1-) Türkçe Karakter Kullanmıyoruz: Yazılımcıların en temel kuralı projenin Türkçe karakter içermemesidir. C# Dilinde Türkçe karakter her hangi bir sorun yaratmıyor ancak temel programlama kuralı olarak her yazılımcı projelerinde Türkçe karakter kullanmamaya kendini alıştırır bu karakterler "ç, ı, ü, ğ, ö, ş,İ,Ğ,Ü,Ö,Ş,Ç"dir. Temelde bu kurala kendinizi alıştırırsanız ilerleyen zamanlarda zorluk çekmezsiniz.
2-) Büyük ve Küçük Harf Hassaslığı: C dillerinin tümünde bulunan bu özellik Sharp dilinde de devam ediyor. Kodlamanın her hangi bir kısmında büyük yazılması gereken harfi küçük olarak yazarsanız program hata verecek ve çalışmayacaktır bu durum tam tersi içinde geçerlidir.
3-) Yazılımda Noktalama İşaretleri: Bu dilde her satırda ki kod sonlandıktan sonra sonuna ";" noktalı virgül koyulmak zorundadır. Dilerseniz bir milyon satırlık bir kodu bu şekilde tek satıra bile sığdırma olanağınız olmuş oluyor. Ancak kodları satır satır bölmek her zaman için en iyisidir, ilerleyen derslerimizde debug (böcek veya hata yakalama) yapmayı göreceksiniz ve farkı anlayacaksınız.
4-) Döngü veya Tanımlama Kuralları: Yazılıma tanımlanan döngüler sayı ile başlayamaz, özel karakter (alttan tire "_" hariç) içeremez, hemen yukarıda bahsettiğimiz gibi Türkçe karakter içermez. Örnek vermek gerekirse:
[COLOR=#990000]Yanlış[/COLOR]: "2adiniz" [COLOR=#274e13]Doğru[/COLOR]: "adiniz"
[COLOR=#990000]Yanlış[/COLOR]: "!adiniz2", "adiniz2#" [COLOR=#274e13]Doğru[/COLOR]: "adiniz_2", "adiniz2"
Başlangıç derslerimizde en çok kullanacağımız temel kurallar bunlardır. Yavaş yavaş ilk konsol programlamamızı yazmak için C# 2008 Express'i başlatalım. Sol üst menüde bulunan "File"a tıklayalım ve ardından "New Project" sekmesine tıklayalım. Bizi aşağıda göründüğü gibi templateler karşılayacaktır.
Aralarında bulunan "Console Application"a çift tıklayarak projemize giriş yapalım. Giriş yaptığımızda bizi aşağıda bulunduğu gibi bir kod dizini karşılayacaktır.
[COLOR=blue]using [/COLOR]System;
[COLOR=blue]using [/COLOR]System.Collections.Generic;
[COLOR=blue]using [/COLOR]System.Text;
Bu gördüğünüz kod dizi bizim C# çerçevesinde kullanabileceğimiz kütüphaneler anlamına gelir. Örneğin "System" kütüphanesi bir dll dosyası üzerinden çalışır ve bu dosya bize kendi içerisinde barınan imkanları kullanmamıza olanacak sağlar. Bu kütüphaneleri yazılımınızdan kaldırmanız hiç bir sorun teşkil etmez ancak bu seferde her satırda "System" kütüphanesini uzaktan çağırmanız gerekir. Şu şekilde konsola yazı yazdırma örneği gösterelim;
(Konsol ekranına yazı yazdırmak için [COLOR=#45818e]Console[/COLOR].WriteLine(); komutu kullanılır.)
System kütüphanesi projenize dahilken: '' [COLOR=#45818e]Console[/COLOR].WriteLine([COLOR=#660000]"Fuly.net En İyi Oyun Blogu"[/COLOR]); '' şeklinde yazmanız konsol ekranına altı çizili metni göndermesi için yeterli olur.
Ancak "System" kütüphanesini projenizden kaldırdıysanız: '' System.Console.WriteLine("Fuly.net En İyi Oyun Blogu"); '' şeklinde yazmanız gerekecektir. Ve bu işlem (System. tagını) her satırda kullanma zorunluluğunuz olacaktır.
Kısacası otomatik olarak eklenmiş olan kütüphaneler sizin işinize kolaylaştıracak ve daha hızlı ilerlemenizi sağlayacaktır. Şimdi diğer satırları inceleyelim;
[COLOR=blue]namespace [/COLOR]ConsoleApplication1
C# Kütüphaneleri içlerinde yüzlerce sınıf, method ve özellik barındırırlar. Hemen yukarıda görmüş olduğunuz kod oluşturduğunuz projenin adını içerir. Muhtemelen adını değiştirmediyseniz projenizin ana sayfasında şuanda bu kodu görüyorsunuz. Namespace'ler az önce de belirttiğimiz gibi sınıfların, metodların vs. adlarını içerirler. Her bir oluşumun kendine özel namespace'i bulunur...
