokta ise, içeriği oluşturan ve bir şeyleri tanımlayan kişinin edinim geçmişine göre okuyucuyu besleyebileceği kadar olumsuz şekilde de yönlendirebilir. Belirli sektörler veya basit şekilde gerçekleşen olayların farklı yorumlanması sebebiyle bu işe başlamak isteyen kişiler optimizasyon adına farklı şeyleri temellendirebilirler. Bu nedenle yorumlanmış içeriklerle birlikte, gerçek kaynaklara konu her ne olursa olsun göz atmalısınız ve öyle yola koyulmalısınız.
Arama motoru optimizasyonu çalışmaları, belirli kriterlere sadık kalarak idare edilen önemli bir operasyondur. Bir web sitenin var olma amacı değil, yayın yaparken daha çok ziyaretçiye ulaşabilmek için kullandığı bir araçtır. SEO bir pazarlama stratejisidir, dijital pazarlamanın önemli bir parçası olmakla birlikte bütününü kapsamaz. Web site sahibi arkadaşların yanıldıkları belki de en büyük noktalardan birisi ise burasıdır. Sektörünüz her ne olursa olsun, SEO diye adlandırdığınız birçok şey aslında pazarlamanın farklı bir koludur. Bu kollar birbirinden bağımsız olmamakla birlikte hepsi aynı bir şeydir diyemeyiz. Bu nedenle sosyal medya, online reklam gibi farklı sunum operasyonları, SEO kategorisi içerisinde detaylı olarak değerlendirilemez.
Konuyla alakalı, Google tarafından oluşturulan Türkçe başlangıç rehberi;
Arama Motoru Optimizasyonu Başlangıç Rehberi (PDF)
Google, kendi sistemi içerisinde SEO yapılmasına karşı çıkmaz, aksine bunu destekler. Türkiye’deki mantıkla yapılan agresif manipülasyon çalışmalarına itiraz eder ve ona göre muamele gösterir. İşte bu başlığın neden “Google’a göre” olduğu da burada kendini göstermektedir. Bu yazıda Google tarafından tanımlanmış olan SEO kavramı ve standartlarını kendi yorumlarımla değerlendirerek belirtmekteyim. SEO şudur, şöyledir, bu şekilde yapılır demektense; orijinal kaynakları belirterek okuyucunun da kendi yorumunu yapmasına olanak sağlanmalıdır. Elbette makale içerisinde kişisel tecrübelerimden edindiğim bilgiler mevcut, zaten böyle bir detaylandırma yapmak istemesem resmi kaynaklarda olan açıklamalar fazlasıyla yeterli olurdu.
Google arama motoru, herhangi bir arama öbeği ile alakalı sonuç oluştururken, belirli kriterlere göre sıralama yapar. Bu kriterlere göre değerlendirilen web sayfaları, belirli bir puana sahip olur. (Bahsedilen puan ve değerler PageRank değildir.) Kısacası SEO yaparken asıl amaç, bu değerlendirme kriterlerinden tam puan alabilmektir.
MOZ bu kriterlerin neler olduğunun listesini çıkarmış, hatta bu kriterlerin ne kadar etkiye sahip olduğunu da burada belirtmiş. Söyledikleri oranlarla açıkçası fazla ilgilenmiyorum çünkü ne kadar gerçeği yansıtır orası tartışılır ama bahsedilen şeylerin hepsinin gözden geçirilmesi gerektiği aşikar. Onlar bu listenin büyük bir çoğunluğunu, Matt Cutts’ın webmaster yardım videolarından derlediklerini söylüyorlar.
Matt Cutts Kimdir?
Matematikçi ve yazılım mühendisidir. Google’da 2000 senesinden beri çalışmaktadır. Güvenli arama adıyla nitelendirdiği proje ile görevine başlamıştır. Şu anda ise webspam ekibini yönetmekte ve arama kalitesiyle alakalı çalışmalar sürdürmektedir. 2005′ten beri mattcutts.com adresinde blog tutuyor. SEO ile alakalı gelişmeleri blogundan ve Twitter (@mattcutts) hesabından paylaşmaktadır. YouTube üzerinden ise webmaster arkadaşlar için yardım videoları yayınlamaktadır. Asıl görevi yanında Google’ın diğer ürünlerinin de yazılım operasyonlarına yardımcı olmaktadır.
