Google geçtiğimiz aylarda yeni bir güncelleme gerçekleştirdi. Mobil ve masaüstü arama sonuçları artık mobil sayfaları referans alınarak oluşturulacak. Bildiğiniz üzere bugüne kadar hem mobil hem de masaüstü arama sonuçları masaüstü sayfalar üzerinden değerlendiriliyordu. Bu güncellemeye nasıl hazırlanmalıyız sorusuna cevap verebilmek için öncelikle bu güncellemenin sebebini anlamamız gerekiyor. Google’nın yaptığı açıklamaya baktığımız zaman mobil cihazlardan yapılan aramaların, masaüstünden yapılan aramaları geçmesinden kaynaklı gerçekleştirilen bir güncelleme. Bu durum Google’ın arama sonuçlarını iyileştirmek adına yaptığı tüm güncellemelerdeki temel motivasyonu olan ‘kullanıcının aradığı içeriğe ulaştığından emin olma’ prensibinin bu güncellemede de geçerli olduğunu anlıyoruz. Bu güncellemenin merkezinde sayfa içerikleri bulunuyor. Sayfa içeriklerinden kasıt sadece metin ve görsel içerikler değil, HTML aracılığı ile sunulan tüm içerikleri kapsıyor.

Bu içeriklere baktığımız zaman aşağıda sıralı olan tüm verilerin Google bota düzgün bir şekilde iletilmiş olması gerekiyor.

Kategori metinleri: Kategori metinleri özellikle e-ticaret siteleri için çok önemli. Masaüstünde olduğu gibi mobil sayfalarda da kategori metinlerinin olduğu gibi iletilmesi gerekiyor.

Ürün açıklamaları: Yine e-ticaret için önemli kategorilerden biri olan ürün açıklamaları aynı şekilde mobil kullanıcılara doğru bir şekilde iletilmesi gerekiyor.

Ürün/İçerik sayısı: Hem e-ticaret hem de içerik projeleri için listeleme sayfalarında yer alan ürün ve içerik sayısı çok önemli. Mobil sürümde de masaüstünde olduğu gibi eşit sayıda ürün ve içeriği sunabiliyor olmamız gerekli.

İmajlar: İmajlar, ürün ve içerik sayısı ile doğru orantılıdır. Ürün ve içerik sayısından eminsek imajlar noktasında da endişelenmemizi gerektirecek bir durum yoktur.
CSS, JS kaynakları: Farklı mobil sayfalarınız için farklı URL’ler kullanıyorsanız CSS ve JS kaynaklarınızın taramaya açık olduğundan emin olmalısınız.

Meta Veriler: Meta verilerin mobil sayfanızda yer aldığından emin olmanız gerekli.
Kullanıcı içeriği: Kullanıcı alanlarının, kullanıcı tarafından üretilen içeriklerin mobil sayfalarımızda da yer alması gerekiyor.

Rel ek açıklamaları: HTML’ in link elementi ile birlikte kullandığımız rel ek açıklamalarını içeriyor. Bunları da mobil sayfa aracılığı ile Google bota sunabiliyor olmamız gerekiyor.

Yapılandırılmış veri: Google’ın özellikle ön plana çıkardığı bir nokta yapılandırılmış verileri işaretlemeleri. Masaüstünde olduğu gibi mobilde de yapılandırılmış verileri Google bota aktarıyor olabilmemiz gerekiyor.

Breadcrumb: Çoğu mobil sayfalar ve web siteleri mobil sayfalar için breadcrumb linklerini kullanmıyor. Ancak site için link inşası ve tanınabilirlik adına çok önemli bir nokta olduğu için mobil sayfalarda da mutlaka doğru bir tasarımla işaretlemelere yer vermemiz gerekiyor.

Site içi linkler: Tanınabilirlik ve doğru bir bilgi mimarisi oluşturmak adına oldukça önemli. En azından ana navigasyon alanından site içi linkleri doğru şekilde verdiğimizden emin olmalıyız.

Bu kategorilere dahil olan veri tiplerini mobil sayfalarımızı sunmak için kullandığımız teknolojiye bağlı olarak ayrıca incelenmesi gerekiyor.

Mobil sayfalar genel olarak; aynı URL ve ayrı URL olmak üzere 2’ye ayrılır.

Aynı URL kullanıldığında Responsive/Dynamic Serving teknolojilerinden birisinin kullanıldığını görüyoruz. Eğer siteniz Responsive ise çok fazla değişiklik yapmanız gerekmiyor çünkü html aynı oluyor. Dynamic Serving’de ise iş biraz daha karışabiliyor çünkü Dynamic Serving’de user agent’a göre farklı html sunma imkânımız var.

Ayrı URL’ de ise çoğunlukla Subdomain kullanılıyor. Subdomain’de ise tüm mobil URL’lerin masaüstü karşılıklarına referans gösterilmesi gerekiyor.

Mobil ve masaüstü sayfaların karşılaştırılması:

Breadcrumb: Breadcrumb linkleri çoğu mobil sayfalarda yer almıyor. Eğer breadcrumb’ın SEO performansına katkı sağladığını düşünüyorsanız doğru bir tasarımla breadcrumb linklerini sunmanız gerekiyor.

Yapılandırılmış veri: Yapılandırılmış veri noktasında bir kontrol sağlayıp aynı ya da ayrı URL kullanıyorsanız mutlaka yapılandırılmış verilerinizi mobil sürümünüzde de sunabiliyor olmanız gerekiyor.

Infinite Scroll+Pagination: Mobil kullanıcı deneyimini artırmak için çoğul web sitesi listeleme sayfalarında ve ana sayfasında infinite scroll kullanmayı tercih ediyor. Bu kullanıcı deneyimi adına olumlu bir adım olsa da SEO dostu olmak adına mutlaka pagination etiketleri ile infinite scroll yapısını entegre etmemiz gerekiyor.

Kategori+Ürün+İçerik: Kategori açıklamalarının, ürün sayılarının ve listeleme sayfalarında bulunan içeriklerin masaüstü sayfalardaki ile aynı olmalı.
Site içi linkler: Site içi linklerinizi mutlaka kontrol etmeniz gerekiyor. Masaüstü sayfalarda site içi linklerine giden linklerin mobil üstünde de kesinlikle aynı sayfaya gidiyor olmalı.

Site hızı: Masaüstü sonuçların artık mobil sayfalar üzerinden belirleniyor olması ile artık site hızı çok daha ön plana çıkıyor. Site hızına yapabileceğiniz tüm optimizasyonları gerçekleştirmenizi tavsiye ederim.



Kaynak: Mobil Öncelikli İndeksleme Nedir?