[COLOR=blue]static void[/COLOR] Main([COLOR=blue]string[/COLOR][] args)
{
[COLOR=#38761d] // Çalışma alanımız[/COLOR]
}
Yukarıda gördüğünüz yer projemizin ana kodlama yeri. C# Hiyerarşi şeklinde bir kodlama yapısına sahip olduğunu için program konsol yazılımda oluşturulan kodların sırayla okunması ve uygulanmasına olanak sağlar.
C Sharp'da Tırnak Olayları: Arkadaşlar bu yazılım dilinde çift tırnak ve tek tırnak farklı alanlarda kullanılır. Çift tırnağın içerisine girilen sayılan ifadeler hiç bir matematiksel işlem içermez. Girilen veya yazılan metni veya rakamları olduğu gibi ekrana iletirler. Hemen yukarıda çalışma alanımız olarak belirttiğim alanda örneklerimize başlayalım oraya şu şekilde bir ekrana yazı gönderme komutu girin:
[COLOR=#45818e]Console[/COLOR].WriteLine([COLOR=#660000]"Merhaba Dünya"[/COLOR]);
[COLOR=#45818e]Console[/COLOR].WriteLine([COLOR=#660000]"2+8"[/COLOR]);
Yukarıda ki kodu yazdıktan sonra (kopyala yapıştır ile ilerlemenizi önermiyorum kodu okuyum yazmaya çalışın) üst menüde bulunan "Build" sekmesinden "Start Without Debugging" sekmesine tıklayarak (kısayol tuşu CTRL+F5) programımızı çalıştıralım. Hemen aşağıda gördüğünüz gibi bir konsol ekranı sizi karşılayacak.
[COLOR=blue][/COLOR]Gördüğünüz gibi arkadaşlar sadece tırnak içerisine alınan metni veya rakamları hiç bir matematiksel işlem yapmadan olduğu gibi aktardı. Sayıların işlem yapabilmesi için integer'a dönüştürülmesi gerekir bunu ilerleyen derslerimizde göreceğiz. Şimdi hemen yukarıda gördüğünüz gibi "Devam Etmek İçin Bir Tuşa Basın..." yazısı biz eklemediğimiz halde geldi nedenini merak ediyorsanız "Without Debugging" yaptığımız için. Eğer normal olarak "Start Debugging" sekmesine veya F5 tuşuna basarak yazılımı çalıştırsaydık yazılar çıkacak ancak siz daha göremeden program sonlanacaktı. Konsol programcılığında bu sorunu gidermek için ufak bir hile kullanılır. Yukarıda eklediğiniz kodun hemen altına " [COLOR=#45818e]Console[/COLOR].ReadLine();" kodunu eklerseniz program sonlanmak için sizden enter tuşuna basmanızı bekleyecek ancak bu yazı görülmeyecektir.
[COLOR=#45818e]Console[/COLOR].Title = [COLOR=#660000]"Fulynet İlk Yazılım Projesi"[/COLOR];
[COLOR=#45818e]Console[/COLOR].WriteLine([COLOR=#660000]"İlk Kodlamam"[/COLOR]);
[COLOR=#45818e]Console[/COLOR].ReadLine();
Yukarıda bir kod görüyorsunuz arkadaşlar bu kodu satır satır inceleyelim. İlk önce konsol için title düzenleme komutu gönderilmiş ve satır sonlandırılmış. Hemen sonra ki satırda ekrana "İlk Kodlamam" adında bir metin gönderilmiş ve satır sonlandırılmış. Son satırda ilse ReadKey(); komutu ile program durdurulmuş (enter tuşundan komut bekliyor). Yani ekran çıktımız şu şekilde olmalı;
[COLOR=#45818e]Console[COLOR=black].Title = [COLOR=red]deger;[/COLOR][/COLOR][/COLOR]
[COLOR=#45818e][COLOR=black] [COLOR=red]Deger [/COLOR]= [COLOR=#45818e]Console[/COLOR].Title;[/COLOR][/COLOR]
[COLOR=#45818e][COLOR=black][COLOR=#45818e][/COLOR]
[/COLOR][/COLOR]
[COLOR=#45818e][COLOR=black]Yukarıda ki kodu inceleyelim. İlk kodda Konsol başlığına her hangi bir yerden değer ataması yapılmış. Gördüğüniz gibi özelliklik atanacak olanan değerin solunda buda şu anlama geliyor Konsol başlığına bir değer atamasıyapılmaya çalışılmakta. Bu işleme 'set' adı verilir yani bir özelliğe değer atanmaya çalışılıyorsa. İkinci koda baktığımızda bu sefer özellik değerin sağında. Buda demek oluyor ki Konsol başlığı bir değere atanmaya çalışılıyor bu işlemede 'get' adı verilir.[/COLOR][/COLOR]
[COLOR=#45818e][COLOR=black]
[/COLOR][/COLOR]
[COLOR=#45818e][COLOR=black]Bu dersimizde ilk konsol programlamamıza giriş yaptık bir sonra ki dersimizde bilgilerimizi dahada pekiştirerek daha fazlı uygulamalar yapmaya çalışacağız görüşmek üzere arkadaşlar...
kaynak
[/COLOR][/COLOR]