Makalelerde başlıkları daha derinlemesine değerlendirebilmek amacıyla farklı yerlere atlamak istemiyorum. Google’ın SEO kelimesini geçirmiş olduğu cevap sayfasında herhangi bir arama motoru optimizasyon edicisiyle çalışırken dikkat edilmesi gereken noktalar listelenmiştir. Bu noktalar bireysel olarak kendi sitemiz için yapılacak olan çalışmalarda dikkat etmemiz gereken hususlardır. Aynı sayfa üzerinde sahte SEO uzmanlarına sorulması gereken sorular da bulunmaktadır. İçeriğin Türkçe olarak yayında olması mutluluk verici. Sayfada verilen tüm bağlantılar kendi dilimizce yayında olmadığından ötürü İngilizce versiyonlarını da incelemenizi öneriyorum.
Bir SEO’ya ihtiyacınız var mı?
http://g.co/seoguide
Buraya kadar anlattıklarım daha doğrusu gösterdiğim kaynakların hepsi biraz daha teorik ve genel bilgiler içeriyor. İşin teknik operasyon kısmında ise madde madde oluşturulması ve dikkat edilmesi gereken yerler bulunmaktadır. Oluşturduğunuz internet sitelerinin arama motorlarına uyumluluklarını test edebileceğiniz rapor oluşturma ve test araçlarının bulunduğu sayfalar vardır.
Bing.com Saçmalığı
Buraya farklı bir arama motoru olan Bing teknik temsilcileri ile yaşadığım bir olayı not düşmek istedim. SEO çalışmalarınızın standartlarını kontrol ederken sadece Google araçlarını kullanmanız yeterli olacaktır. Piyasanın büyük bir çoğunluğunun Google tarafında olması nedeniyle diğer arama motorları ortak standartlar adı altında yine Google arama motorunun kriterlerine ayak uydurmaya çalışmaktadır.
Yaklaşık 5 ay önce Bing ile yaşadığım saçma olay ise şöyle gelişti. Tüm sayfaları indexlenmiş olan bir web sitemin ana sayfasının -bu sayfalar ortalama 9.000 civarında ve kendi kelimelerinde iyi yerdeler- kendi aramasında çıkmadığını fark ettim. Bu arama anahtar kelime veya sitenin uzantısından önceki kısmı değil. Tırnak içerisinde “siteadresi.com” yazdığım halde sitem sıralama sayfalarında yoktu. Ama indexlenmiş olan sayfaları çağırdığımda ana sayfa kendini ilk sırada gösteriyordu. Bing.com’un webmaster kısmını site açıldığı ilk günden beri kullanıyorum, irtibat kısmından teknik desteğe bu konuyla alakalı detaylı bir rapor bildirdim. Gelen cevap ise beni bir hayli şaşırttı. Sözde sıralama kalite ekibinden birisi bahsedilen kelimede detaylı bir SEO çalışması yapmadığımızdan bahsetmekteydi. Gönderilen mailin otomatik bir cevap olduğunu düşündüm ve tekrar bir mesaj yazdım, “bing.com” aramasında bing.com adresiyle çıkmak için ne tür bir optimizasyon yapılması gerektiği hakkında bilgi istedim. Onlar ise stratejilerimizi farklılaştırmaktan bahsettiler ve SEO uzmanımızı değiştirmemizi önerdiler. (Aynı arama motoru bizi alanında milyonlarca araması bulunan bir jenerik kelimede 2 hafta öncesinde ilk sıraya almıştı. Ortada herhangi bir sebep yokken geldik ve sonrasında aynı şekilde geri gittik.)
Kısaca kalite ekibinin dahi konunun ne olduğunu anlamamış olmasından sonuç çıkarabileceğiniz gibi; bu tarz arama motorları sadece piyasanın büyük çaplı markalarının ben de varım deme şeklidir. Herhangi bir teknoloji geliştirip bir amaçlarının olduğunu düşünmemekteyim.
SEO Yönergeleri
Yukarıda bahsetmiş olduğum rapor oluşturma ve test araçlarının bulunduğu sayfalar belirli kriterlere karşın analizler yaparlar. Bu kriterlere uyumluluk sağlamak ise bize farklı faydalar verir. Örneğin sayfa hızınızı iyileştirmenizi söyleyen araç, kullanıcıların sitenize daha hızlı ulaşması ve daha aktif vakit geçirmesi için bunu önermektedir. Elbette kullanıcısını düşünen ve onlar için çaba sarf eden webmaster arkadaşların da bu çalışmaları arama motorları için önemli davranışlardır. SEO çalışmaları daha teknik bir pazarlama yönetimidir diyebiliriz. Site yayına girmeden önce başlayıp var olduğu her an dikkat edilmesi gereken bir husustur. Tasarımın işlevselliğinden, kullanıcı alışkanlıklarına kadar birçok maddeye uyum fazlasıyla önemlidir.
