16.09.2014 akşam saatleri itibariyle arama sonuçlarında çok ilginç bir değişikliği fark ettik. Hürriyet, Milliyet, Habertürk, CnnTürk,Radikal,Akşam, Star, Bugün gibi Türkiye haber hitinin %75’inden fazlasını çeken siteler Google’dan spam sebebi ile engellendiler. Dalganın devam ettiği ve aralarına yeni sitelerin katılmasının büyük bir olasılık olduğunu düşünmekteyiz.
Özellikle senelerdir “yıkılmaz kale” olarak bilinen ve “haber” aramasında 1.sıradaki yerini hemen hemen hiç kaptırmadan duran Hurriyet.com.tr’nin sıralamadan çıkartılması şok edici bir gelişme olarak nitelenebilir.
Sebebi neydi ki?
Google her zaman once kendi kullanıcısına en iyi sonucu en kısa zamanda vermek için aralıksız çalışır ve sırf bu yüzden rakipsiz bir arama motoru olmayı başarmış tek şirkettir.
2013 yılından itibaren haber sitelerinin değerinin algoritma ile arttırılması ve Google News kayıtlı sitelerin hemen hemen her aramada üst sıralarda yer alması ile tanıştık. Bu, tamamen kullanıcının en taze içeriğe haber siteleri vasıtası ile ulaşabilmesini sağlıyordu.
Örneğin vali görevden alındığında insanlar “Vali görevden alındı” diye aramasına gerek bırakmadan valinin adını yani “Avni Mutlu” diye aramaları yeterli oluyor böylece en kısa sürede en taze bilgiye ulaşılabilir hale geliyordu.
Peki, buraya kadar anlattığımız Amerikan rüyası Türkiye’de nasıl uygulandı? Aralıksız şekilde hitleri kendisine çekmeye yemin etmiş dev holding medyasına ait siteler hiç çekinmeden spam içerikler üreterek kullanıcıyı yanıltmaya başladılar. Amaç Google’dan hit gelmesi ise herşey mübahtı. Editörler kopyala/yapıştır içeriklerle doldurdukları faydasız ve can sıkıcı sayfaları üretmeyi sürdürürken dev internet sitelerinin yöneticileri temiz içerik üretmek için çaba harcayacaklarına daha fazla editor adeta robot gibi içerikler üretmek için eğitmeyi sürdürdüler.
Bundan sonra ne olacak?
Bahsettiğimiz siteler küçük girişimciler tarafından işletilen amatör haber siteleri değil. Google tarafından çok ama çok güçlü oldukları tescillenmiş holding medyasına ait gazetelerin internet uzantıları oldukları için artık kurtlar vadisi pusu fragmanı da arasanız bebek patiği modelleri de arasanız karşınıza Hürriyet, Milliyet gibi büyük siteler çıkıyordu.
Sadece ziyaretçi sayısını arttırmak adına hem arama sonuç kalitelerini bozarak kullanıcının canına okuyan hem de küçük internet girişimcilerini piyasada saf dışı konuma getiren bu uygulamaya herkes isyan ediyor, sayısız internet kullanıcısı Google’ı topa tutuyor ama uygulama aynen olduğu gibi devam ediyordu.
Google gösterdiği bu gerçekten sert tepki ile içeriğin değerini hala çok önemsediğini göstererek holding medyalarına da küçük girişimcilere de “Kullanıcıyı önemsemeyeni babam olsa tanımam!” mesajını çok net bir şekilde vermeyi başardı.
DÜZENLEME: 2 saat sonra tüm her şey eski haline geri döndü ve sıralamalarda tekrar görünür hale geldi tüm siteler. Düzelme işleminin ardından siteleri incelediğimizde, son eklenen spam içeriklerinin kaldırıldığını gözlemledik ve ilk kez Google'ın de geri vites yaptığını gördük. Normal şartlarda bu tarz bir muamele gören internet sitesinin kendine gelmesi en az 2-3 ay gibi bir süre içerisinde oluyor. Anlaşılan bürokrasi bu işi telefonda çözdü ve Google'ın bizim gözümüzdeki tüm karizması da bitmiş oldu.
DÜZENLEME 2: Google beklenildiği üzere bütün büyük haber sitelerine güzel bir ders verdi. "İrlanda telefonla arandı düzeltildi" düşüncesine katılmak mümkün değil.
Aslında Google haber sitelerinin yöneticilerine "Akıllı olun, aklınızı alırım!" mesajı gönderdi ancak apaçık ortada bir gerçeklik daha var. Google Arama Motoru piyasasında yalnız değil. Bakkala gidip "Bir paket Marlboro Light" dediğinizi ve bakkalın size "Winston var içersen, yol var gidersen!" dediğini düşünün.
Haber siteleri sadece haber trafiğini değil aynı zamanda mevcut internet trafiğinin de %45'ini ellerinde tutan çok güçlü yapılardır. Google haber siteleri men edebilir etmesine ama rakiplerinin ekmeğine nutella sürmeye cesaret edebilir mi? Burası gerçekten merak konusudur.
Umarız Google'ın bu hamlesi haber sektöründe faaliyet gösteren sitelerin yöneticilerini içerik alanında yatırım yapma konusundan teşvik etmiştir.
Google bir uyarı yaptı, ikinci kez uyarmasını beklemek FELAKET İLE SONUÇLANIR!
Radikal'ın yaptığı spam örneği:
Haberler.com'un Facebook sayfasında paylaştığı yazı da manidar:
KAYNAK
Hayırlı olsun :)
Ek Olarak: SON DAKİKA:
kapanmış olan siteler tekrar açıldı !