Google dostu site oluşturmanın adımları açık bir şekilde belirtilmiştir;
- Ziyaretçilere, aradıkları bilgileri verin.
- Başka sitelerin, sitenize bağlantı vermesini sağlayın.
- Sitenizin kolayca erişilebilir olmasını sağlayın.
Yukarıdaki maddeleri daha anlaşılabilir şekilde açan resmi bir anlatım burada bulunmaktadır. Aynı sayfada başlangıç düzeyinde olan kişilerin herhangi bir SEO hizmeti almadan önce dikkat etmesi gereken farklı hikayelerden de bahsedilmiştir. Okumanızı tavsiye ederim.
Bahsedilen 3 ana madde, internet sitelerinin tamamıyla kullanıcılar için oluşturulmasından söz etmektedir. Sitelerimizi arama motorlarının standartlarında, ziyaretçiler için oluşturmalıyız. Atlanılan ve bence en önemli nokta olan şey ise budur, içeriği hazmedecek ve ona sağlıklı bağlantılar verecek olan ziyaretçileri es geçip; içerikleri sadece kaynak kodu şeklinde gören bilgisayar botlarına fazlasıyla önem gösteriyoruz. Aynı titizliği içeriği sunduğumuz kişilere de göstermeliyiz. Google’ın bahsetmiş olduğu gibi sayfalarınıza bağlantı verilecek türden içerikler üretmelisiniz. Bu sayfanızın PageRank değeri için önemlidir. Aynı zamanda farklı güven değerlerine sahip olan sayfalardan aldığınız doğal bağlantılar ise sizin içeriğiniz hakkında arama motorlarına sinyaller gönderir. Bu sinyaller doğrultusunda siz de siteniz için bir güven değerine (TrustRank) sahip olursunuz, bu değer sitenizin SERP yani arama motoru sonuç sayfalarında daha üst sıralarda oynamasına yardımcı olacaktır.
Sitenizin içerisinde bulunan her türlü materyalin arama motorları tarafından sağlıklı bir şekilde anlaşılabilir olması önemlidir. Doğru şekilde sunulmayan içerikler, testlerden başarılı puanlar alamayacaktır. Bu şekilde organik olarak adlandırdığımız türden trafik sağlamanız pekte mümkün değildir. Teknik olarak dikkat edilmesi gereken etiketleme türlerinden, kullanılması gereken yapılara kadar tüm detayları Web Yöneticisi Yönergeleri sayfasından inceleyebilirsiniz. Bu yönergelerin bulunduğu sayfada en çok dikkat edilmesi gereken kısım kalite yönergeleridir. Bu bölüm ile alakalı yapacağınız pozitif çalışmalar; kullanıcıların sitenizde daha çok vakit geçirmesinden, daha çok sayfa gösterimi yapmasına kadar bir çok duruma yönlendirmektedir.
SEO İçin Özgün İçerik Nedir?
Yıllardır tartışılan bir konu ise sitelerimizde bulunan içeriklerin özgünlüğü. Bu konuya biraz daha farklı açılardan bakılması gerekiyor, klavyenin başına oturup saatlerce bir şeylerden bahsetmek özgün içerik oluşturur mu, yoksa sadece bir botla saniyeler içerisinde binlerce kelimelik metinler oluşturmak SEO açısından bize fayda sağlar mı?
İşte bu sorunun cevabı kalite yönergelerinin ilk maddesinde detaylı olarak yanıtlanmıştır. Google bu konuyu otomatik olarak oluşturulmuş içerik ismiyle değerlendirmiştir. Bir arama motoru içeriğin özgünlüğünü sadece karşılaştırma bazlı değerlendirebilir. Yani oluşturmuş olduğunuz içerik, konuyla alakalı daha önce yazılmış olanlarla karşılaştırılarak belirli bir benzerlik puanı elde edilebilir ya da içeriğinizin cümleleri teker teker veritabanında aratılarak benzerlik oranları oluşturulabilir. Bir bilgisayar tarafından programlandığı kadar işlemleri gerçekleştirebilen botlar kısmi olarak içeriğinizin özgünlüğü hakkında bilgi verebilir. Bu botların aptal olduğu anlamına gelmez, Google’ın piyasadaki teknolojik çalışmaları bilgisayarların neler yapabileceğini ispatlar niteliktedir.
Başka bir sitede olmadığına emin olduğunuz bir içerik botlar tarafında özgün olabilir. Bence önemli olan ziyaretçiler tarafından alınacak olan özgünlük puanıdır. Şöyle bir düşünelim, arama kısmına merak ettiğim konuyu yazdım ve sonuçları listeledim. İlk sayfadaki tüm sonuçları yeni sekmelerde açtım. Yazılışları bakımından tamamen özgün olmalarına rağmen, anlattıkları tamamen aynı ve kısıtlı şeyler, peki bu noktada basit bir soru sormak istiyorum. Bu yazılar gerçekten özgün müdür? Bence hayır.
Bugün Google, sitelerimizde bulunan Adsense reklamlarından, Analytics kodlarından, kullandığımız CDN scriptlerinden hatta ve hatta Chrome tarayıcısından birçok bilgiyi edinebilmektedir. Ziyaretçiler için faydalı olan içerikler okunur ve paylaşılır. Yukarıdaki örnekte bulunan ilk sayfadaki tüm sonuçlar botlara göre özgünler, ama kullanıcı tarafında herhangi bir öneme sahip değiller. Çünkü aynı şeyden bahsetmektedirler. Peki sağlıklı sonuçlar nasıl üst sıralara çıkar, bunu biraz daha mantıksal değerler ile düşünmeye çalışalım. Ben ilgi duyduğum ve farklı olduğunu düşündüğüm içeriği okumak için zaman harcarım yani o site sayfasında diğerlerinde olmadığı kadar vakit geçiririm. Bu fazlasıyla önemli bir faktördür, üstüne üstlük bu sayfayı sık kullanılanlara eklersem veyahut sosyal medyada arkadaşlarımın da duyması için paylaşırsam içeriği önermiş olurum. Hatta biraz daha ileri gidip, kendi blogumda bu yazıdan bahsedip bir bağlantı verirsem (ki biz buna backlink diyoruz) tadından yenmez bir hal alır. Yani özgün içerik benim için paylaşılmaya ve kaynak gösterilmeye değer olandır. Google da kendine dost siteler oluşturmak isteyenlere belirttiği maddeler arasında, kullanıcılar için paylaşılabilir içerik oluşturmanın altını çizmiştir.
İki sene önce farklı makalelerle destekleyerek yazdığım SEO içerikli yazım;
http://lokuf.com/?p=4946
Makaleyi uzattıkça farklı konulara girmek ve onları anlaşılabilir bir şekilde ifade etmek gerekiyor. Elbette uzun bir yazı içerisinde birçok şeyden bahsetmek yazarken fazlasıyla eğlenceli, ama okuyucu kitle tarafından bu durum aynı şekilde karşılanmayacaktır. Arama motoru optimizasyonu ile alakalı çalışmalarına yeni başlamış olan arkadaşlara bir girizgah oluşturmak istedim.
Seo bir pazarlama stratejisidir ve olabildiğince doğal yollarda yürütülmesi gereken bir operasyondur. Kullanılması gereken teknikler sektörden sektöre değişse de, tüm siteleri kapsayan ve hepsi için geçerli olan kriterleri mevcuttur. WM Aracı blogu için yazmış olduğum SEO yazısına aşağıdaki bağlantıdan ulaşabilirsiniz.
http://wmaraci.com/blog/seo-bir-pazarlama-stratejisidir-55.html
Bu tür konularda yazımın başında da belirttiğim gibi gerçek kaynaklarda olan içerikleri kendinizce değerlendirmeli ve notlar almalısınız. Başkalarının bahsettikleri ve ikinci el bilgiler herkes için kullanılabilir yöntemler veya yol haritaları olmayabilir. SEO konusunda takıldığınız herhangi bir nokta için yorum bırakabilir, görüşlerinizi aşağıdaki kısımdan belirtebilirsiniz.
Yeni hazırladığım blogumun ilk yazısı: http://metin.li/seo-nedir
Forum Konusu: http://wmaraci.com/forum/yeni-bloglar/yeni-blogum-metin-li-151950.html